Wyzwania kulturowo-społeczne w pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2HDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Wyzwania kulturowo-społeczne w pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu Wyzwania kulturowo-społeczne w pracy kuratora sądowego jest zaznajomienie studenta z teoretycznymi i praktycznymi aspektami kurateli sądowej przebiegającej z osobami odmiennymi kulturowo i społecznie. |
Skrócony opis: |
1. Problemy społeczne, nierówności społeczne, kultury ubóstwa a praca kuratora 2. Praca kuratora sądowego w środowisku zróżnicowanym kulturowo 3. Problemy dzieci w rodzinie migracyjnej – aspekty społeczno-prawne 4. Subkultury i gangi a praca kuratora sądowego 5. Kompetencje wielokulturowe w pracy kuratora sądowego 6. Model programu szkoleniowego w zakresie świadomości wielokulturowej dla kuratorów sądowych na świecie Samodzielna praca studenta Przygotowanie do testu 15 godz. Krytyczna analiza literatury specjalistycznej 10 godz. Zadania problemowe 5 godz. RAZEM 30 godz. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział wykładach 15 godz. Konsultacje 30 godz. RAZEM 45 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 godz. 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 75 godzin : min 25 godzin = 3,0 ECTS 75 godzin : max 30 godzin = 2,5 ECTS |
Pełny opis: |
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework; 6. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 7. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; 8. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS). |
Literatura: |
1. Jadach K. (2011) Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis 3. Gromek K. (2005), Kuratorzy sądowi. Komentarz, Warszawa: LexisNexis 4. Ostrihańska Z., Greczuszkin A. (2005), Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum 5. Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS 6. Wójcik D. (2010) (red.) Kuratela sądowa. sukcesy i porażki., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
Efekty uczenia się: |
KA7_WK2, ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych KA7_WK3, ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach KA7_WK7, ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KA7_UO4, potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych KA7_KK4, utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa test wielokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi – zalicza 51% Obecność na wykładach: dopuszcza się jedną nieobecność, każda następna zaliczenie materiału na konsultacjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.