Kognitywna teoria języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 260-SDJ3-3KTJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kognitywna teoria języka |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Szkoła doktorska SDNH 3 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Kognitywna teoria języka 260-SDJ3-2KTJ |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać najważniejsze założenia kognitywnej teorii języka i rozumieć metajęzyk tej szkoły lingwistycznej po zdaniu egzaminu na roku II studiów w szkole doktorskiej (semestr IV) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Program przedmiotu obejmuje najważniejsze koncepcje i metody badań kognitywnej nauki o języku jako teorii interdyscyplinarnej, przyjmującej podstawowe założenie o ścisłym związku kompetencji językowej z innymi zdolnościami poznawczymi. Tematyka konwersatorium w semestrze 5. obejmuje najważniejsze koncepcje i rezultaty badań kognitywnej nauki o języku jako teorii odnoszącej się do zdolności poznawczych warunkujących kompetencję językową, zarówno w perspektywie antropologicznej, tj. wytworzenia języka przez ludzi, jak i społecznej: używania danego kodu w aktach komunikacyjnych (w dyskursie) oraz jednostkowej: uczenie się języka, bilingwizm, teorie i praktyki translacyjne. |
Pełny opis: |
Jednostka prowadząca kierunek: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Rok studiów /semestr: Rok II, semestr 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student powinien mieć ogólną wiedzę o języku wyniesioną z Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 15 godz. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: konwersatorium egzamin ustny Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 15 godz. przygotowanie do egzaminu – 20 godz. samodzielne lektury – 20 godz. konsultacje – 5 godz. Łącznie: 60 godz. Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz. o charakterze praktycznym: 25 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bates E., MacWhinney B., Functionalism and the competition model, In: Brian MacWhinney & Elizabeth Bates (eds.), The Crosslinguistic Study of Sentence Processing, Cambridge University Press, 1989, pp. 3-73. Ong W. J., Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, wybór, wstęp, przekład i oprac. J. Japola, Warszawa 2009. Langacker R.W., Kotwiczenie, kodowanie i dyskurs, w: Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, red. W. Kubiński, D. Stanulewicz, Gdańsk 2001, s. 22-69. Stockwell P., Poetyka kognitywna, tłum. A. Skucińska, Kraków 2006. Lakoff G., Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę, tłum. E. Nita i J. Wasilewski, Warszawa 2011. Lakoff G., Moralna polityka. Jak myślą liberałowie i konserwatyści, tłum. M. Szczubiałka, Warszawa 2017. Szczepankowska I., Poznawczy i narracyjny wymiar słowa a model definicji (na przykładzie „śmieci” i formacji pokrewnych) „Stylistyka” 2017, t. XXVI, s. 51-67. Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. E. Dąbrowska, W. Kubiński, Kraków 2003. Tabakowska E., Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu, tłum. A. Pokojska, Kraków: 2001. Hejwowski K., Kognitywno-komunikacyjna teoria przekładu, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca Michael Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, tłum. J. Rączaszek, Warszawa: PIW 2002. Tomasello R.M., Origins of Human Communication, The MIT Press, Cambridge-MA 2008. Brożek P., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Kraków 2016. N. Chomsky, On the nature, use and aquisition of language, 1999. Langacker R.W., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, red. H. Kardela, tłum. z ang. J. Berej i in., Lublin 1995. Miczka E., Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice 2002. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. Czachur W., O przydatności koncepcji „stylu myślowego” i „kolektywu myślowego” Ludwika Flecka w lingwistyce dyskursu, w: Odmiany dyskursu, red. B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek, Katowice 2016, s. 313-321. Szczepankowska I., Praca jako pojęcie kontrowersyjne w internetowych debatach Polaków: lingwistyczna rekonstrukcja modeli poznawczych (na materiale wypowiedzi z lat 2015–2019), „Poradnik Językowy”, 2020, z. 4, s. 7-20. Szczepankowska I., Człowiek – język – wizja świata w poezji Wisławy Szymborskiej. Studia semantyczne, Białystok 2013 (rozdz. I). |
Efekty uczenia się: |
E1 Zna główne koncepcje i metody kognitywnej teorii języka jako dziedziny interdyscyplinarnej E2: Ma wiedzę o roli języka jako narzędzia poznania i komunikacji oraz najnowszych metodach jego analizy E3: Potrafi przeprowadzić analizę dowodów językowych z uwzględnieniem ich wartości dla nauki o procesach poznawczych; E4 Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia zdolności poznawczych i umiejętności komunikacyjnych jako podstawy rozwoju osobistego i głównego składnika kompetencji humanisty |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena znajomości literatury, udziału w dyskusji, umiejętności interpretowania dowodów językowych. Końcowy egzamin ustny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Irena Szczepankowska | |
Prowadzący grup: | Irena Szczepankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.