Seminarium licencjackie cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-3SEM2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie cz.2 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przygotowanie do wyboru i właściwego zrozumienia przez studenta tematu pracy licencjackiej, analiza publikacji i stopniowe przygotowanie studenta do wyboru tematem pracy. Pisanie prac (zapoznanie studentów z wymogami formalnymi pracy licencjackiej, redakcja tematu pracy, przygotowanie treści pracy, dobór bibliografii. Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu. Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice. Napisanie i obrona pracy licencjackiej. |
Skrócony opis: |
Podczas seminarium dokonamy między innymi przeglądu dotychczasowych doświadczeń badawczych studentów oraz ich pomysłów i propozycji na prace dyplomowe. Przypomnimy jak przygotować bibliografię wybranego tematu i przeprowadzić analizę literatury przedmiotu. Omówimy metody i techniki gromadzenia, analizy i interpretacji różnego typu danych empirycznych możliwe do zastosowania podczas przygotowania prac. Studenci opracują indywidualne projekty badawcze, zaprezentują i przedyskutują w grupie ich podstawy teoretyczne, swoje wybory metodologiczne oraz wyniki przeprowadzonych badań empirycznych. Odbędzie się to zgodnie ze standardami naukowymi i w oparciu o badania empiryczne przeprowadzone samodzielnie przez studentów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: seminarium Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki pedagogiczne Rok studiów/semestr: III rok, semestr VI Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 50 godzin seminarium Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminarium - 25 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim - 50 godzin - samodzielna praca studenta - 125 godzin Wskaźniki ilościowe: - bezpośredni udział nauczyciela: 75 godziny = 3 ECTS - bez bezpośredniego udziału nauczyciela (o charakterze praktycznym): 125 godzin = 5 ECTS |
Literatura: |
Przykładowa ogólna literatura metodologiczna: a) Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Wydawnictwo Akademickie Żak, 1977. b) Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001 c) Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003. d) Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. e) Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2000. f) Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 g) Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005 h) Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii padań pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 1999. Pozostała literatura - zależna od tematyki poszczególnych prac licencjackich oraz wybranych przez studentów podejść i metod badawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: a) studentka zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1) b) ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw( KA6_WG3) d) na wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KA6_WG4) e) ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (KA6_WG6) f) ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (KA6_WG7) g) zna podstawowe teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2) h) ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (KA6_WK5) i) ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych (KA6_WK7), j) ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (KA6_WK8) k) ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej (KA6_WK9) Umiejętności: a) student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (KA6_UW4) b) potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KA6_UU1) c) potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (KA6_UU2) Kompetencje: a) student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KA6_KK1) b) ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej (KA6_KO2) c) jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KA6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zależy od uczestnictwa studenta w seminariach, aktywnego udziału w dyskusjach oraz wykonywania poszczególnych zadań w trakcie przygotowywania pracy dyplomowej. Oczekiwanym rezultatem seminarium jest przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się przez studenta do obrony pracy podczas egzaminu licencjackiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier, Emilia Kramkowska, Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier, Emilia Kramkowska, Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N SEM
SEM
|
Typ zajęć: |
Seminarium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Kolemba, Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Marcin Kolemba, Andrzej Proniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.