Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i ekonomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 500-FS1-3EEK5
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka i ekonomia
Jednostka: Wydział Filozofii i Kognitywistyki
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Uczestnik zajęć powinien charakteryzować się wiedzą dotyczącą głównych doktryn etycznych stanowiących fundament myślenia o zagadnieniach moralnych. Powinien zatem umieć dostrzegać specyfikę statusy wartości moralnych.

Wskazana jest także ogólna wiedza zakresu historii gospodarczej, a także umiejętności interpretacyjne zdobyte na zajęciach z filozofii społecznej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma wprowadzić słuchaczy w problematykę różnorodnych zjawisk związanych z dziedziną przedsięwzięć gospodarczych. Ma też

ich uwrażliwić, że kategoria skuteczności (ekonomicznej) nie jest kategorią ostateczną, albowiem ostateczne są standardy moralne

rozumiane jako sfera ocen formułowanych z punktu widzenia optymalizacji relacji społecznych. Problem ten jest wyraźnie widoczny w

kontekście relacji prawo-moralność, podobnie w relacji ekonomia-etyka. Inaczej mówiąc, zagadnienia gospodarcze, analizowane w

kategoriach skuteczności/efektywności muszą być przedmiotem analiz etycznych

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki.

Forma studiów: Stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy. Moduł 2.

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, filozofia.

Rok studiów/semestr: III rok/ semestr I

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych i etycznych.

Liczba godzin dydaktycznych: 15 godzin. wykładu, 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: dyskursywna prezentacja zasadniczych treści; analiza i komparatystyka; metoda syntezy. Konsultacje. Ocena

opracowań przygotowanych przez studentów. Zaliczenie zajęć - ocena egzaminacyjna (egzamin ustny), aktywność na zajęciach, esej interpretacyjny.

Literatura:

Ha-Joon Chang, 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa 2013.

Ha-Joon Chan, Źli samarytanie. Mit wolnego handlu i tajna historia kapitalizmu, Warszawa 2016.

Naomi Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2014.

Grzegorz W. Kołodko, Świat na wyciągnięcie myśli, Warszawa 2010.

Thomas Piketty, Kapitał w XXI wieku, Warszawa 2015.

Ponad ekonomią, wybór Jan Grosfeld, Warszawa 1985.

Krzysztof Kietliński, Victor Martinez Reyes, Tadeusz Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

Student:

zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim KA6_WG1

ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako subdyscypliny filozoficznej KA6_WG3

zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach moralnych KA6_WG5

zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych oraz idei moralnych KA6_WG6

posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z

wykorzystaniem źródeł elektronicznych takie jak formułowanie i analiza problemów filozoficznych i moralnych, dobór narzędzi

badawczych, opracowanie i prezentacja wyników KA6_UW2

czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny KA6_UW4

dostrzega filozoficzny wymiar różnych wytworów KA6_UW6

potrafi wykorzystywać różne kanały komunikacji i techniki informacyjne w sprawach zawodowych KA6_UK2

potrafi pracować indywidualnie, samodzielnie opracować wybrany temat, wybrać odpowiednią literaturę przedmiotu, zorganizować sobie

warsztat pracy KA6_UO1

zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia problemów filozoficznych i moralnych KA6_UU2

Metody i kryteria oceniania:

Ocena poziomu prezentacji tematów , argumentacji prezentowanych punktów widzenia. Ocena aktywności na zajęciach, ocena eseju

interpretacyjnego. Ocena egzaminacyjna - rozmowa ostateczna

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Raube
Prowadzący grup: Sławomir Raube
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma wprowadzić słuchaczy w problematykę różnorodnych zjawisk związanych z dziedziną przedsięwzięć gospodarczych. Ma też

ich uwrażliwić, że kategoria skuteczności (ekonomicznej) nie jest kategorią ostateczną, albowiem ostateczne są standardy moralne

rozumiane jako sfera ocen formułowanych z punktu widzenia optymalizacji relacji społecznych. Problem ten jest wyraźnie widoczny w

kontekście relacji prawo-moralność, podobnie w relacji ekonomia-etyka. Inaczej mówiąc, zagadnienia gospodarcze, analizowane w

kategoriach skuteczności/efektywności muszą być przedmiotem analiz etycznych

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki.

Forma studiów: Stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy. Moduł 2.

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, filozofia.

Rok studiów/semestr: III rok/ semestr I

Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych i etycznych.

Liczba godzin dydaktycznych: 15 godzin. wykładu, 15 godzin ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: dyskursywna prezentacja zasadniczych treści; analiza i komparatystyka; metoda syntezy. Konsultacje. Ocena

opracowań przygotowanych przez studentów. Zaliczenie zajęć - ocena egzaminacyjna (egzamin ustny), aktywność na zajęciach, esej interpretacyjny.

Literatura:

Ha-Joon Chang, 23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie, Warszawa 2013.

Ha-Joon Chan, Źli samarytanie. Mit wolnego handlu i tajna historia kapitalizmu, Warszawa 2016.

Naomi Klein, Doktryna szoku. Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Warszawa 2014.

Grzegorz W. Kołodko, Świat na wyciągnięcie myśli, Warszawa 2010.

Thomas Piketty, Kapitał w XXI wieku, Warszawa 2015.

Ponad ekonomią, wybór Jan Grosfeld, Warszawa 1985.

Krzysztof Kietliński, Victor Martinez Reyes, Tadeusz Oleksyn, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)