Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umysł w kulturach świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-KS1-2UKS3
Kod Erasmus / ISCED: 14.951 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Umysł w kulturach świata
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do idei wypracowanych w religiach i ścieżkach kontemplacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do idei wypracowanych w religiach (szamanizmie, gnostycyzmie), filozofii (starogreckiej, indyjskiej, chińskiej) i ścieżkach kontemplacji (mahamudrze, dzogczien).

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia.

Rok studiów/semestr - rok II/semestr I

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje.

Punkty ECTS - 5.

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz.,

przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.

Literatura:

Boas F., Umysł człowieka pierwotnego, Nomos, Kraków 2010

Chang G.C.C., Elementarz Mahamudry: Wprowadzenie do tybetańskiego buddyzmu zen, [Kraków] 1984

Clottes J. , Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009

Czarnik T., Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001

Kirk G.S. , Raven J.E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska: studium krytyczne z wybranymi tekstami, PWN, Axis, Warszawa 1999

Klasyczna joga indyjska, PWN, Warszawa 1986

Lao-tsy, Wielka księga tao, http://libertarianin.org/Ebooks/Laozi/Lao_Tsy_Wielka_Ksiega_Tao.pdf

Legowicz J. (red.), Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1970

Levy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, PWN, Warszawa 1992

Lévi-Strauss C. , Myśl nieoswojona, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001

Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009

Qian Ning (opr.), Nowe Dialogi konfucjańskie: Próba rekonstrukcji, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2014

Raczkiewicz M., Hymn o perle, “Studia Redemptorystowskie”, 2 (2004) 201-210

Sieradzan J., Koncepcja umysłu w buddyzmie, „Idea”, 19 (2007) 13-32

Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009

Swinburne R., Czy umysł i mózg są tym samym, https://www.youtube.com/watch?v=Vt-stsmMOsE

Szyjewski A., Etnologia religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001

The Amazon Code: The Grammar of Happiness, reżyseria Michael O’Neill i Randall Wood, dokument, 2012, https://ihavenotv.com/the-grammar-of-happiness

The Mystical Brain, http://www.dailymotion.com/video/xxrm0o_the-mystical-brain_webcam

U.G. Krishnamurti, Umysł jest mitem: Niepokojące rozmowy z człowiekiem zwanym U.G., Thesaurus Press, Wrocław 1994

Wasubandhu, Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w 20 strofach, „Studia Indologiczne”, 6 (1999) 18-35

Efekty uczenia się:

Student rozumie synonimy pojęcia umysłu W4

Dysponuje wiedzą na temat umysłu w różnych tradycjach kulturowych, społecznych i religijnych W10

Posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zagadnienia umysłu w różnych kulturach U10

Posługuje się różnorodnymi kodami w komunikacji społecznej i międzykulturowej U14

Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym wykorzystując nabytą wiedzę K6

Cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie K8

Metody i kryteria oceniania:

Jeśli zajęcia będą prowadzone w sali - test na ocenę.

Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie - praca semestralna o objętości 5-10 stron na temat związany z zajęciami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)