Pedagogika rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-2PRO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | - uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej współczesnej rodziny, - ukazanie przemian zachodzących w strukturze i funkcjonowaniu rodziny, - rozbudzanie zainteresowań problematyką dotyczącą rodziny, - wdrażanie do samodzielnego studiowania literatury z zakresu obszarów zainteresowań przedmiotu Pedagogika rodziny. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - niestacjonarne. Rodzaj przedmiotu - specjalnościowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne. Rok studiów/semestr - rok II, semestr IV. Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika rodziny jest wiedza dotycząca środowiska rodzinnego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnej rodzinie. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 8 Metody dydaktyczne: wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje. Punkty ECTS: 3 |
Pełny opis: |
- Przemiany życia małżeńsko- rodzinnego oraz kierunki ich postrzegania i analiz badawczych. - Rodzina współczesna: jej struktura, relacje małżeńskie i rodzicielskie, modele macierzyństwa i ojcostwa w świetle dotychczasowych i aktualnych koncepcji i teorii. - Alternatywne formy życia rodzinnego oraz ich codzienność. - Oblicza dzieciństwa we współczesnym świecie - Przemoc wobec dziecka. Przemoc wobec dorosłych osób w rodzinie. - Kierunki i formy pomocy dziecku i rodzinie społecznej troski w środowisku lokalnym |
Literatura: |
• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019. • Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018. • Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018. • Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019. • Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017 • Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016 • Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28 • Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015. • Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. • Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007. • Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014. |
Efekty uczenia się: |
K_W06 – Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów więzi zachodzących we współczesnej rodzinie i determinujących je uwarunkowaniach. K_W10 – Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student definiuje pojęcia dotyczące rodziny, dziecka, dzieciństwa, rozumie specyfikę funkcjonowania współczesnej rodziny, klasyfikuje i zna metody pracy z rodziną. K_U01 – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących współczesnej rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. K_K02 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych w funkcjonowaniu rodziny we współczesnym świecie oraz w relacji ze środowiskiem społecznym i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań na rzecz rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z przedmiotu: Pedagogika rodziny jest w formie pisemnej i obejmuje treści realizowane zgodnie z sylabusem. Na egzaminie dodatkowo wymagana jest znajomość treści jednej wybranej przez Studenta książki zaproponowanej na pierwszym wykładzie jako literatura dodatkowa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz, Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioleta Danilewicz | |
Prowadzący grup: | Wioleta Danilewicz, Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie przemian życia małżeńsko rodzinnego, obliczy współczesnego rodzicielstwa i dzieciństwa oraz pdst. zaburzeń życia rodzinnego (np. doświadczanie przemocy). |
|
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: niestacjonarne rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć 4 moduł kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr - rok 2, semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 8 godz. ćwiczenia - 8 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metody aktywizujące (praca w grupach), analiza literatury Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 8 godz. - udział w ćwiczeniach: 8 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. -przygotowanie do egzaminu: 24 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 90 godz. |
|
Literatura: |
• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019. • Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018. • Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018. • Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019. • Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017 • Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016 • Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28 • Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015. • Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. • Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007. • Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie przemian życia małżeńsko rodzinnego, obliczy współczesnego rodzicielstwa i dzieciństwa oraz pdst. zaburzeń życia rodzinnego (np. doświadczanie przemocy). |
|
Pełny opis: |
profil studiów: ogólnoakademicki forma studiów: niestacjonarne rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć 4 moduł kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr - rok 2, semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 8 godz. ćwiczenia - 8 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metody aktywizujące (praca w grupach), analiza literatury Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 8 godz. - udział w ćwiczeniach: 8 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. -przygotowanie do egzaminu: 24 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 90 godz. |
|
Literatura: |
• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019. • Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018. • Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018. • Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019. • Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017 • Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016 • Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28 • Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015. • Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015. • Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007. • Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.