Special Pedagogy
General data
Course ID: | 380-OS1-1PSL |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Special Pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Założenia i cele przedmiotu: 1. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej jako nauki, jej subdyscyplin, obejmującą terminologię oraz teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami; 2. Zapoznanie z tradycyjnymi i współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: I rok/ 2 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady; 30 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład (informacyjny, konwersatoryjny), dyskusja, pokaz, burza mózgów Punkty ECTS: 4 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w wykładach 15h - Udział w ćwiczeniach 30h - Przygotowanie do ćwiczeń 28+5= 33h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 4h - Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń 8h - Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 11h Razem: 101h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50h/ 2 pkt ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 51h/ 2 pkt ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Barens, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. tłum. P. Morawski, Warszawa: Wydawnictwo Sic! • Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Chrzanowska I. (2022), Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dryżałowska, G., Kuleta-Hulboj, M., Naumiuk, A., Skura, M., Steinhagen, A. M. (2018), Inkluzja w perspektywie pedagogiki specjalnej i pedagogiki społecznej. Pytania, konteksty, dyskusje. Warszawa: Wyd. UW. • Gajdzica, Z. (2009), Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Głodkowska J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. APS. • Głodkowska J., Sipowicz K., Patejuk-Mazurek I. (red.) (2018), Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS. • Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn 2007. • Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. • Plichta,P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA6_WK4 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne kierunki zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością i ich rodzin, wyjaśnia ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA6_WG5 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie; KA6_UW3 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w zakresie edukacji, rehabilitacji, adaptacji i włączania społecznego osób z niepełnosprawnością KA6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych na rzecz integracji i normalizacji życia osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU CW
CW
W WYK
TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Group instructors: | Katarzyna Podstawka, Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W WYK
TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Group instructors: | Katarzyna Podstawka, Agnieszka Sakowicz-Boboryko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Class - Grading |
Copyright by University of Bialystok.