Strategie zajęć wspomagających rozwój dziecka w codziennych aktywnościach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPW-2JGS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie zajęć wspomagających rozwój dziecka w codziennych aktywnościach |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny WWR_rozkład_1rok WWR_rozkład_2rok |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Rozpoznanie kliniczne a zaburzeniu funkcjonowania małego dziecka- sygnały ostrzegawcze. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwoju, analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, w zakresie komunikacji i emocjonalno-społeczny małego dziecka, wzajemne uwarunkowania zaburzeń - profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori, modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Teoria przywiązania, podstawowe założenia, style przywiązania, praca z dzieckiem w zależności od stylu przywiązania, zaburzenia więzi u dzieci, profesjonalna opieka nad dziećmi z zaburzeniami więzi, wspieranie rozwoju bezpiecznej więzi – wskazówki dla rodziców, nauczycieli, opiekunów. - Rodzicielstwo bliskości. - Strategie, techniki i narzędzia pracy terapeutycznej z dziećmi wspierające właściwy rozwój relacji przywiązaniowych i komunikacji funkcjonalnej. - Strategie i techniki w modelu behawioralno-poznawczo-rozwojowym w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną, wspierające uczestnictwo i włączenie społeczne dziecka i rodziny. |
Literatura: |
Czochańska J. (1995): Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Folium, Lublin. Czochańska J. (1997): Wczesne rozpoznanie i metody postępowania w uszkodzeniach układu nerwowego u dzieci. PZWL, Warszawa. Gerber R.J., Wilks T., Erdie-Lalena Ch. (2011): Pediatria po dyplomie. Rozwojowe kamienie milowe: rozwój ruchowy, „Medical Tribune Polska”, Vol. 15, No. 3. Goodman R., Scott S. (2000): Psychiatria dzieci i młodzieży. Urban & Partner, Wrocław. Ignatowicz Ł. (1994): Autyzm wczesnodziecięcy – problemy kliniczne, diagnostyczne i terapeutyczne, „Klinika Pediatryczna”, Vol. 2, No. 4. Jaklewicz H. (1993): Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, przebieg, leczenie. GWP, Gdańsk. Koehler B., Marszał E., Świetliński J. (2002): Wybrane zagadnienia z pediatrii. Wydawnictwo Śląskiej Akademii Medycznej, Katowice. Kopczyńska-Sikorska J. (1996): Normy w pediatrii. PZWL, Warszawa. Korman E. (1999): Podstawy endokrynologii wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa. Krawczyński M. (2005): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa. Krawczyński M. (2009): Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa. Kubicka K., Kawalec W. (2006): Pediatria. PZWL, Warszawa. Lissauer T., Clayden G. (2007): Pediatria. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. Łozińska D., Twarowska I. (1993): Neonatologia. PZWL, Warszawa. Michałowicz R., Jóźwiak S. (2000): Neurologia dziecięca. Urban & Partner, Wrocław. Namysłowska I. (2011): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa. Nelson I. (1996): Podręcznik pediatrii. PWN, Warszawa. Obuchowicz A. (2007): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa. Palczewska I. (2002): Medycyna praktyczna – pediatria. Ocena rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży. „Medycyna Praktyczna”, nr 3. Pisula E. (2005): Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk. Popielarska A. (2000): Psychiatria wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa. Prusiński A. (1998): Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa. Sidor K. (1997): Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej. PZWL, Warszawa. Szczapa J. (2000): Neonatologia. PZWL, Warszawa. Zwaigenbaum L. , Bryson S., Lord C., Rogers S. (2010): Pediatria po dyplomie. Ocena kliniczna i metody postępowania z małymi dziećmi z podejrzeniem zaburzeń z kręgu autyzmu: wnioski z badań niemowląt z grupy ryzyka, „Medical Tribune Polska”, Vol. 10, No. 4. |
Efekty uczenia się: |
