Społeczeństwo kreatywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 270-NSS3-1SPOKRE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo kreatywne |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: |
SDNS_ZIMA SZKOŁA DOKTORSKA SZKOŁA DOKTORSKA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu "Społeczeństwo kreatywne" jest zapoznanie słuchaczy z tym nowym sposobem patrzenia na społeczeństwo. Jest to narracja typowa dla społeczeństw ery ponowoczesnej. W trakcie kursu chodzić będzie o przygotowanie młodej kadry naukowej do konieczności podjęcia wyzwań w zakresie kreatywności, co jest zasadniczą "wartością dodaną" w zakresie współczesnej edukacji. W literaturze szeroko analizuje się klasy kreatywne, miasta kreatywne, człowieka kreatywnego, ale brak jest kompleksowej definicji zjawiska określanego jako społeczeństwo kreatywne. Podstawą zajęć jest próba zdefiniowania społeczeństwa kreatywnego: jest to takie społeczeństwo, które jest przygotowane materialnie, organizacyjnie, instytucjonalnie, strukturalnie i kulturowo do tworzenia i wdrażania do praktyki nowych idei i form, do przekształcania dotychczasowego ładu społecznego stosownie do wymagań kreatywnych mieszkańców i otoczenia zewnętrznego. Będzie to społeczeństwo demokratyczne, takie, w którym efektywnie będą rozwiązywane zagadnienia demokracji w wielu sferach. Równocześnie, nie można się spodziewać tego, że jakiekolwiek społeczeństwo uniknie konfliktów. Społeczeństwo kreatywne nie jest oczywistością i samo się nie wytworzy. Stanowi jedynie jedną z możliwych, choć realnych strategii (scenariuszy) rozwoju współczesnego wysoko rozwiniętego społeczeństwa, w tym także polskiego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z kluczowymi terminami, takimi jak: kreatywność, społeczeństwo kreatywne. Zapoznanie ze światową i polską literaturą przedmiotu. Skupienie uwagi na idei i koncepcji społeczeństwa kreatywnego, na wielości działań mających na celu stworzenie materialnych i organizacyjnych warunków do jego wdrożenia do praktyki oraz na charakterystyce samego społeczeństwa. Kreatywność sukcesywnie staje się przedmiotem studiów z zakresu nauk społecznych. Obok już omawianych takich koncepcji, jak: aktywność społeczna, gospodarka kreatywna, klasa kreatywna, miasta kreatywne, podstawowym przedmiotem zainteresowań będzie społeczeństwo kreatywne, w tym ruchy społeczne. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, nauki socjologiczne. Rok studiów/sem. - rok I/ sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin dydaktycznych - 15 godzin wykładu konwersatoryjnego. Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, wspólna analiza literatury, konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15 godz., przygotowanie do egzaminu - 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz., egzamin -2 godz. Razem 77 godzin. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 22 godziny; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 55 godzin. |
Literatura: |
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos. - Della Porta Donatella i Mario Diani, 2009, Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Du Sautoy Marcus, 2020, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, Kraków: Copernicus Center. - Etzioni Amitai, 2012, Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych, Kraków: Nomos. - Florida Richard, 2010, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa: Narodowe Centrum Kultur. - Gądecki Jacek, 2016, Miasto sprytne czy inteligentne? AUTOPORTRET 1: 10-18. - Giddens Anthony, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Poznań: Zysk i S-ka. - Landry Charles, 2013, Kreatywne miasto. Zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów, przeł. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. - Mrozowicki Adam, Olga Nowaczyk i Irena Szlachcicowa, red. 2013, Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne, w naukach społecznych, Kraków: Nomos. - Sadowski Andrzej, 2019, Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Kraków: Nomos. - Trompenaars Fons i Charles Hampden-Turner, 1998, Riding the Waves of Culture. Understanding Diversity in Business, London: Nicholas Brealey, r. 11: National Cultures and Corporate Culture. - Wojnar Katarzyna, 2016, Polska klasa kreatywna, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student powinien znać: - dynamikę klasycznych nauk społecznych oraz jej wpływ na współczesne teorie kreatywności, a w szczególności główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinie nauk socjologicznych, zmieniające się systemy normatywne w społeczeństwie; mechanizmy rządzące sferą publiczną w odniesieniu do kreatywności - WG03 - mechanizmy upowszechniania wyników badań naukowych dotyczących kreatywności i ich znaczenie w pracy naukowca; dostrzega wyzwania publikowania wyników badań w tzw. otwartym dostępie - WG05 - złożoność systemów społecznych i problemy współczesnego świata, mające związek z kreatywnością i społeczeństwem kreatywnym - WK01. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem. Podstawą do oceny doktoranta będzie także aktywne (odnotowywane przez prowadzącego) uczestnictwo w zajęciach, przedstawienie krótkiego eseju na uzgodniony z wykładowcą temat, łączący problematykę kreatywności z tematyką projektowanej pracy doktorskiej. Egzamin będzie pisemny. Ocena końcowa weźmie pod uwagę wyniki pracy w ciągu semestru i wynik egzaminu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Biernacka | |
