Kultura Podlasia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-1KPO | Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kultura Podlasia | ||
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych | ||
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zakresu specyfiku wielokulturowości Podlasia i historii regionu. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Podlasie w granicach historycznych i administracyjnych. Wielokulturowy charakter Podlasia w perspektywie etnicznej, wyznaniowej, społecznej. Dziedzictwo kultury materialnej i duchowej regionu. Współczesny obraz kultury Podlasia. |
||
Pełny opis: |
1.profil studiów: ogólnoakademicki 2.forma studiów: stacjonarne 3.rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 3 4.dziedzina: nauki humanistyczne dyscypliny: etnologia, historia, nauki o kulturze i religii 5.rok / semestr studiów: I r. I st, semestr I 6.wymagania wstępne: brak 7.liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h ćwiczeń 8.metody dydaktyczne: dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, prezentacje tematyczne studentów, elementy wykładu informacyjnego, 9.punkty ECTS; 3 10.Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w cwiczeniach – 30 h; – przygotowanie do cwiczeń – 30; – przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 10 h; – konsultacje – 5 h; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 11. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 h, co odpowiada 1, 6 punktu ECTS - o charakterze praktycznym – 30 h, co odpowiada 1,4 punktu ECTS |
||
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej P. .Burchard, Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej, Warszawa 1990. Cmentarz rzymskokatolicki w Wasilkowie, red. Andrzej Kalinowski, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej, Wasilków 2009. S. Dworakowski, Kultura społeczna ludu wiejskiego na Mazowszu nad Narwią, Białystok 1964. J. Ficowski, Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje, Warszawa 1989. A. Gaweł, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia agrarne na Białostocczyźnie od połowy XIX do początków XXI wieku, Kraków 2009. A. Gaweł., Zdobnictwo drewnianych domów na Białostocczyźnie, Białystok 2007. Z. Gloger, Rok Polski w życiu, tradycyi i pieśni, Warszwa 1900. Z. Gloger, Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa T. 1-2, Warszawa 1907. Historia Kościoła w Polsce, T. II, Poznań-Warszawa 1979. T. Czerwiński, Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2010. T. Czerwiński, Wyposażenie domu wiejskiego w Polsce, Warszawa 2009. Z. Gloger, Dolinami rzek. Opisy podróży wzdłuż Niemna, Wisły, Bugu i Biebrzy, Warszawa 1903. Z. Gloger, Obrzęd weselny polski z pieśniami i przemowami, Warszawa 1901. Historia województwa podlaskiego, pod red. A. Dobrońskiego, Białystok 2010. Język a tożsamość na pograniczu kultur, Prace KKB UwB, T. 1, Białystok 2000. N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 2008. Komorowska T., Gloger, Warszawa 1985. I. Matus Lud nadnarwiański, Białystok 2000. I. Matus, Schyłek unii i proces restytucji prawosławia w obwodzie białostockim w latach 30, XIX wieku, Białystok 2013 A.Mironowicz, Kościół prawosławny w Polsce, Białystok 2006. Dziedzictwo unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, , M. Zemło, Lublin-Supraśl 2012 Ochmański Jerzy, Reforma włóczna na Litwie i Białorusi w XVI wieku (w:) Dawna Litwa, Poznań 1986. Samusikowie Katarzyna i Jerzy, Pałace i dwory Białostocczyzny, Białystok 1998. B. Ogrodowska, Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce. Mały słownik, Warszawa 2000. Ruś Podlaska. Podlasie w opisach romantyków, opr. Jerzy Hawryluk, Bielsk Podlaski 1995. J. Straczuk, Język a tożsamość człowieka w warunkach społecznej wielojęzyczności. Pogranicze polsko-litewsko-białoruskie, Warszawa 1999 Jan Tyszkiewicz, Z dziejów Tatarów polskich: 1794-1944, Pułtusk 2002. Śladami unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, , M. Zemło, Lublin-Supraśl 2010. T. Wiśniewski, Cmentarze żydowskie w Białymstoku, Studia Podlaskie 1989, t. II. J.Wiśniewski Jerzy, Zarys dziejów osadnictwa na Białostocczyźnie (w:) Atlas gwar wschodniosłowiańskich Białostocczyzny pod red. Stanisława Glinki, Antoniny Obrębskiej-Jabłonowskiej i Juliusza Siatkowskiego T. 1, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. Tomasz Wiśniewski, Bożnice Białostocczyzny, Białystok 1992. T. Wiśniewski, Cmentarze żydowskie w Białymstoku, Studia Podlaskie 1989, t. II. Zabytki architektury i budownictwa w Polsce, T. 3, Województwo białostockie, Warszawa 1992. A. Zadrożyńska, Światy, zaświaty o tradycji świętowania w Polsce, Warszawa 2000. Żydzi na Podlasiu, red. Zofia Chyra-Rolicz, Renata Tarasiuk, Edward Kopówka, Siedlce 2010. