Andragogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1AND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Andragogika |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 30h - 1 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - zaliczenie, konsultacje, dyskusja KP6_WK6 - ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę - zaliczenie, konsultacje, dyskusja KP6_UO1 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - konsultacje, dyskusja KP6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki - konsultacje, dyskusja KP6_KR1 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki - konsultacje, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów). Nieobecność na więcej niż połowie zajęć nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. Nieobecności zaliczane są w formie wypowiedzi ustnej na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Czykier | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Czykier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Borowik | |
Prowadzący grup: | Joanna Borowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedstawienie zagadnień stanowiących przedmiot zainteresowań Andragogiki - człowiek dorosły, jego rozwój, proces oświatowo-wychowawczy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy (moduł kierunkowy) Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 1 stopień 1, RES Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład, 24 godziny Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 25h - 1 pkt. ECTS; konsultacje 25h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 50h - 2 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Aleksander T.: Kształcenie ustawiczne, (w:) Pedagogika społeczna. Warszawa 1993 s.295-318 2. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009 3. Czerniawska O.: Edukacja osób ,,Trzeciego Wieku” (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.213-236 4. Demetrio D.: Edukacja dorosłych, W: Pedagogika, t.3 Gdańsk 2006 s.113-128. 5. Demetrio D.: Pedagogika pamięci. Łódź 2009. 6. Halicka M., Halicki J.: Integracja społeczna i aktywność ludzi starych, (w:) Polska starość. Gdańsk 2002 s.189-218. 7. Halicki J.: Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompetencyjnej. Białystok 2000 8. Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna T.2:2009, s.203-213. 9. Halicki J.: Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Białystok 2012 10. Halicki J.: Edukacja osób starszych w Polsce – jej wymiar teoretyczny i praktyczny. Edukacja Dorosłych 2013 nr 2 s.9-18 11. Kargul J.: Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2005, s.120-142 12. Kruszewski K.: Wizerunek ucznia we współczesnych koncepcjach dydaktycznych, (w:) Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych [Red.] T.Wujek. Warszawa 1992, s.228-259. 13. Lengrand P.: Obszary permanentnej samoedukacji. Warszawa 1995 14. Malewski M.: Andragogika i jej metodologiczne dylematy (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996, s.391-430 15. Malewski M.: Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. 16. Marotzki W.: Kierunki rozwoju koncepcja badań biograficznych w naukach o wychowaniu, (w:) Edukacja alternatywna. [Red.] J. Piekarski, B. Śliwerski,. Kraków 2000, s.132-143 17. Nowak J., Cieślak A.: Edukacja dorosłych w Polsce i na świecie. Warszawa 1973 s.28-58 18. Oleś P.K.: Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa 2011 19. Pachociński R.: Andragogika w wymiarze międzynarodowym. Warszawa 1998 s. 35-48 20. Pietrasiński Z.: Rozwój dorosłych, w: Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.13-35 21. Rembowski J.: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa 1984 s.45-80 22. Skrzypczak J.: Proces kształcenia człowieka dorosłego (w:) Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996 s.270-307 23. Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka. Warszawa 1999 s.37-74 24. Urbańczyk F.: Problemy oświaty dorosłych. Warszawa 1973 s.8-27 25. Wroczyński R.: Edukacja permanentna. Warszawa 1973 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.