Pedagogika rewalidacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-3AJG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rewalidacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | 1. Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 2. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rewalidacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr: III rok/6 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć; 8 godzin – wykłady 8 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadanie projektowe (referat/prezentacja) Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin pisemny Punkty ECTS: 2,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 8 h Udział w ćwiczeniach: 8 h Przygotowanie do ćwiczeń: 8 h Przygotowanie zadania projektowego: 16 h Przygotowanie do egzaminu: 10 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 8 h+8 h = 16 h (0,32 ECTS) o charakterze praktycznym: 8 h+16 h+10h= 34 h (0,68 ECTS) |
Literatura: |
1.Bleszyński J. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji Wyd. Impuls,. Kraków 2008. 2. Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. MEN, Warszawa 2001 3. Jagielska G. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. ORE, Warszawa 2010. 4. Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków 2006. 5. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. – Warszawa : MEN, 2001. 6. Smyczek A., Dońska-Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. 7. Wiśniewska, M. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”., Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG2, ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki rewalidacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG5, ma podstawową wiedzę na temat potrzeb rozwojowych uczniów z niepełnosprawnościami zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA6_WK6, ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pracy rewalidacyjnej obejmującą terminologię, teorię i metodykę KA6_UW2, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania potrzeb rewalidacyjnych uczniów KA6_UK4, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rewalidacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności KA6_KO1, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki rewalidacyjnej KA6_KO2 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.