Filozofia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3FR6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.951
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia religii |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest teoretyczne i praktyczne wprowadzenie studentów w specyfikę filozofii religii ze wskazaniem na jej możliwy związek łączący ją z nauką i filozofią współczesną i nowożytną z jednej, a ze sztuka z drugiej strony. Założeniem i celem przedmiotu jest wskazanie na ahistoryczność filozofii religii, zarazem na jej możliwą historyczność i uniwersalność, wewnętrzną wielość i intencjonalną jedność. Celem zajęć jest zapoznanie się z wielością kierunków w obrębie filozofii religii poprzez analizę wybranych tekstów źródłowych ważnych historycznie autorów dotyczących omawianej problematyki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstawowych idei filozoficznych w najważniejszych religiach tradycyjnych oraz nowo powstałych. Dyskusja nad obecnością tych idei w kulturze współczesnej, nie tylko w filozofii. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr - rok III/semestr II Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
Benjamin W., Kapitalizm jako religia, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 11/12, 132-134 Chwedeńczuk B. (red.), Filozofia religii, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1997 Dennett D.C., Odczarowanie: religia jako zjawisko naturalne, PIW, Warszawa 2008 Clottes J., Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Warszawa 2009 Eliade M., Doświadczenia mistycznego światła, cz. 1-2, „Pismo Literacko-Artystyczne”, 1985, nr 5, 99-129; 1985, nr 6, 70-95 Ewangelia Tomasza, http://www.bt.us.edu.pl/pliki/naghammadi/ewangelia_tomasza_tlumaczenie_dla_www_biblioteka.pdf Keown D., Buddyzm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 Knott K., Hinduizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000 Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma..., Kraków 1982, 1988 Kubiński G., Sacrum i profanum w Internecie [w:] E. Przybył (red.), Ostatnie przed wielkim milczeniem, Kraków 2001, s. 251-264 Rudolph K., Gnoza: Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1995 Ruthven M., Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu: Buddyzm, Hinduizm, Taoizm, Zen, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997 Sieradzan J., Przestrzeń filozofów, mistyków i fizyków, czyli o zamazującej się granicy między filozofią, religią a nauką, „Tematy z Szewskiej”, 2011, nr 1, 161-169 Sieradzan J., Sacrum i profanum czy sacrofanum?, „Lud”, 2006, 13-36 Sieradzan J., Sport między sacrum a szaleństwem [w:] Z. Dziubiński (red.), Edukacja poprzez sport, Warszawa 2004, 112-142 Sieradzan J., W co wierzą Madonna i Bono? Gwiazdy popu i rocka o religii, „Rita Baum”, 2009, nr 14, 104-111 Solomon N., Judaizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 Stachowska E., Sacrum w reklamie czy reklama sacrum [w:] Z. Drozdowicz (red.), Europa wspólnych wartości, cz. 2, Poznań 2005, 139-162 Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Szlendak T., Pietrowicz K., Kultura konsumpcji jako kultura wyzwolenia?, „Kultura i Społeczeństwo”, 2005, nr 3 |
Efekty uczenia się: |
1.Student rozumie status i szczególne miejsce filozofii religii na tle innych rodzajów wiedzy/nauk/ gałęzi filozofii, a także relacje między nią a religią i sztuką K_W01, K_W12 2. rozumie prezetystyczny charakter filozofii religii, dostrzegając uniwersalność i aktualność obecnych w niej problemów (w. i konw.)K_W06, K_W12 4. rozumie podstawowe problemy moralne obecne w filozofii religii (w. i konw.) K_W1, K_W14 5. potrafi napisać kilkustronicową samodzielną pracę pisemną na podstawie wybranej literatury K-U01, K_U09 6. potrafi sformułować i uzasadnić własne stanowisko w omawianych kwestiach K_U05, K_U07, K_K01, K_K03, K_K09, K_K10 7. potrafi racjonalnie dyskutować, uwzględniając argumenty przedstawiane przez innych K_K01, K_K02, K_K03, K_U07, K_K07, K_K09, K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna z wybranego zagadnienia z filozofii religii o objętości 5-10 stron, dostarczona w wersji ostatecznej nie później niż do końca semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.