Diagnoza i prognoza w pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2HBT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i prognoza w pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem zimowy Moduł specjalnościowy - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | W ramach przedmiotu zostaną przedstawione etapy i procedury opracowania diagnozy przez kuratora oraz sporządzenie diagnozy w przeprowadzonym wywiadzie środowiskowym jak również prognozy kryminologiczno – społecznej podopiecznego w oparciu o o analizę wybranych czynników w prowadzonych nadzorach/dozorach. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Dzięki omawianym zagadnieniom student będzie potrafił skonstruować diagnozę oraz sporządzić indywidualny plan oddziaływań resocjalizacyjnych. Będzie również w stanie zidentyfikować potencjalne trudności w ich realizacji. Studenci zdobędą również niezbędną wiedzę do projektowania oddziaływań wychowawczych w środowisku życia podopiecznego we współpracy z lokalnymi instytucjami wspierającymi procesy resocjalizacji i pomocy rodzinie. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika Status przedmiotu – obowiązkowy Rok studiów/semestr II rok,II stopień semestr zimowy Wymagania wstępne: pedagogika resocjalizacyjna, Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń Metody nauczania: wykład, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, Formy zaliczenia przedmiotu: praca pisemna, egzamin |
Literatura: |
Grześkowiak, K. (1991): Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz. (red.) A. Krukowski, Warszawa. Górecki, P., Stachowiak, S. (1998): Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Kraków. Haak, H. (2010): Zadania kuratorów rodzinnych określone w ustawie z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, T. Jedynak, K. Stasiak (red,), Warszawa. Hołyst, B., Wojtera, E. (2013): Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich,Warszawa. Jarosz, E. (2006): Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice. Jaworska, A. (2012): Leksykon resocjalizacji, Kraków. Jedynak T., Stasiak K. (2018): Nadzór kuratora sądowego, [w:] Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. K. Stasiak (red.), Warszawa. Kalinowski, M. (2005): Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa. Kawula, S. (1978): Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo–wychowawczych środowiska rodzinnego, Toruń. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. Nr 112 poz., 1064; t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 989). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie nadzoru nad nieletnim (Dz.U. poz. 855). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 lutego 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. poz. 325). |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z przedmiotu będzie przeprowadzony pisemnie. Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie co najmniej 51% wymaganych punktów uzyskanych w efekcie udzielenia prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Mariusz Dobijański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Dolida | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Izabela Dolida | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Anna Malewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.