Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-2PRO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika rodziny
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

- uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej współczesnej rodziny,

- ukazanie przemian zachodzących w strukturze i funkcjonowaniu rodziny,

- rozbudzanie zainteresowań problematyką dotyczącą rodziny,

- wdrażanie do samodzielnego studiowania literatury z zakresu obszarów zainteresowań przedmiotu Pedagogika rodziny.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - specjalnościowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.

Rok studiów/semestr - rok II, semestr IV.

Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika rodziny jest wiedza dotycząca środowiska rodzinnego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnej rodzinie.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 8

Metody dydaktyczne:

wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje.

Punkty ECTS: 3

Pełny opis:

- Przemiany życia małżeńsko- rodzinnego oraz kierunki ich postrzegania i analiz badawczych.

- Rodzina współczesna: jej struktura, relacje małżeńskie i rodzicielskie, modele macierzyństwa i ojcostwa w świetle dotychczasowych i aktualnych koncepcji i teorii.

- Alternatywne formy życia rodzinnego oraz ich codzienność.

- Oblicza dzieciństwa we współczesnym świecie

- Przemoc wobec dziecka. Przemoc wobec dorosłych osób w rodzinie.

- Kierunki i formy pomocy dziecku i rodzinie społecznej troski w środowisku lokalnym

Literatura:

• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019.

• Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018.

• Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018.

• Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019.

• Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017

• Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016

• Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28

• Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015.

• Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015.

• Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007.

• Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014.

Efekty uczenia się:

K_W06 – Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów więzi zachodzących we współczesnej rodzinie i determinujących je uwarunkowaniach.

K_W10 – Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student definiuje pojęcia dotyczące rodziny, dziecka, dzieciństwa, rozumie specyfikę funkcjonowania współczesnej rodziny, klasyfikuje i zna metody pracy z rodziną.

K_U01 – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących współczesnej rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.

K_K02 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych w funkcjonowaniu rodziny we współczesnym świecie oraz w relacji ze środowiskiem społecznym i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań na rzecz rodziny.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin z przedmiotu: Pedagogika rodziny jest w formie pisemnej i obejmuje treści realizowane zgodnie z sylabusem. Na egzaminie dodatkowo wymagana jest znajomość treści jednej wybranej przez Studenta książki zaproponowanej na pierwszym wykładzie jako literatura dodatkowa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Danilewicz
Prowadzący grup: Wioleta Danilewicz, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Danilewicz
Prowadzący grup: Wioleta Danilewicz, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie przemian życia małżeńsko rodzinnego, obliczy współczesnego rodzicielstwa i dzieciństwa oraz pdst. zaburzeń życia rodzinnego (np. doświadczanie przemocy).

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki

forma studiów: niestacjonarne

rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć 4 moduł kierunkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr letni

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 8 godz.

ćwiczenia - 8 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metody aktywizujące (praca w grupach), analiza literatury

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 8 godz.

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

-przygotowanie do egzaminu: 24 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz.

- o charakterze praktycznym: 90 godz.

Literatura:

• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019.

• Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018.

• Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018.

• Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019.

• Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017

• Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016

• Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28

• Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015.

• Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015.

• Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007.

• Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie przemian życia małżeńsko rodzinnego, obliczy współczesnego rodzicielstwa i dzieciństwa oraz pdst. zaburzeń życia rodzinnego (np. doświadczanie przemocy).

Pełny opis:

profil studiów: ogólnoakademicki

forma studiów: niestacjonarne

rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć 4 moduł kierunkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 2, semestr letni

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

wykład - 8 godz.

ćwiczenia - 8 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metody aktywizujące (praca w grupach), analiza literatury

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 8 godz.

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.

-przygotowanie do egzaminu: 24 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz.

- o charakterze praktycznym: 90 godz.

Literatura:

• Sikorska M., Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce: rekonstrukcja codzienności, Warszawa 2019.

• Sosnowski T., Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej: Tomasz Sosnowski. Warszawa 2018.

• Bajkowski, T., U źródeł tożsamości rodzinnej, Warszawa 2018.

• Krasiejko I., Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna: pedagogika, praca socjalna, terapia, Warszawa 2019.

• Mizielińska J., i in., Różnym głosem: rodziny z wyboru w Polsce, Warszawa 2017

• Żadkowska M., Para w praniu: codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Gdańsk 2016

• Kwak A., Małżeństwo i rodzina w czasach zmiany społecznej w: Małżeństwo, rodzina, rodzicielstwo. Przemiany we współczesnej Polsce, 2016, s. 13-28

• Kwak A., Rodzina: źródło kapitału życiowego, 2015.

• Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów, Kraków 2015.

• Kawula S., J. Brągiel, A. W. Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2007.

• Kwak A., Współczesne związki heteroseksualne: małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)