Socjologia wiedzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1SWI1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia wiedzy |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem wykładu jest: 1/ zapoznanie słuchaczy z podstawowymi problemami, twórcami i paradygmatami socjologii wiedzy 2/ pokazanie możliwości analiz jakie dostarcza ta perspektywa badawcza w oparciu o badanie aktualnych faktów społecznych 3/ przyjęcie w postrzeganiu świata perspektywy socjologii wiedzy |
Skrócony opis: |
Poruszane zagadnienia: -klasyczne propozycje „uprawiania” socjologii wiedzy -współczesne koncepcje socjologii wiedzy -omówienie wybranych czynników wpływających na świadomość (język, grupy społeczne, role społeczne, systemy światopoglądowe) |
Pełny opis: |
profil studiów - ogólnoakademicki forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - obowiązkowy język prowadzenia przedmiotu - polski dziedzina i dyscyplina nauki - nauki socjologiczne, socjologia rok studiów/semestr – studia II stopnia, rok I/sem. II wymagania wstępne - brak liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładu metody dydaktyczne - wykład, konsultacje forma zaliczenia przedmiotu - egzamin liczba punktów ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta –udział w wykładzie – 30 godzin, udział w egzaminie- 2 godziny, udział w konsultacjach – 3 godziny, przygotowanie do egzaminu – 15 godzin • Wskaźniki ilościowe –nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godzin, co odpowiada 0,6 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: -K. Mannheim, Ideologia i utopia, Lublin 1992 -K. Mannheim Myśl Konserwatywna, Warszawa 1986 -P.L.Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983 -J. Niżnik, Socjologia wiedzy, Warszawa 1989 -M. Scheler, Problemy socjologii wiedzy, Warszawa 1990 -A. Schulz, Wielość światów, Kraków 2009 -M. Ziółkowski, Wiedza, jednostka, społeczeństwo, Warszawa 1989 -M. Zemło, Socjologia wiedzy w tradycji interakcyjno-fenomenologicznej, Lublin 2003 -Formy świadomości społecznej, K. Sztalt, M. Zemło (red.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2013. Literatura pomocnicza: -Między unifikacją a dezintegracją. Kondycja wiedzy we współczesnym społeczeństwie, A. Jabłoński, M. Zemło (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2008, ss. 317. -Wiedza – władza, J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, ss. 355. -Wiedza między słowem a obrazem, M. Zemło, A. Jabłoński, J, Szymczyk (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2010, ss. 542. -Kontrowersje dyskursywne. Między wiedzą specjalistyczną a praktyką społeczną, A. Jabłoński, J. Szymczyk, M. Zemło, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, ss. 526. -Społeczne tworzenie iluzji. Wiedza w sferze publicznej, J. Szymczyk, M. Zemło, A. Jabłoński (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, ss. 540. |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne KP7_WG2 ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej KP7_UW7 potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy KP7_UW16 potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych. KP7_UK2 posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) KP7_UK3 potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych KP7_KK2 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych KP7_KK4 jest otwarty na wykorzystanie wiedzy z innych dyscyplin naukowych w rozstrzyganiu problemów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Student powinien opanować wiedzę przekazywaną na wykładach, nadto dowolnie wybrany rozdział z książki: Formy świadomości społecznej, K. Sztalt, M. Zemło (red.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2013. Celem weryfikacji wiedzy studentów przewidziany jest egzamin ustny w rzeczywistości realnej - twarzą w twarz. Jeśli nie będzie można go przeprowadzić, to wówczas przewidziana jest inna forma sprawdzianu - napisanie eseju z zakresu prowadzonych tematów na ocenę. Konkretne tematy do opracowania eseju zostaną podane 1 tydzień przed terminem egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Zemło | |
Prowadzący grup: | Mariusz Zemło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Zemło | |
Prowadzący grup: | Mariusz Zemło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.