Umysł w kulturach świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-2UKS3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Umysł w kulturach świata |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do idei wypracowanych w religiach i ścieżkach kontemplacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przegląd koncepcji umysłu od umysłowości pierwotnej do idei wypracowanych w religiach (szamanizmie, gnostycyzmie), filozofii (starogreckiej, indyjskiej, chińskiej) i ścieżkach kontemplacji (mahamudrze, dzogczien). |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr - rok II/semestr I Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
Boas F., Umysł człowieka pierwotnego, Nomos, Kraków 2010 Chang G.C.C., Elementarz Mahamudry: Wprowadzenie do tybetańskiego buddyzmu zen, [Kraków] 1984 Clottes J. , Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009 Czarnik T., Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001 Kirk G.S. , Raven J.E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska: studium krytyczne z wybranymi tekstami, PWN, Axis, Warszawa 1999 Klasyczna joga indyjska, PWN, Warszawa 1986 Lao-tsy, Wielka księga tao, http://libertarianin.org/Ebooks/Laozi/Lao_Tsy_Wielka_Ksiega_Tao.pdf Legowicz J. (red.), Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1970 Levy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, PWN, Warszawa 1992 Lévi-Strauss C. , Myśl nieoswojona, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001 Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009 Qian Ning (opr.), Nowe Dialogi konfucjańskie: Próba rekonstrukcji, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2014 Raczkiewicz M., Hymn o perle, “Studia Redemptorystowskie”, 2 (2004) 201-210 Sieradzan J., Koncepcja umysłu w buddyzmie, „Idea”, 19 (2007) 13-32 Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 Swinburne R., Czy umysł i mózg są tym samym, https://www.youtube.com/watch?v=Vt-stsmMOsE Szyjewski A., Etnologia religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001 The Amazon Code: The Grammar of Happiness, reżyseria Michael O’Neill i Randall Wood, dokument, 2012, https://ihavenotv.com/the-grammar-of-happiness The Mystical Brain, http://www.dailymotion.com/video/xxrm0o_the-mystical-brain_webcam U.G. Krishnamurti, Umysł jest mitem: Niepokojące rozmowy z człowiekiem zwanym U.G., Thesaurus Press, Wrocław 1994 Wasubandhu, Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w 20 strofach, „Studia Indologiczne”, 6 (1999) 18-35 |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie synonimy pojęcia umysłu W4 Dysponuje wiedzą na temat umysłu w różnych tradycjach kulturowych, społecznych i religijnych W10 Posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zagadnienia umysłu w różnych kulturach U10 Posługuje się różnorodnymi kodami w komunikacji społecznej i międzykulturowej U14 Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym wykorzystując nabytą wiedzę K6 Cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie K8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Jeśli zajęcia będą prowadzone w sali - test na ocenę. Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie - praca semestralna o objętości 5-10 stron na temat związany z zajęciami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.