Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika rewalidacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-3AJG
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika rewalidacyjna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

1. Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

2. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rewalidacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności


Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Rok studiów /semestr: III rok/6 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć;

8 godzin – wykłady

8 godzin - ćwiczenia

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu

Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadanie projektowe (referat/prezentacja)

Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin pisemny

Punkty ECTS: 2,0

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 8 h

Udział w ćwiczeniach: 8 h

Przygotowanie do ćwiczeń: 8 h

Przygotowanie zadania projektowego: 16 h

Przygotowanie do egzaminu: 10 h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami::

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 8 h+8 h = 16 h (0,32 ECTS)

o charakterze praktycznym: 8 h+16 h+10h= 34 h (0,68 ECTS)

Literatura:

1.Bleszyński J. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji Wyd. Impuls,. Kraków 2008.

2. Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. MEN, Warszawa 2001

3. Jagielska G. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu. ORE, Warszawa 2010.

4. Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków 2006.

5. Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. – Warszawa : MEN, 2001.

6. Smyczek A., Dońska-Olszko M. Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

7. Wiśniewska, M. Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”., Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

KA6_WG2, ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki rewalidacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

KA6_WG5, ma podstawową wiedzę na temat potrzeb rozwojowych uczniów z niepełnosprawnościami zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

KA6_WK6, ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pracy rewalidacyjnej obejmującą terminologię, teorię i metodykę

KA6_UW2, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania potrzeb rewalidacyjnych uczniów

KA6_UK4, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z rewalidacją uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności

KA6_KO1, ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

pedagogicznych w środowisku społecznym, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki rewalidacyjnej

KA6_KO2 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)