Wstęp do kognitywistyki 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1WKG2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kognitywistyki 2 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Wstęp do kognitywistyki 1 410-KS1-1WKG1 |
Założenia (opisowo): | Wiedza, umiejętności i kompetencje zdobyte podczas pierwszego semestru studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do wybranych zagadnień szczegółowych kognitywistyki obejmujących takie problemy, jak: percepcja, wyobraźnia, synestezja, rodzaje i natura pamięci, świadomość i jej zaburzenia, emocje, reprezentacje poznawcze, zależności psychofizyczne (elementy psychosomatyki i psychoneuroimmunologii), naturalne i sztuczne systemy poznawcze i inne. W ramach zajęć student uzyskuje szeroką interdyscyplinarną perspektywę na problemy współczesnej kognitywistyki ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów procesów poznawczych - obliczeniowych, neurobiologicznych, psychologicznych i społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 (podstawowy) Dziedzina i dyscyplin nauki: nauki humanistyczne, filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępne: zaliczony pierwszy semestr Liczba godzin: wykład (30), ćwiczenia (30) Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje i dyskusje na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego, prace pisemne i projektowe Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie (30), udział w ćwiczeniach (30), przygotowanie do egzaminu (20), przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (20), przygotowanie prezentacji (10), przygotowanie pracy pisemnej (10). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (60 godzin, 2 ECTS), nakład pracy związany z zajęciami praktycznymi (60 godzin, 2 ECTS). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa: Vizja Press&II, 2009. 2. S. Pinker, Jak działa umysł, Warszawa: Książka i Wiedza, 2004. 3. Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t 1-2, pod red, A. Klawitera, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2008. 4. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016. 5. W. Bechtel, G. Graham (ed.),Companion to Cognitive Science, Blackwell Publishing, 1998. Literatura uzupełniająca: 1. Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, pod red. P. Francuza, Warszawa: Wyd. Scholar, 2007. 2. Neurocybernetyka teoretyczna, pod red. R. Tadeusiewicza, Warszawa: WUW, 2009. 3. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice: Wyd. Helion, 2008. 4. W. Fish, Perception, Hallucination, Illusion, Oxford University Press, 2009. 5. P.L. Nunez, The New Science of Consciousness: Exploring the Complexity of Brain, Mind, and Self, Prometheus, 2016. 6. D. Chalmers, Świadomy umysł. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KP6_WG1 - podstawowe pojęcia dyscyplin składowych kognitywistyki i komunikacji KP6_WG10 - podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej i filozofii kognitywnej KP6_WG13 - podstawowe mechanizmy neurobiologiczne procesów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich aspekty filozoficzne KP6_WK1 - miejsce kognitywistyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz jej relację do filozofii KP6_WK2 - dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz związki i zależności między nimi KP6_WK3 - (multi)interdyscyplinarny charakter kognitywistyki oraz specyfikę filozofii jako platformy badań interdyscyplinarnych KP6_WK5 - podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię Student potrafi: KP6_UK5 -posługiwać się terminologią i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki, w tym filozofii kognitywnej KP6_UK6 - wyjaśnić na przykładach, na czym polega interdyscyplinarny charakter badań nad poznaniem i komunikacją oraz jaką rolę odgrywa w nich filozofia KP6_UK7 - przedstawić w sposób uporządkowany i przystępny podstawowe twierdzenia i teorie z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji Student jest gotów do: KP6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia: egzamin pisemny (wykład), dyskusja (wykład, ćwiczenia), prace pisemne, prezentacje, przygotowanie projektu badawczego (ćwiczenia). Szczegółowe zasady oceniania oraz zaliczenia wykładu i ćwiczeń podano w dalszej części sylabusa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.