Metodyka pracy w grupie zróżnicowanej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w grupie zróżnicowanej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Forma studiów: studia stacjonarne Status przedmiotu: specjalnościowy Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V Wymagania wstępne: Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to przedmioty z modułu obejmującego przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 15 godz. Przygotowanie prezentacji – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 45 godz. – 1,5 ECTS |
Literatura: |
• Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. • Bernard H. S., MacKenzie K. R., Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk 2000. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003. • Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010. • Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD. • Florek A., Dziecko w grupie. Wyd. Pedagog, Warszawa 2010 • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2010. • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017. • Głodkowska, J. (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011. • Głodkowska, J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017. • Kozak, A., Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010. • Kruszewski K. Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999. • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004. • Kujawiński J., Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, Wyd. UAM, Poznań, 1978. • Kuźma J., Morbitzer J. (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005. • Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia : dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977. • Pawlik, J., Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. ENETEIA, Warszawa 2008. • Preuss-Kuchta L., Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1996. • Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000. • Reid J, Forrestal P, Cook J; Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa 1996. • Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4. • Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491). • Sajdak A., Indywidualizacja w nauczaniu [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.2, G-Ł / red. Ewa Różycka, Wyd. Żak, Warszawa 2003. • Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. • Więckowski R., Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. • Zińczuk M., Popławska A., Komunikacja „w grupie” i „z grupą”- ujęcie dydaktyczne, [w:] Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki (red.), wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. • Zińczuk M., Karpińska A., Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2011. |
Efekty uczenia się: |
W_01 Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć (KA7_WG9) U_01 Potrafi komunikować się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów i stosować metody wspomagające komunikowanie się (KA7_UK3) U_02 Potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć (KA7_UO2) U_03 Ma rozwiniętą umiejętność dostosowywania się do specyfiki funkcjonowania uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (KA7_UO4) K_01 Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela (KA7_KO1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: dyskusja, praca z tekstem, wykład, metoda projektów Zaliczenie na ocenę na podstawie: frekwencji (obecność obowiązkowa, dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność bez konieczności zaliczania na konsultacjach w wymiarze 2 godzin), testu, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zińczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Forma studiów: studia stacjonarne Status przedmiotu: specjalnościowy Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V Wymagania wstępne: Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to przedmioty z modułu obejmującego przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 15 godz. Przygotowanie prezentacji – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 45 godz. – 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
• Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. • Bernard H. S., MacKenzie K. R., Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk 2000. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003. • Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010. • Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD. • Florek A., Dziecko w grupie. Wyd. Pedagog, Warszawa 2010 • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2010. • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017. • Głodkowska, J. (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011. • Głodkowska, J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017. • Kozak, A., Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010. • Kruszewski K. Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999. • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004. • Kujawiński J., Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, Wyd. UAM, Poznań, 1978. • Kuźma J., Morbitzer J. (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005. • Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia : dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977. • Pawlik, J., Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. ENETEIA, Warszawa 2008. • Preuss-Kuchta L., Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1996. • Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000. • Reid J, Forrestal P, Cook J; Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa 1996. • Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4. • Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491). • Sajdak A., Indywidualizacja w nauczaniu [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.2, G-Ł / red. Ewa Różycka, Wyd. Żak, Warszawa 2003. • Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. • Więckowski R., Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. • Zińczuk M., Popławska A., Komunikacja „w grupie” i „z grupą”- ujęcie dydaktyczne, [w:] Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki (red.), wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. • Zińczuk M., Karpińska A., Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2011. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Zińczuk | |
