Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z historii filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS1-1WHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z historii filozofii
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólne kierunkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać umiejętność krytycznej lektury tekstu naukowego wyniesioną ze szkoły średniej. Powinien też potrafić poruszać się w systemie bibliotecznym Uniwersytetu w Białymstoku, jak też wynajdywać źródła w sieci internet.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z historii filozofii to zajęcia konwersatoryjne, w

ramach których studenci zapoznają się z dziejami przemian, jakich

doznała europejska, systematyczna refleksja nad pytaniami

fundamentalnymi od jej początków w starożytnej Grecji, po XX-wieczną

nowożytność. Na zajęciach poruszane będą następujące tematy:

- problematyka różnorodnych metod myślenia, stosowanych w ramach interpretacji świata, zarówno wobec zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych, przyrodniczych i społecznych,

- historyczne dokonania myśli filozoficznej,

- wiedza dotycząca filozoficznej spuścizny kultury zachodniej,

- ukazanie powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury: nauki, religii, polityki.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, dziedzina: dyscyplina nauk o kulturze i religii

Rok studiów/semestr: I rok/semestr I

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.

Metody dydaktyczne: Prezentacja zasadniczych treści; analiza i interpretacja; dyskusja, .Konsultacje.

Zaliczenie zajęć – obecność na zajęciach, aktywność na

zajęciach, prezentacja na zajęciach

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w konwersatorium - 30 h

przygotowanie studentów do zajęć - 15 h

pisanie eseju lub przygotowanie prezentacji - 20 h

udział w konsultacjach - 10h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)

Literatura:

1. Platon, "Uczta"

2. Platon, "Fajdros"

3. Arystoteles, "Polityka"

4. Arystoteles, "Etyka Nikomachejska"

5. Św. Augustyn, "Wyznania"

6. Pseudo-Dionizy Aeropagita, "Hierarchia niebiańska"

6. Kartezjusz, "Medytacje"

7.Robert A. Goldwin, „John Locke”; w: “Historia Filosofii Politycznej” Leo Strauss, Joseph Cropsey

8. Allan Bloom, “Jean Jacques Rousseau”; w: “Historia Filozofii Politycznej”, Leo Strauss

9. Immanuel Kant, "Czym jest Oświecenie?"

10. Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo: Klasyczna obrona

11. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie

Literatura Uzupełniająca:

Szyszkowska Maria, Dzieje filozofii, Białystok 2009.

Russel Bertrand, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał

Szczubiałka, Warszawa 2000.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1 - P6S_WG; KA6_WG1: Student zna miejsce i znaczenie filozofii w relacji do nauk humanistycznych i społecznych; rozumie jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną.

W2 - P6S_WG; KA6_WG2: Student zna klasyczne i współczesne dokonania filozofii oraz szkoły myślenia istotne dla kulturoznawstwa.

W3 - P6S_WK; KA6_WK1: Student rozumie normy i idee filozoficzne regulujące struktury społeczne i ich wpływ na ludzkie zachowania.

W4 - P6S_WK; KA6_WK2: Student zna główne tendencje i kierunki przemian ideowych we współczesnej kulturze.

W5 - P6S_WK; KA6_WK3: Student rozumie historyczny charakter formowania się wzorów, norm i idei kulturowych w kontekście tradycji filozoficznej.

Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja końcowa

UMIEJĘTNOŚCI:

U1 - P6S_UW; KA6_UW1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i analizować teksty filozoficzne oraz inne źródła dotyczące idei i nurtów filozoficznych.

U2 - P6S_UW; KA6_UW3: Student potrafi sformułować problem badawczy w obszarze filozofii, dobrać odpowiednie metody i zaprezentować wyniki analizy.

Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach, prezentacja końcowa

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1 - P6S_KK; KA6_KK1: Student potrafi ocenić poziom własnej wiedzy i umiejętności filozoficznych, dostrzega potrzebę dalszego kształcenia w tym zakresie.

K2 - P6S_KK; KA6_KK2: Student potrafi twórczo analizować sytuacje problemowe z zakresu filozofii, formułować propozycje ich rozwiązania lub poszukiwać opinii ekspertów.

