Wiedza o dawnej książce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-3WDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o dawnej książce |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii kultury. Dotyczy to takich zagadnień jak, rozwój nauki, podróży, odkryć geograficznych, wynalazczości od starożytności, aż po czasy współczesne. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów książki i bibliotek od starożytności do czasów współczesnych. W sposób szczególny omówione zostaną dzieje pisma, różnorodnych form książki (w ujęciu historycznym), specyfiki książki rękopiśmiennej, drukowanej, rozwoju nowoczesnych form drukarskich. Student zapozna się z początkami bibliotek w starożytności, rozwojem bibliotek kościelnych, uniwersyteckich, prywatnych na przestrzeni dziejów. Omówione zostaną współczesne książki cyfrowe (e-książki) oraz biblioteki cyfrowe. Wymiar zajęć - 15 h. Zajęcia prowadzone są w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Zakres historii książki; 2. Książka rękopiśmienna i jej funkcje od średniowiecza do czasów nowożytnych; 3. Pojawienie się papieru w Europie: 4. Wynalezienie druku. Najważniejsze ośrodki wytwarzania książki i organizacja jej produkcji do końca XVIII wieku; 5. Forma książki, jej materiał, oprawa i budowa. Prezentacja graficznych rozwiązań w książce dawnej – zajęcia odbywają się w Bibliotece Uniwersyteckiej, ul. K. Ciołkowskiego 1 R (Kampus); 6. Wpływ przemian politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturalnych na rozwój książki w XIX i XX w.; 7. Najsłynniejsze księgozbiory polskie (charakterystyka ich organizacji i funkcji); 8. Biblioteki dawniej i obecnie. Zaliczenie przedmiotu. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 0,5 przygotowanie do zajęć – 15 h –0,5 konsultacje indywidualne z prowadzącym –25 h – 1,0 Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 19.00. |
Literatura: |
Literatura Obowiązkowa 1. B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. 2. B. Bieńkowska, H. Chamerska, Tysiąc lat książki i bibliotek w Polsce, Wrocław 1992. 3. H Szwejkowska, Książka drukowana XV–XVIII w., wyd. 5 popr., Warszawa 1987. 4. H Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX w., wyd. 4, Warszawa 1981. 5. K. Głombiowski, H. Szwejkowska, Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, wyd. 3, Warszawa 1983. 7. B. Kosmanowa, Książka i jej czytelnicy w dawnej Polsce, Warszawa 1981. 8. K. Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów, Warszawa 2015. Dodatkowa 1. B. Bieńkowska, Staropolski świat książek, Wrocław 1976 2. J. Dunin, Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX-XX w., Łódź 1982. 3. K. Głombiowski, Problemy historii czytelnictwa, Wrocław 1966. 4. K. Maleczyńska, Książki i biblioteki w Polsce w okresie zaborów, Wrocław 5. E. Słodkowska, Problemy księgoznawcze w Polsce XIX wieku, Warszawa 1973 6. P. Buchwald-Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997. 7. R. Cybulski, Książka na świecie, Wrocław 1990. 8. E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. H. Hollender, Warszawa 2004. 9. J. Gruchała, Iucunda familia, librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002. 10. S. A. Kondek, Papierowa rewolucja. Oficjalny obieg książek Polsce w latach 1948–1955, Warszawa 1999. 11. J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002. 12. E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski średniowiecznej, Warszawa 1984. 13. E. Skorupa, Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914; „O podburzanie do gwałtów...”, Kraków 2004. 14. J. Sowiński, Polskie drukarstwo. Historia drukowania typograficznego i sztuki typograficznej w Polsce w latach 1473–1939, wyd. 2 popr. i rozszerz., Wrocław 1996. 15. J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986; 16. U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG6 - zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK7 ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK3 potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład, prezentacja, dyskusja Na zakończenie zajęć student przedstawia pracę pisemną odpowiadającą czasowo i tematycznie zagadnieniom poruszanym na zajęciach. Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest rozmowa z prowadzącym zajęcia dotycząca problematyki poruszonej w pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Chomik | |
Prowadzący grup: | Piotr Chomik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.