Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-3TPE
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia pedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Osoba studiująca powinna posiadać wiedzę, kompetencję i umiejętności zgodne z założeniami zaplanowanymi do osiągnięcia na wcześniejszych etapach studiów.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę terapii pedagogicznej.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_4_MODUŁ KIERUNKOWY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.

Rok studiów/semestr - rok 3, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 8 godz.

wykłady - 8 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- udział w wykładach: 8 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 12,5 godz.

- udział w konsultacjach: 19,5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz.

- o charakterze praktycznym: 73 godz.

Literatura:

1. M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo pedagogiczne Operon, 2014

2. T. Gąsowska, Z. Pietrzak – Stępkowska, praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1994

3. G. Krasowicz – Kupis, nowa psychologia dysleksji. Wydawnictwo PWN, 2020

4. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Difin, 2017

5. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. Wydawnictwo Difin, 2019

6. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7 – 8 klas szkoły podstawowej. Wydawnictwo Difin, 2019

7. A. Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Wydawnictwo Difin, 2018

8. E. Skałbania, T. Lewandowska – Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Impuls, 2022

9. E. M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Wydawnictwo Impuls, 2004

10. B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1996

Efekty uczenia się:

W obszarze WIEDZA, Osoba studiująca:

(KP6_WK2) zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania,

rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;

(KP6_WK3) ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;

W obszarze UMIEJĘTNOŚCI, Osoba studiująca:

(KP6_UO1) potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania,

interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych;

potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów

pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz

przewidywać skutki planowanych działań:

W obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH Osoba studiująca,

(KP6_KO1)ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do

podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje

trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i

zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (praca pisemna). Warunkiem przystąpieniem do kolokwium jest uzyskanie oceny z ćwiczeń.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Milewska
Prowadzący grup: Magda Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami dotyczącymi realizacji zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Milewska
Prowadzący grup: Magda Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami dotyczącymi realizacji zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_4_MODUŁ KIERUNKOWY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.

Rok studiów/semestr - rok 3, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 8 godz.

wykłady - 8 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- udział w wykładach: 8 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 12,5 godz.

- udział w konsultacjach: 19,5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz.

- o charakterze praktycznym: 73 godz.

Literatura:

1. M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo pedagogiczne Operon, 2014

2. T. Gąsowska, Z. Pietrzak – Stępkowska, praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1994

3. G. Krasowicz – Kupis, nowa psychologia dysleksji. Wydawnictwo PWN, 2020

4. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Difin, 2017

5. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. Wydawnictwo Difin, 2019

6. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7 – 8 klas szkoły podstawowej. Wydawnictwo Difin, 2019

7. A. Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Wydawnictwo Difin, 2018

8. E. Skałbania, T. Lewandowska – Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Impuls, 2022

9. E. M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Wydawnictwo Impuls, 2004

10. B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1996

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi założeniami dotyczącymi realizacji zajęć z zakresu terapii pedagogicznej.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_4_MODUŁ KIERUNKOWY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.

Rok studiów/semestr - rok 3, semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 8 godz.

wykłady - 8 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące (praca w grupach), problemowe, konsultacje, case studies

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 8 godz.

- udział w wykładach: 8 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 12,5 godz.

- udział w konsultacjach: 19,5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz.

- o charakterze praktycznym: 73 godz.

Literatura:

1. M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo pedagogiczne Operon, 2014

2. T. Gąsowska, Z. Pietrzak – Stępkowska, praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1994

3. G. Krasowicz – Kupis, nowa psychologia dysleksji. Wydawnictwo PWN, 2020

4. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją? Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Difin, 2017

5. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. Wydawnictwo Difin, 2019

6. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7 – 8 klas szkoły podstawowej. Wydawnictwo Difin, 2019

7. A. Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Wydawnictwo Difin, 2018

8. E. Skałbania, T. Lewandowska – Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Impuls, 2022

9. E. M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Wydawnictwo Impuls, 2004

10. B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1996

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)