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia 1.Wiedza studentów (KA6_WK1, KA6_WK3, KA6_WK5) a) posiadają podstawową wiedzę ogólna teoretyczną z zakresu kultury Podlasia w aspekcie historycznym, etnicznym, i religijnym; b) znają i rozumieją główne tendencje przeobrażeń w regionie; c) znają i rozumieją historyczny i społeczny proces kształtowania się i uwarunkowań sytuacji kulturowej Podlasia; 2.Umiejętności studentów (KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UK3, KA6_UK4) ; a) samodzielnie zdobywają wiedzę na temat sytuacji kulturowej na Podlasiu; b) poprawnie stosują terminologię kulturoznawczą; c) rozumieją odmienne postrzeganie zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych tradycji kulturowych. 3.Kompetencje społeczne studentów (KA6_ KK2, , KA6_KO3) a) znają zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się; b) mają świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Podlasia Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: – zaliczenie (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c) – dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2b, 2c, 3) – konsultacje (1a, 1b, 3b) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę. Metody oceniania: ocenianie ciągłe. Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, znajomość lektur obowiązujących na zajęcia, przygotowanie prezentacji. Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną, trzy nieobecności nieusprawiedliwione kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa, Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa, Maja Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa, Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | Ewa Kępa, Maja Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1.profil studiów: ogólnoakademicki 2.forma studiów: stacjonarne 3.rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 3 4.dziedzina: nauki humanistyczne dyscypliny: etnologia, historia, nauki o kulturze i religii 5.rok / semestr studiów: I r. I st, semestr I 6.wymagania wstępne: brak 7.liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h ćwiczeń 8.metody dydaktyczne: dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, prezentacje tematyczne studentów, elementy wykładu informacyjnego, 9.punkty ECTS; 3 10.Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w cwiczeniach – 30 h; – przygotowanie do cwiczeń – 30; – przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 10 h; – konsultacje – 5 h; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 11. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 h, co odpowiada 1, 6 punktu ECTS - o charakterze praktycznym – 30 h, co odpowiada 1,4 punktu ECTS | |
Uwagi: |
GRUPA 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Kępa, Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1.profil studiów: ogólnoakademicki 2.forma studiów: stacjonarne 3.rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 3 4.dziedzina: nauki humanistyczne dyscypliny: etnologia, historia, nauki o kulturze i religii 5.rok / semestr studiów: I r. I st, semestr I 6.wymagania wstępne: brak 7.liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h ćwiczeń 8.metody dydaktyczne: dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, prezentacje tematyczne studentów, elementy wykładu informacyjnego, 9.punkty ECTS; 3 10.Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w cwiczeniach – 30 h; – przygotowanie do cwiczeń – 30; – przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 10 h; – konsultacje – 5 h; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 11. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 h, co odpowiada 1, 6 punktu ECTS - o charakterze praktycznym – 30 h, co odpowiada 1,4 punktu ECTS | |
Uwagi: |
GRUPA 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.