Edukacja literacka w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2GHG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja literacka w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej dzieci, poznawaniu lektur edukacji wczesnoszkolnej – ich czytania, układaniu pytań do tekstu i ich roli w rozwijaniu myślenia krytyczno – twórczego, projektowaniu „spotkań” z lekturą, sposobom dostarczania dzieciom twórczych emocji oraz nawiązywania kontaktu z literaturą w atmosferze zabawy. Celem cyklu zajęć jest: Kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. Wskazywanie na potrzebę systematycznego obcowania z literaturą piękną. Poznawanie zasobów literatury dziecięcej. Przegląd najpopularniejszych publikacji ze zwróceniem uwagi na ich aspekty wychowawcze. Przegląd propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej. Analizy wybranych lektur szkolnych pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
Skrócony opis: |
Rys historyczny literatury pięknej dla dzieci. Przykłady najnowszej prozy i poezji dla dzieci w Polsce i na świecie. Rola literatury w procesie wychowania. Dorobek wybitnych twórców z dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa). Recepcja lektury w różnych grupach wiekowych. Estetyczne wartościowanie książek. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej dzieci, poznawaniu lektur edukacji wczesnoszkolnej – ich czytania, układaniu pytań do tekstu i ich roli w rozwijaniu myślenia krytyczno – twórczego, projektowaniu „spotkań” z lekturą, sposobom dostarczania dzieciom twórczych emocji oraz nawiązywania kontaktu z literaturą w atmosferze zabawy. Celem cyklu zajęć jest: Kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. Wskazywanie na potrzebę systematycznego obcowania z literaturą piękną. Poznawanie zasobów literatury dziecięcej. Przegląd najpopularniejszych publikacji ze zwróceniem uwagi na ich aspekty wychowawcze. Przegląd propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej. Analizy wybranych lektur szkolnych pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
Literatura: |
Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992 Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998 Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000. Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń 2009. Gołębniak D., Edukacja poprzez język, Warszawa 1999 Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010. Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994 Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998 Kielar-Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992 Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158. Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998 Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012. Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca, 2003. Papuzińska J., Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004 Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007 Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 380-WS2-2GHG, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 22.09.2022 10:41 Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992. Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013 Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996 Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 Lektury 1-3: Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru); Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych); Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku; Maria Krüger, Karolcia; Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn; Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Joanna Papuzińska, Asiunia; Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony; Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją; Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska; Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba; Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci; Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie; Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6, KA7_WK4, KA7_WK8 KA7_UW2 KA7_UK2, KA7_UK3, KA7_KK4 KA7_KR1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność, praca w grupach, indywidualna Test końcowy zawierającego pytania zamknięte rekonstruujące wiedzę i sprawdzające umiejętności Rozmowa ze studentem - otwarte pytania problemowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.