Metody weryfikacji: aktywność na zajęciach

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem wstępnym zaliczenia zajęć jest obecność (dopuszczalna jest jedna, nieusprawiedliwiona nieobecność), aktywność

polegająca na uczestniczeniu w dyskusjach prowadzonych w trakcie zajęć, w oparciu o zadane lektury i wygłoszony referat.

Ocena b. dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach i umiejętność krytycznego odniesienia się do niego.

Ocena dobra - opanowanie materiału poruszanego na zajęciach.

Ocena dostateczna - satysfakcjonujące opanowanie materiału poruszanego na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Kuczyński
Prowadzący grup: Rafał Kuczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólne kierunkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach prouszana będzie następująca problematyka:

-problematyka różnorodnych metod myślenia, stosowanych w ramach interpretacji świata, zarówno wobec zagadnień ogólnych, jak i szczegółowych, przyrodniczych i społecznych,

- historyczne dokonania myśli filozoficznej,

- wiedza dotycząca filozoficznej spuścizny kultury zachodniej,

- ukazanie powiązań filozofii z innymi dziedzinami kultury: nauki, religii, polityki.

Pełny opis:

Wraz z narodzinami człowiek wrzucony zostaje w świat. Jego relacja wobec

niego, w filozofii zwanym kosmosem, naturą, czy przyrodą, w znacznej

mierze definiuje jego samego. Stosunek ten może być różny: od poczucia

bycia częścią harmonijnie zestrojonego porządku uniwersum, przez

doznanie wyobcowania wobec świata, który zdawać się może człowiekowi

wrogi, po zanegowanie istnienia jakiejkolwiek zewnętrzności. Różne epoki

w dziejach Zachodu charkateryzowały się dominacją innych podejść,

niezależnie wszak od ich przemian, niezmiennym zdaje się przekonanie o

znikomości ludzkiego istnienia, czy to wobec ogromu wszechświata, czy

otaczającej go pustki, poczucie fundamentalnej kruchości ludzkiej

egzystencji. To właśnie pojęcia natury i kruchości wytyczać będą podczas

naszych konwersatoriów ścieżkę w gąszczu historycznie zmiennych terminów

filozoficznych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Drapało, Rafał Kuczyński
Prowadzący grup: Kamila Drapało, Rafał Kuczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólne kierunkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

. Wraz z narodzinami człowiek wrzucony zostaje w świat. Jego relacja wobec

niego, w filozofii zwanym kosmosem, naturą, czy przyrodą, w znacznej

mierze definiuje jego samego. Stosunek ten może być różny: od poczucia

bycia częścią harmonijnie zestrojonego porządku uniwersum, przez

doznanie wyobcowania wobec świata, który zdawać się może człowiekowi

wrogi, po zanegowanie istnienia jakiejkolwiek zewnętrzności. Różne epoki

w dziejach Zachodu charakateryzowały się dominacją innych podejść,

niezależnie wszak od ich przemian, niezmiennym zdaje się przekonanie o

znikomości ludzkiego istnienia, czy to wobec ogromu wszechświata, czy

otaczającej go pustki, poczucie fundamentalnej kruchości ludzkiej

egzystencji. To właśnie pojęcia natury i kruchości wytyczać będą podczas

naszych konwersatoriów ścieżkę w gąszczu historycznie zmiennych terminów

filozoficznych.

Literatura:

1. Platon, "Uczta"

2. Platon, "Fajdros"

3. Arystoteles, "Polityka"

4. Arystoteles, "Etyka Nikomachejska"

5. Św. Augustyn, "Wyznania"

6. Pseudo-Dionizy Aeropagita, "Hierarchia niebiańska"

6. Kartezjusz, "Medytacje"

7.Robert A. Goldwin, „John Locke”; w: “Historia Filosofii Politycznej” Leo Strauss, Joseph Cropsey

8. Allan Bloom, “Jean Jacques Rousseau”; w: “Historia Filozofii Politycznej”, Leo Strauss

9. Immanuel Kant, "Czym jest Oświecenie?"

10. Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo: Klasyczna obrona

11. Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie

Literatura Uzupełniająca:

Szyszkowska Maria, Dzieje filozofii, Białystok 2009.

Russel Bertrand, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał

Szczubiałka, Warszawa 2000.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.

Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)