Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-1AEE
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok SPC SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest: dostarczenie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka; wprowadzenie podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć; rozpoznanie procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia; uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka, zapoznanie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w poszczególnych okresach rozwoju człowieka od dzieciństwa do dorosłości.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie obecnego stanu wiedzy dotyczącego rozwoju w okresie dzieciństwa, adolescencji oraz dorosłości. Obejmuje podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć oraz charakterystykę poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny.

Pełny opis:

Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Specjalna

Profil: ogólnoakademicki

Forma: studia stacjonarne jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu/ status przedmiotu – obowiązkowy,

Grupa zajęć_2 MODUŁ PRZYGOTOWANIE W ZAKRESIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYM

Grupa zajęć_2.1 MODUŁ Podstawy przygotowania psychologicznego

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, psychologia

Rok studiów pierwszy, semestr drugi.

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń ( 30 godz.)

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, praca z tekstem, praca grupowa

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach – 30 godzin

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 10 godzin

Przygotowanie do zajęć - 20 godzin

Zaliczenie ćwiczeń – 2 godz.

Przygotowanie do zaliczenia /egzaminu – 36 godz.

Egzamin - 2 godz.

Razem: 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (1,6 ECTS)

o charakterze praktycznym - 60 godz. ( 2,4 ECTS)

Literatura:

1. Brzezińska A. (2005)(red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

3. Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

4. Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu przedmiotu:

KA7_WG2 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;

KA7_WG8 zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca;

KA7_WK4 zna charakterystyki osiągnięć rozwojowych w kolejnych etapach życia ( dzieciństwo, dorastanie, dorosłość)

KA7_UW1 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych;

KA7_UK1 potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji i terapii.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – Egzamin

ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Prowadzący grup: Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)