Chemia fizyczna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS1-2CHF1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia fizyczna I |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia chemiczne-przedm.obowiązkowe II rok I stopień Chemia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń wykonywanych przez studentów. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina - nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina - nauki chemiczne Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 45 godzin wykładu, 30 godzin konwersatorium, 45 godzin laboratorium Metody dydaktyczne - w ramach wykładu: wykład z elementami aktywizującymi studentów, w ramach konwersatorium - ćwiczenia rachunkowe, w ramach laboratorium - ćwiczenia praktyczne, eksperyment, obserwacja. Punkty ECTS - 7 Bilans nakładu pracy studenta Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 123 godzin, co odpowiada 4,9 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 52 godz., co odpowiada 2,1 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Atkins P.W. 2022. Chemia fizyczna, PWN, Warszawa. 2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2007. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa. 3. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań. 4. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, student: - zna i rozumie zagadnienia z matematyki, fizyki i chemii pozwalające na wyjaśnianie podstawowych pojęć, praw chemicznych oraz opisu zjawisk chemicznych - KP6_WG1; - zna i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące chemii fizycznej, termodynamiki, równowag fazowych, metod optycznych oraz opisuje powiązanie ich z innymi dziedzinami nauki - KP6_WG8; - wybiera odpowiednie narzędzia informatyczne do oceny statystycznej wyników eksperymentu i obliczeń - KP6_WG11; - zna i rozumie podstawy budowy i działania aparatury pomiarowej i sprzętu chemicznego - KP6_WG12; - zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metody i techniki ergonomii potrzebne w pracy zawodowej - KP6_WG13. Umiejętności, student potrafi: - identyfikować i rozwiązywać problemy chemiczne w oparciu o zdobytą wiedzę, planuje i wykona proste badania doświadczalne - KP6_UW1; - posługiwać się aparaturą naukową i sprzętem laboratoryjnym podczas wykonywania eksperymentów chemicznych - KP6_UW3; - interpretować wyniki z przeprowadzonych eksperymentów, krytycznie ocenia wyniki, szacuje błędy pomiarowe, sporządza sprawozdania i raporty - KP6_UW4; - stosować podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do interpretacji procesów chemicznych i analizy danych eksperymentalnych - KP6_UW6; - uczyć się samodzielnie wybranych zagadnień KP6_UU1. Kompetencje społeczne, student jest gotów do: krytycznej oceny informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu chemii - KP6_KK1; - przedstawiania popularno-naukowego wybranych zagadnień chemicznych i propagowania najnowszych osiągnięć chemii - KP6_KK2; - realizowania zasady uczciwości intelektualnej i postępowania etycznego - KP6_KR1. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład: egzamin w formie pisemnej, konwersatorium: zaliczenie w formie pisemnej oraz obecność na zajęciach, laboratorium: obecność na zajęciach, wykonanie wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń, złożenie pisemnych sprawozdań oraz zaliczenie teoretyczne wszystkich przewidzianych w programie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej. Kryteria oceniania dostępne na stronie: https://chemia.uwb.edu.pl/studenci Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca – student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, przy czym warunki takie powinny być ustalone na początku cyklu nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Karwowska, Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz, Łukasz Ołdak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń wykonywanych przez studentów w parach. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Polski Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki chemiczne, Chemia Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni Punkty ECTS: 6 Liczba godzin: 120 Forma prowadzenia zajęć: wykłady 45 godz., konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz Ogólny nakład pracy studenta: 175 godz. w tym: udział w wykładach, konwersatoriach i laboratoriach: 120 godz.; przygotowanie się do zajęć i zaliczeń: 42 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 13 godz. Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek. Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń. Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi. Wykład z elementami aktywizującymi studentów (w sali wykładowej lub online), laboratoria oraz konwersatoria (w sali ćwiczeniowej lub zdalnie-samodzielna realizacja zadań). Praca w grupach problemowych, prezentacje multimedialne, prezentacje video, wciąganie w dyskusję (zgodnie z zasadą Zapewniania różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych projektowania uniwersalnego w edukacji). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Atkins P.W. 1999. Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa. 2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2005. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa. 3. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa. 4. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań. 5. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa. 6. 2000, Podstawy chemii fizycznej z ćwiczeniami, skrypt, Wydawnictwo UWM, Olsztyn Literatura uzupełniająca: 1. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf 2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum badawczo-rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1996. 3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju: https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osob-niepelnosprawnych/wnetrza/wymagania-dla-przykladowych-wnetrz/stanowisko-pracy/, 4. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/05/26/nobicd/104705065591838-208-217.pdf |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR WYK
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Karwowska, Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz, Zuzanna Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kotyńska, Monika Naumowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.