Student: E.1WW.W2. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu teorii przywiązania, zna i rozumie mechanizmy zaburzeń więzi, ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z teorii przywiązania i jej zastosowania w pracy z dzieckiem i rodziną. E.1WW.W3. Zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego. E.1WW.U2. Rozumie oraz potrafi wyjaśnić znaczenie międzysektorowego i transdyscyplinarnego podejścia w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka oraz umie wskazać zależności między obszarami działań. E.1WW.U2. Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój z dzieckiem w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, wczesnodziecięcym. E.1WW.U2. Potrafi organizować sytuacje dydaktyczne prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w tym umiejętności projektowania działań wspierających włączenie społeczne dziecka i rodziny. E.1WW.U3. Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (kolokwium), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe na ćwiczeniach, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin. 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej. 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szorc | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szorc | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
- Rozpoznanie kliniczne a zaburzeniu funkcjonowania małego dziecka- sygnały ostrzegawcze. - Wieloprofilowość oddziaływań stymulacyjnych w procesie wspomagania rozwoju, analiza sfer rozwoju: rozwój percepcyjno-motoryczny, poznawczy, w zakresie komunikacji i emocjonalno-społeczny małego dziecka, wzajemne uwarunkowania zaburzeń - profilaktyka pierwotna i wtórna. - Proces uczenia małego dziecka wieku 0-6 lat – mechanizmy uczenia w aspekcie teorii J. Piageta, L. Wygotskiego, M. Montessori, modele wspomagania rozwoju w procesie uczenia. - Teoria przywiązania, podstawowe założenia, style przywiązania, praca z dzieckiem w zależności od stylu przywiązania, zaburzenia więzi u dzieci, profesjonalna opieka nad dziećmi z zaburzeniami więzi, wspieranie rozwoju bezpiecznej więzi – wskazówki dla rodziców, nauczycieli, opiekunów. - Rodzicielstwo bliskości. - Strategie, techniki i narzędzia pracy terapeutycznej z dziećmi wspierające właściwy rozwój relacji przywiązaniowych i komunikacji funkcjonalnej. - Strategie i techniki w modelu behawioralno-poznawczo-rozwojowym w pracy z małym dzieckiem i jego rodziną, wspierające uczestnictwo i włączenie społeczne dziecka i rodziny. |
|
Literatura: |
Czochańska J. (1995): Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Folium, Lublin. Czochańska J. (1997): Wczesne rozpoznanie i metody postępowania w uszkodzeniach układu nerwowego u dzieci. PZWL, Warszawa. Gerber R.J., Wilks T., Erdie-Lalena Ch. (2011): Pediatria po dyplomie. Rozwojowe kamienie milowe: rozwój ruchowy, „Medical Tribune Polska”, Vol. 15, No. 3. Goodman R., Scott S. (2000): Psychiatria dzieci i młodzieży. Urban & Partner, Wrocław. Ignatowicz Ł. (1994): Autyzm wczesnodziecięcy – problemy kliniczne, diagnostyczne i terapeutyczne, „Klinika Pediatryczna”, Vol. 2, No. 4. Jaklewicz H. (1993): Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, przebieg, leczenie. GWP, Gdańsk. Koehler B., Marszał E., Świetliński J. (2002): Wybrane zagadnienia z pediatrii. Wydawnictwo Śląskiej Akademii Medycznej, Katowice. Kopczyńska-Sikorska J. (1996): Normy w pediatrii. PZWL, Warszawa. Korman E. (1999): Podstawy endokrynologii wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa. Krawczyński M. (2005): Norma kliniczna w pediatrii. PZWL, Warszawa. Krawczyński M. (2009): Propedeutyka pediatrii. PZWL, Warszawa. Kubicka K., Kawalec W. (2006): Pediatria. PZWL, Warszawa. Lissauer T., Clayden G. (2007): Pediatria. Elsevier Urban & Partner, Wrocław. Łozińska D., Twarowska I. (1993): Neonatologia. PZWL, Warszawa. Michałowicz R., Jóźwiak S. (2000): Neurologia dziecięca. Urban & Partner, Wrocław. Namysłowska I. (2011): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL, Warszawa. Nelson I. (1996): Podręcznik pediatrii. PWN, Warszawa. Obuchowicz A. (2007): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. PZWL, Warszawa. Palczewska I. (2002): Medycyna praktyczna – pediatria. Ocena rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży. „Medycyna Praktyczna”, nr 3. Pisula E. (2005): Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk. Popielarska A. (2000): Psychiatria wieku rozwojowego. PZWL, Warszawa. Prusiński A. (1998): Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa. Sidor K. (1997): Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej. PZWL, Warszawa. Szczapa J. (2000): Neonatologia. PZWL, Warszawa. Zwaigenbaum L. , Bryson S., Lord C., Rogers S. (2010): Pediatria po dyplomie. Ocena kliniczna i metody postępowania z małymi dziećmi z podejrzeniem zaburzeń z kręgu autyzmu: wnioski z badań niemowląt z grupy ryzyka, „Medical Tribune Polska”, Vol. 10, No. 4. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.