Prowadzący grup: | Maja Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | warsztatowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie oraz krytycznej dyskusji na temat wybranych pozycji ze światowej i polskiej literaturą dotyczącej kreatywności, tzw. "społeczeństwa kreatywnego", ale również związanych z nim koncepcji: klasy kreatywnej, gospodarki kreatywnej, miasta kreatywnego oraz kreatywności indywidualnej. Wiodącym zadaniem uczestników jest refleksja na temat zasadności stosowania terminu "społeczeństwo kreatywne", a także potencjału działań mających na celu stworzenie materialnych i organizacyjnych warunków do jego wdrożenia do rzeczywistości społecznej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, nauki socjologiczne. Rok studiów/sem. - rok I/ sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin dydaktycznych - 15 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne - analiza literatury przedmiotu, krytyczna dyskusja, prezentacje, konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15 godz., przygotowanie do egzaminu - 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz., egzamin -2 godz. Razem 77 godzin. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 22 godziny; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 55 godzin. |
|
Literatura: |
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos. - Della Porta Donatella i Mario Diani, 2009, Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Du Sautoy Marcus, 2020, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, Kraków: Copernicus Center. - Etzioni Amitai, 2012, Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych, Kraków: Nomos. - Florida Richard, 2010, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa: Narodowe Centrum Kultur. - Gądecki Jacek, 2016, Miasto sprytne czy inteligentne? AUTOPORTRET 1: 10-18. - Giddens Anthony, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Poznań: Zysk i S-ka. - Landry Charles, 2013, Kreatywne miasto. Zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów, przeł. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. - Mrozowicki Adam, Olga Nowaczyk i Irena Szlachcicowa, red. 2013, Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne, w naukach społecznych, Kraków: Nomos. - Sadowski Andrzej, 2019, Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Kraków: Nomos. - Trompenaars Fons i Charles Hampden-Turner, 1998, Riding the Waves of Culture. Understanding Diversity in Business, London: Nicholas Brealey, r. 11: National Cultures and Corporate Culture. - Wojnar Katarzyna, 2016, Polska klasa kreatywna, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Biernacka | |
Prowadzący grup: | Maja Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z kluczowymi terminami, takimi jak: kreatywność, społeczeństwo kreatywne. Zapoznanie ze światową i polską literaturą przedmiotu. Skupienie uwagi na idei i koncepcji społeczeństwa kreatywnego, na wielości działań mających na celu stworzenie materialnych i organizacyjnych warunków do jego wdrożenia do praktyki oraz na charakterystyce samego społeczeństwa. Kreatywność sukcesywnie staje się przedmiotem studiów z zakresu nauk społecznych. Obok już omawianych takich koncepcji, jak: aktywność społeczna, gospodarka kreatywna, klasa kreatywna, miasta kreatywne, podstawowym przedmiotem zainteresowań będzie społeczeństwo kreatywne, w tym ruchy społeczne. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, nauki socjologiczne. Rok studiów/sem. - rok I/ sem. I. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin dydaktycznych - 15 godzin wykładu konwersatoryjnego. Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, wspólna analiza literatury, konsultacje. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15 godz., przygotowanie do egzaminu - 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz., egzamin -2 godz. Razem 77 godzin. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 22 godziny; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 55 godzin. |
|
Literatura: |
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos. - Della Porta Donatella i Mario Diani, 2009, Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Du Sautoy Marcus, 2020, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, Kraków: Copernicus Center. - Etzioni Amitai, 2012, Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych, Kraków: Nomos. - Florida Richard, 2010, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa: Narodowe Centrum Kultur. - Gądecki Jacek, 2016, Miasto sprytne czy inteligentne? AUTOPORTRET 1: 10-18. - Giddens Anthony, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Poznań: Zysk i S-ka. - Landry Charles, 2013, Kreatywne miasto. Zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów, przeł. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. - Mrozowicki Adam, Olga Nowaczyk i Irena Szlachcicowa, red. 2013, Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne, w naukach społecznych, Kraków: Nomos. - Sadowski Andrzej, 2019, Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Kraków: Nomos. - Trompenaars Fons i Charles Hampden-Turner, 1998, Riding the Waves of Culture. Understanding Diversity in Business, London: Nicholas Brealey, r. 11: National Cultures and Corporate Culture. - Wojnar Katarzyna, 2016, Polska klasa kreatywna, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.