Wojny i interwencje zbrojne USA w XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 490-MS1-3WIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.102
|
Nazwa przedmiotu: | Wojny i interwencje zbrojne USA w XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne Stosunki międzynarodowe 3 rok I st. s. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakres tematyczny zajęć obejmuje okres przełomu XIX/XX i XI wieku, wojen i interwencji zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Pokazuje obszar zainteresowań USA w Ameryce Łacińskiej oraz kontynencie południowoamerykańskim w czasach izolacjonalizmu i późniejszym okresie po współczesność. Ukazuje wejście poprzez wojny (Wielką Wojnę i 2 wojnę światową) USA na teren Afryki oraz Europy. Pokaże interwencje i wojny po 2 wojnie światowej na terenie Azji, Ameryki Południowej i Bliskim Wschodzie na przykładzie Wojny w Korei, Wietnamu, Kambodży i Laosie, interwencji w Afganistanie, Bliskim Wschodzie (Pustynna Tarcza i Pustynna Burza), Afganistanie i krajach Ameryki Łacińskiej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmą chronologicznie okres przełomu XIX/XX wieku po czasy współczesne. Ukaże wojny i interwencje zbrojne USA w Ameryce Łacińskiej oraz kontynencie południowoamerykańskim od przełomu wieków po czasy współczesne. Ukazuje wejście poprzez wojny wejście USA na teren Afryki oraz Europy. Pokaże interwencje i wojny po 2 wojnie światowej na terenie Azji, Ameryki Południowej i Bliskim Wschodzie |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarny; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne , Stosunki Międzynarodowe. Rok studiów/ semestr II/I, wymagania wstępne: brak, Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:konwersatoriumm 30 godzin. metody dydaktyczne: wykład moderowany z elementami dyskusji. Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 7,5 godz., Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzysztof Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych 1900-2001, Warszawa 2004. 2.Krzysztof Michałek, Mocarstwo. Historia stanów zjednoczonych ameryki 1945-1992, Warszawa 1995. 3. Andrzej Bartnicki, Krzysztof Michałek, Izabella Rusinowa, , Encyklopedia historii Stanów Zjednoczonych Ameryki dzieje polityczne (od Deklaracji Niepodległości do współczesności), Warszawa 1992. 4. Janusz Odziemkowski, Międzynarodowe konflikty zbrojne po drugiej wojnie światowej, Warszawa 2004. Lektura uzupełniająca: 1. Janusz Odziemkowski, Konflikty międzynarodowe po 1945 roku, Warszawa 2011. 2.Krzysztof Kubiak, Wojny, konflikty zbrojne i punkty zapalne na świecie, Warszawa 2005. 3. Krzysztof Kubiak, Konflikty zbrojne 1945–1989. Główne pola starć, "Pamięć i Sprawiedliwość", 2019, nr 34, s.15-69. 4. Chaim Herzog ., Wojna Jom Kippur, tłum. M. Rudowski, Warszawa 2000. 5. Lizut J., Operacja Ho Chi Minh 1975, Warszawa 2018. 6. Lowe P., Wojna koreańska, tłum. M. Czekański, Warszawa 1995. 7. Ostaszewski P., Wietnam: Najdłuższy konflikt XX wieku, Warszawa 2000. 8. Pimlott J., Wojna w Wietnamie, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP6_WG2 podstawowe instytucje i organizacje będące uczestnikami relacji międzynarodowych oraz ich historię KP6_WG3 ma podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań KP6_WG5 ma podstawową wiedzę z zakresu historii współczesnej KP6_WG6 źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych KP6_WG8 podstawowe prądy filozoficzne, ideologie i doktryny polityczne KP6_WK1 podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie KP6_WK3 podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne KP6_WK4 kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UW1dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne KP6_UW2 umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym KP6_UW3 wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4 doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych KP6_UW7 na podstawie wiedzy historycznej prognozować rozwój sytuacji międzynarodowej KP6_UW8 analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego KP6_UW9 na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych KP6_UK1przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne KP6_UK4 posługiwać się na poziomie zaawansowanym (B2 ESOKJ) jednym językiem zachodnioeuropejskim ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień międzynarodowych KP6_UO1 przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych KP6_OU2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1 krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst KP6_KK2 ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych KP6_KK3 ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy KP6_KR1 pracy w dziedzinie obszaru zainteresowań, stosując się do zasad etycznych KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji KP6_KR3 uznawania i szanowania różnic punktów widzenia determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium: zaliczenie końcowe - zaliczenie npd. przedstawionej prezentacji i aktywności na zajęciach; W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Filipow | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Filipow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmą chronologicznie okres przełomu XIX/XX wieku po czasy współczesne. Ukaże wojny i interwencje zbrojne USA w Ameryce Łacińskiej oraz kontynencie południowoamerykańskim od przełomu wieków po czasy współczesne. Ukazuje wejście poprzez wojny wejście USA na teren Afryki oraz Europy. Pokaże interwencje i wojny po 2 wojnie światowej na terenie Azji, Ameryki Południowej i Bliskim Wschodzie. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienie interwencji zbrojnych i wojen prowadzonych przez Stany Zjednoczone Ameryki na przełomie XIX/XX wieku, XX i XXI wieku. Pokazuje elementy ingerencji USA w Ameryce Łaci ńskiej i Południowej na tle zjawiska panamerykanizmu oraz interwencji w sprawy wewnętrzne państw na świecie. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarny; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, Stosunki Międzynarodowe. Rok studiów III/ semestr II. wymagania wstępne: brak, Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium 30 godzin. metody dydaktyczne: wykład moderowany z elementami dyskusji. Punkty ECTS – 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do zajęć i zaliczenia 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 7,5 godz., Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krzysztof Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych 1900-2001, Warszawa 2004. 2.Krzysztof Michałek, Mocarstwo. Historia stanów zjednoczonych ameryki 1945-1992, Warszawa 1995. 3. Andrzej Bartnicki, Krzysztof Michałek, Izabella Rusinowa, , Encyklopedia historii Stanów Zjednoczonych Ameryki dzieje polityczne (od Deklaracji Niepodległości do współczesności), Warszawa 1992. 4. Janusz Odziemkowski, Międzynarodowe konflikty zbrojne po drugiej wojnie światowej, Warszawa 2004. Lektura uzupełniająca: 1. Janusz Odziemkowski, Konflikty międzynarodowe po 1945 roku, Warszawa 2011. 2.Krzysztof Kubiak, Wojny, konflikty zbrojne i punkty zapalne na świecie, Warszawa 2005. 3. Krzysztof Kubiak, Konflikty zbrojne 1945–1989. Główne pola starć, "Pamięć i Sprawiedliwość", 2019, nr 34, s.15-69. 4. Chaim Herzog ., Wojna Jom Kippur, tłum. M. Rudowski, Warszawa 2000. 5. Lizut J., Operacja Ho Chi Minh 1975, Warszawa 2018. 6. Lowe P., Wojna koreańska, tłum. M. Czekański, Warszawa 1995. 7. Ostaszewski P., Wietnam: Najdłuższy konflikt XX wieku, Warszawa 2000. 8. Pimlott J., Wojna w Wietnamie, Warszawa 1993. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.