Prowadzący grup: | Monika Zińczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Forma studiów: studia stacjonarne Status przedmiotu: specjalnościowy Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V Wymagania wstępne: Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to przedmioty z modułu obejmującego przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 15 godz. Przygotowanie prezentacji – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 45 godz. – 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
• Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. • Bernard H. S., MacKenzie K. R., Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk 2000. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003. • Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010. • Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD. • Florek A., Dziecko w grupie. Wyd. Pedagog, Warszawa 2010 • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2010. • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017. • Głodkowska, J. (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011. • Głodkowska, J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017. • Kozak, A., Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010. • Kruszewski K. Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999. • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004. • Kujawiński J., Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, Wyd. UAM, Poznań, 1978. • Kuźma J., Morbitzer J. (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005. • Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia : dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977. • Pawlik, J., Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. ENETEIA, Warszawa 2008. • Preuss-Kuchta L., Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1996. • Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000. • Reid J, Forrestal P, Cook J; Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa 1996. • Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4. • Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491). • Sajdak A., Indywidualizacja w nauczaniu [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.2, G-Ł / red. Ewa Różycka, Wyd. Żak, Warszawa 2003. • Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. • Więckowski R., Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. • Zińczuk M., Popławska A., Komunikacja „w grupie” i „z grupą”- ujęcie dydaktyczne, [w:] Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki (red.), wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. • Zińczuk M., Karpińska A., Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2011. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Forma studiów: studia stacjonarne Status przedmiotu: specjalnościowy Rok studiów /semestr: 3 rok, semestr V Wymagania wstępne: Przedmioty wprowadzające, których wcześniejsze zaliczenie jest niezbędne do realizowania treści danego przedmiotu to przedmioty z modułu obejmującego przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne do pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godzin Ćwiczenia - 15 godzin Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 godz. Udział w ćwiczeniach – 15 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 15 godz. Przygotowanie prezentacji – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. -1,5 ECTS o charakterze praktycznym: 45 godz. – 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
• Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, Wyd. APS, Warszawa 2013. • Bernard H. S., MacKenzie K. R., Podstawy terapii grupowej, GWP, Gdańsk 2000. • Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2003. • Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Przewodnik: Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? MEN, Warszawa 2010. • Flis, R., Specyfika postępowania z uczniami w klasach integracyjnych, IBnD. • Florek A., Dziecko w grupie. Wyd. Pedagog, Warszawa 2010 • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wyd. APS, Warszawa 2010. • Głodkowska, J. (red.) Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, PWN, Warszawa 2017. • Głodkowska, J. (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011. • Głodkowska, J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. PWN, Warszawa 2017. • Kozak, A., Proces grupowy: poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010. • Kruszewski K. Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP, Warszawa 1999. • Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2004. • Kujawiński J., Indywidualizowane nauczanie problemowo-grupowe w szkole podstawowej, Wyd. UAM, Poznań, 1978. • Kuźma J., Morbitzer J. (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005. • Lewowicki T., Indywidualizacja kształcenia : dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977. • Pawlik, J., Psychoterapia analityczna. Procesy i zjawiska grupowe. ENETEIA, Warszawa 2008. • Preuss-Kuchta L., Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 1996. • Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000. • Reid J, Forrestal P, Cook J; Uczenie się w małych grupach w klasie, WSiP, Warszawa 1996. • Rozporządzenia MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (opublikowane w Dz. U. Nr 4, poz. 17 w dn. 15 stycznia 2009 r.), załączniki: 2, 3, 4. • Rozporządzenie MEN z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) ze zmianami wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie z dn. 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) oraz z dn. 17 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1491). • Sajdak A., Indywidualizacja w nauczaniu [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.2, G-Ł / red. Ewa Różycka, Wyd. Żak, Warszawa 2003. • Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. • Szumski G., Firkowska-Mankiewicz A., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010. • Więckowski R., Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa 1975. • Zińczuk M., Popławska A., Komunikacja „w grupie” i „z grupą”- ujęcie dydaktyczne, [w:] Komunikacja i negocjacje a współdziałanie interpersonalne, Z. Nęcki, K. Błaszczyk, R. Uździcki (red.), wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009. • Zińczuk M., Karpińska A., Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wyd. UMCS, Lublin 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.