Edukacja polonistyczna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3EPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu nauki o języku i języka polskiego (na poziomie szkoły średniej), psychopedagogicznych podstaw edukacji, psychologii rozwojowej, pedagogiki wczesnoszkolnej |
Skrócony opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 380-PIWS1-3EPM Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Przedmiot specjalnościowy M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr drugi rok/czwarty semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Wskazana wiedza z zakresu nauki o języku i języka polskiego (na poziomie szkoły średniej), psychopedagogicznych podstaw edukacji, psychologii rozwojowej, pedagogiki wczesnoszkolnej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zaję 20 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń |
Pełny opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie przez Studentów treści niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji polonistycznej i klasach I-III, a dotyczących: wspomagania rozwoju mowy i umiejętności słuchania i wypowiadania się; kultury języka; metodyki nauki czytania i pisania; kształtowania elementarnych umiejętności wypowiadania się na piśmie; rozwijania kompetencji, zainteresowań i nawyków czytelniczych; stymulowania ekspresji werbalnej i teatralnej dziecka - będących podstawą konstruowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji językowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dobrowolska D. Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli (2015 Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym (2010) Filipiak E. Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym (2002) Filipiak E.: Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym (1996) Literatura uzupełniająca: Dagiel M.(2011) Pozwólmy dzieciom bawić się słowami. Z doświadczeń językowych trzecioklasistów, CKE, Warszawa. Tanajewska, A. (2015) Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków. Szefler E.(2003) Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym, t. 1, 2, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. Nowicka M. (2000), Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn. Pomirska Z. (2011) Wokół czytania. Proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania, Jurek A. (2012) Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
1. Student wykazuje się wiedzą merytoryczną i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji polonistycznej - K_W09 K_W16 2. Student planuje pracę nauczyciela i uczniów w wybranych obszarach edukacji językowej i polonistycznej - K_U02 K_U10 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji polonistycznej - K_K01 K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, warsztaty grupowe, dyskusja, ćwiczenia Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.