Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1AEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest: dostarczenie wiedzy o teoretycznych ujęciach procesów rozwoju człowieka; wprowadzenie podstawowych pojęć służących wyjaśnianiu procesu rozwoju człowieka i jego modelowych ujęć; rozpoznanie procesów dotyczących rozwoju człowieka w poszczególnych fazach życia; uwrażliwienie na problemy związane ze wspomaganiem rozwoju człowieka, zapoznanie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w poszczególnych okresach rozwoju człowieka od dzieciństwa do dorosłości. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie obecnego stanu wiedzy dotyczącego rozwoju w okresie dzieciństwa, adolescencji oraz dorosłości. Obejmuje podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, współczesnych teorii rozwojowych i podstawowych pojęć oraz charakterystykę poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Specjalna Profil: ogólnoakademicki Forma: studia stacjonarne jednolite magisterskie Rodzaj przedmiotu/ status przedmiotu – obowiązkowy, Grupa zajęć_2 MODUŁ PRZYGOTOWANIE W ZAKRESIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYM Grupa zajęć_2.1 MODUŁ Podstawy przygotowania psychologicznego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, psychologia Rok studiów pierwszy, semestr drugi. Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń ( 30 godz.) Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, praca z tekstem, praca grupowa Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach – 30 godzin Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 10 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Zaliczenie ćwiczeń – 2 godz. Przygotowanie do zaliczenia /egzaminu – 36 godz. Egzamin - 2 godz. Razem: 100 godz., co odpowiada 4 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz. (1,6 ECTS) o charakterze praktycznym - 60 godz. ( 2,4 ECTS) |
Literatura: |
1. Brzezińska A. (2005)(red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 3. Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 4. Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu przedmiotu: KA7_WG2 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; KA7_WG8 zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca; KA7_WK4 zna charakterystyki osiągnięć rozwojowych w kolejnych etapach życia ( dzieciństwo, dorastanie, dorosłość) KA7_UW1 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych; KA7_UK1 potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji i terapii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – Egzamin ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nowakowska-Kaliszuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.