Wybrane zagadnienia z historii filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 520-KS1-1WHS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z historii filozofii |
Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność krytycznej lektury tekstu naukowego wyniesioną ze szkoły średniej. Powinien też potrafić poruszać się w systemie bibliotecznym Uniwersytetu w Białymstoku, jak też wynajdywać źródła w sieci internet. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z historii filozofii to zajęcia konwersatoryjne, w ramach których studenci zapoznają się z dziejami przemian, jakich doznała europejska, systematyczna refleksja nad pytaniami fundamentalnymi od jej początków w starożytnej Grecji, po XX-wieczną nowożytność. Na zajęciach poruszane będą następujące tematy: - problematyka różnorodnych metod myślenia, stosowanych w ramach interpretacji świata, zarówno wobec zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych, przyrodniczych i społecznych, - historyczne dokonania myśli filozoficznej, - wiedza dotycząca filozoficznej spuścizny kultury zachodniej, - ukazanie powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury: nauki, religii, polityki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dziedzina: dyscyplina nauk o kulturze i religii Rok studiów/semestr: I rok/semestr I Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne: Prezentacja zasadniczych treści; analiza i interpretacja; dyskusja, .Konsultacje. Zaliczenie zajęć – obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, prezentacja na zajęciach Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w konwersatorium - 30 h przygotowanie studentów do zajęć - 15 h pisanie eseju lub przygotowanie prezentacji - 20 h udział w konsultacjach - 10h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS) |
Literatura: |
1. Platon, "Uczta" 2. Platon, "Fajdros" 3. Arystoteles, "Polityka" 4. Arystoteles, "Etyka Nikomachejska" 5. Św. Augustyn, "Wyznania" 6. Pseudo-Dionizy Aeropagita, "Hierarchia niebiańska" 6. Kartezjusz, "Medytacje" 7.Robert A. Goldwin, „John Locke”; w: “Historia Filosofii Politycznej” Leo Strauss, Joseph Cropsey 8. Allan Bloom, “Jean Jacques Rousseau”; w: “Historia Filozofii Politycznej”, Leo Strauss 9. Immanuel Kant, "Czym jest Oświecenie?" 10. Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo: Klasyczna obrona 11. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie Literatura Uzupełniająca: Szyszkowska Maria, Dzieje filozofii, Białystok 2009. Russel Bertrand, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka, Warszawa 2000. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1 - P6S_WG; KA6_WG1: Student zna miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk humanistycznych i społecznych; rozumie jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną. W2 - P6S_WG; KA6_WG2: Student zna klasyczne i współczesne dokonania filozofii oraz szkoły myślenia istotne dla kulturoznawstwa. W3 - P6S_WK; KA6_WK1: Student rozumie normy i idee filozoficzne regulujące struktury społeczne i ich wpływ na ludzkie zachowania. W4 - P6S_WK; KA6_WK2: Student zna główne tendencje i kierunki przemian ideowych we współczesnej kulturze. W5 - P6S_WK; KA6_WK3: Student rozumie historyczny charakter formowania się wzorów, norm i idei kulturowych w kontekście tradycji filozoficznej. Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja końcowa UMIEJĘTNOŚCI: U1 - P6S_UW; KA6_UW1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować teksty filozoficzne oraz inne źródła dotyczące idei i nurtów filozoficznych. U2 - P6S_UW; KA6_UW3: Student potrafi sformułować problem badawczy w obszarze filozofii, dobrać odpowiednie metody i zaprezentować wyniki analizy. Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja końcowa KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1 - P6S_KK; KA6_KK1: Student potrafi ocenić poziom własnej wiedzy i umiejętności filozoficznych, dostrzega potrzebę dalszego kształcenia w tym zakresie. K2 - P6S_KK; KA6_KK2: Student potrafi twórczo analizować sytuacje problemowe z zakresu filozofii, formułować propozycje ich rozwiązania lub poszukiwać opinii ekspertów. Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem wstępnym zaliczenia zajęć jest obecność (dopuszczalna jest jedna, nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność polegająca na uczestniczeniu w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć, w oparciu o zadane lektury i wygłoszony referat. Ocena b. dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach i umiejętność krytycznego odniesienia się do niego. Ocena dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach. Ocena dostateczna - satysfakcjonujące opanowanie materiału poruszanego na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Rafał Kuczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach prouszana będzie następująca problematyka: -problematyka różnorodnych metod myślenia, stosowanych w ramach interpretacji świata, zarówno wobec zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych, przyrodniczych i społecznych, - historyczne dokonania myśli filozoficznej, - wiedza dotycząca filozoficznej spuścizny kultury zachodniej, - ukazanie powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury: nauki, religii, polityki. |
|
Pełny opis: |
Wraz z narodzinami człowiek wrzucony zostaje w świat. Jego relacja wobec niego, w filozofii zwanym kosmosem, naturą, czy przyrodą, w znacznej mierze definiuje jego samego. Stosunek ten może być różny: od poczucia bycia częścią harmonijnie zestrojonego porządku uniwersum, przez doznanie wyobcowania wobec świata, który zdawać się może człowiekowi wrogi, po zanegowanie istnienia jakiejkolwiek zewnętrzności. Różne epoki w dziejach Zachodu charkateryzowały się dominacją innych podejść, niezależnie wszak od ich przemian, niezmiennym zdaje się przekonanie o znikomości ludzkiego istnienia, czy to wobec ogromu wszechświata, czy otaczającej go pustki, poczucie fundamentalnej kruchości ludzkiej egzystencji. To właśnie pojęcia natury i kruchości wytyczać będą podczas naszych konwersatoriów ścieżkę w gąszczu historycznie zmiennych terminów filozoficznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Drapało, Rafał Kuczyński | |
Prowadzący grup: | Kamila Drapało, Rafał Kuczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
. Wraz z narodzinami człowiek wrzucony zostaje w świat. Jego relacja wobec niego, w filozofii zwanym kosmosem, naturą, czy przyrodą, w znacznej mierze definiuje jego samego. Stosunek ten może być różny: od poczucia bycia częścią harmonijnie zestrojonego porządku uniwersum, przez doznanie wyobcowania wobec świata, który zdawać się może człowiekowi wrogi, po zanegowanie istnienia jakiejkolwiek zewnętrzności. Różne epoki w dziejach Zachodu charakateryzowały się dominacją innych podejść, niezależnie wszak od ich przemian, niezmiennym zdaje się przekonanie o znikomości ludzkiego istnienia, czy to wobec ogromu wszechświata, czy otaczającej go pustki, poczucie fundamentalnej kruchości ludzkiej egzystencji. To właśnie pojęcia natury i kruchości wytyczać będą podczas naszych konwersatoriów ścieżkę w gąszczu historycznie zmiennych terminów filozoficznych. |
|
Literatura: |
1. Platon, "Uczta" 2. Platon, "Fajdros" 3. Arystoteles, "Polityka" 4. Arystoteles, "Etyka Nikomachejska" 5. Św. Augustyn, "Wyznania" 6. Pseudo-Dionizy Aeropagita, "Hierarchia niebiańska" 6. Kartezjusz, "Medytacje" 7.Robert A. Goldwin, „John Locke”; w: “Historia Filosofii Politycznej” Leo Strauss, Joseph Cropsey 8. Allan Bloom, “Jean Jacques Rousseau”; w: “Historia Filozofii Politycznej”, Leo Strauss 9. Immanuel Kant, "Czym jest Oświecenie?" 10. Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo: Klasyczna obrona 11. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie Literatura Uzupełniająca: Szyszkowska Maria, Dzieje filozofii, Białystok 2009. Russel Bertrand, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka, Warszawa 2000. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.