Chemia fizyczna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS1-2CHF1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia fizyczna I |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe II rok I stopień Chemia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń wykonywanych przez studentów w parach. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki chemiczne, Chemia Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni Punkty ECTS: 6 Liczba godzin: 120 Forma prowadzenia zajęć: wykłady 45 godz., konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz Ogólny nakład pracy studenta: 175 godz. w tym: udział w wykładach, konwersatoriach i laboratoriach: 120 godz.; przygotowanie się do zajęć i zaliczeń: 42 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 13 godz. Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. Wykład z elementami aktywizującymi studentów (w sali wykładowej lub online), laboratoria oraz konwersatoria (w sali ćwiczeniowej lub zdalnie-samodzielna realizacja zadań). Praca w grupach problemowych, prezentacje multimedialne, prezentacje video, wciąganie w dyskusję (zgodnie z zasadą Zapewniania różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych projektowania uniwersalnego w edukacji). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Atkins P.W. 1999. Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa. 2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2005. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa. 3. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa. 4. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań. 5. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa. 6. 2000, Podstawy chemii fizycznej z ćwiczeniami, skrypt, Wydawnictwo UWM, Olsztyn Literatura uzupełniająca: 1. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf 2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum badawczo-rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1996. 3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju: https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osob-niepelnosprawnych/wnetrza/wymagania-dla-przykladowych-wnetrz/stanowisko-pracy/, 4. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/05/26/nobicd/104705065591838-208-217.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP6_WG1 zagadnienia z matematyki, fizyki i chemii pozwalającą na wyjaśnianie podstawowych pojęć, praw chemicznych oraz opisu zjawisk chemicznych KP6_WG8 podstawowe pojęcia dotyczące chemii fizycznej, termodynamiki, elektrochemii, równowag fazowych, kinetyki chemicznej, fotochemii oraz opisuje powiązanie ich z innymi dziedzinami nauki KP6_WG11 oraz wybiera odpowiednie narzędzia informatyczne do oceny statystycznej wyników eksperymentu, obliczeń i przygotowania prezentacji KP6_WG12 podstawy budowy i działania aparatury pomiarowej i sprzętu chemicznego KP6_WG13 podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metody i techniki ergonomii potrzebne w pracy zawodowej Umiejętności: KP6_UW1 identyfikować i rozwiązywać problemy chemiczne w oparciu o zdobytą wiedzę, planuje i wykona proste badania doświadczalne KP6_UW3 Posługiwać się aparaturą naukową i sprzętem laboratoryjnym podczas wykonywania eksperymentów chemicznych KP6_UW4 Interpretować wyniki z przeprowadzonych eksperymentów, krytycznie ocenia wyniki, szacuje błędy pomiarowe, sporządza sprawozdania i raporty KP6_UW6 stosować podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do interpretacji procesów chemicznych i analizy danych eksperymentalnych KP6_UU1 uczyć się samodzielnie wybranych zagadnień Kompetencje społeczne: KP6_KK1 krytycznej oceny informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu chemii KP6_KK2 przedstawiania popularno-naukowego wybranych zagadnień chemicznych i propagowania najnowszych osiągnieć chemii KP6_KR1 realizowania zasady uczciwości intelektualnej i postępowania etycznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie części doświadczalnej, złożenie opisowego sprawozdania, zdanie kolokwium do każdego ćwiczenia z części teoretycznej. Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uczęszczanie na zajęcia i zdanie pisemnego kolokwium obejmującego materiał realizowany w ramach ćwiczeń. Zaliczenie laboratorium i konwersatorium jest warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu. Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej. Istnieje możliwość elastycznych form zaliczeń przedmiotu wynikających z zasad projektowania uniwersalnego z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami. Zapewniamy studentowi różnorodne formy prezentowania wiedzy i kompetencji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ KON
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Karwowska, Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz, Łukasz Ołdak, Zuzanna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń wykonywanych przez studentów w parach. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki chemiczne, Chemia Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni Punkty ECTS: 6 Liczba godzin: 120 Forma prowadzenia zajęć: wykłady 45 godz., konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz Ogólny nakład pracy studenta: 175 godz. w tym: udział w wykładach, konwersatoriach i laboratoriach: 120 godz.; przygotowanie się do zajęć i zaliczeń: 42 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 13 godz. Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. Wykład z elementami aktywizującymi studentów (w sali wykładowej lub online), laboratoria oraz konwersatoria (w sali ćwiczeniowej lub zdalnie-samodzielna realizacja zadań). Praca w grupach problemowych, prezentacje multimedialne, prezentacje video, wciąganie w dyskusję (zgodnie z zasadą Zapewniania różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych projektowania uniwersalnego w edukacji). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Atkins P.W. 1999. Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa. 2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2005. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa. 3. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa. 4. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań. 5. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa. 6. 2000, Podstawy chemii fizycznej z ćwiczeniami, skrypt, Wydawnictwo UWM, Olsztyn Literatura uzupełniająca: 1. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf 2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum badawczo-rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1996. 3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju: https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osob-niepelnosprawnych/wnetrza/wymagania-dla-przykladowych-wnetrz/stanowisko-pracy/, 4. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/05/26/nobicd/104705065591838-208-217.pdf |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Karwowska, Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz, Łukasz Ołdak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń wykonywanych przez studentów w parach. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki chemiczne, Chemia Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni Punkty ECTS: 6 Liczba godzin: 120 Forma prowadzenia zajęć: wykłady 45 godz., konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz Ogólny nakład pracy studenta: 175 godz. w tym: udział w wykładach, konwersatoriach i laboratoriach: 120 godz.; przygotowanie się do zajęć i zaliczeń: 42 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 13 godz. Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. Wykład z elementami aktywizującymi studentów (w sali wykładowej lub online), laboratoria oraz konwersatoria (w sali ćwiczeniowej lub zdalnie-samodzielna realizacja zadań). Praca w grupach problemowych, prezentacje multimedialne, prezentacje video, wciąganie w dyskusję (zgodnie z zasadą Zapewniania różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych projektowania uniwersalnego w edukacji). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Atkins P.W. 1999. Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa. 2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2005. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa. 3. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa. 4. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań. 5. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa. 6. 2000, Podstawy chemii fizycznej z ćwiczeniami, skrypt, Wydawnictwo UWM, Olsztyn Literatura uzupełniająca: 1. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf 2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum badawczo-rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1996. 3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju: https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osob-niepelnosprawnych/wnetrza/wymagania-dla-przykladowych-wnetrz/stanowisko-pracy/, 4. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/05/26/nobicd/104705065591838-208-217.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.