Chemistry Didactics 1
General data
Course ID: | 310-CS2-2DCH1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Chemistry Didactics 1 |
Name in Polish: | Dydaktyka chemii 1 |
Organizational unit: | Faculty of Chemistry |
Course groups: |
(in Polish) 2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.fakultatywne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest przygotowanie studenta do zawodu nauczyciela. Podczas zajęć omawiane są zagadnienia związane z problemami dydaktyki chemii dotyczącymi wykonywania przyszłego zawodu nauczyciela chemii. Zajęcia przeznaczone dla studentów, którzy wybrali blok dydaktyczny. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Studenci zostaną zapoznani z podstawami dydaktyki chemii oraz z tematem podziału, celów i zasad potrzebnych w nauczaniu chemii. Zapoznanie z warsztatem pracy nauczyciela, organizacją przestrzeni klasy szkolnej, kontrolą wiedzy i osiągnięć uczniów, zasadami i kryteriami analizy oraz oceny pracy nauczyciela. |
Full description: |
(in Polish) Treści: 1) Warsztat pracy nauczyciela 2) Organizacja przestrzeni klasy szkolnej. 3) Planowanie lekcji 4) Kontrola wiedzy i osiągnięć uczniów. 5) Zasady i kryteria analizy oraz oceny pracy nauczyciela. Cele zajęć: -zapoznanie studentów z podstawą programową kształcenia chemicznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, - kształcenie umiejętności pisania konspektów lekcji, - przygotowanie do prowadzenia lekcji chemii w szkole - kształcenie umiejętności stosowania różnych metod nauczania w aspekcie treści kształcenia - rozwijanie umiejętności stosowania metody problemowej oraz metody projektów na lekcjach chemii - ćwiczenie w projektowaniu sprawdzianów i testów - ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań na poziomie maturalnym (w tym zasady kontroli i oceny) - doskonalenie umiejętności sporządzania schematów ilustrujących przygotowany zestaw laboratoryjny |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002 2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej. 3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej. 4. „Chemia w szkole” – czasopism |
Learning outcomes: |
(in Polish) KP7_WG17 zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie chemii, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. KP7_WG18 zna podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania chemii na poszczególnych etapach edukacyjnych, KP7_WG19 zna zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; KP7_WG20 zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela, rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, KP7_WG22 zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, KP7_WG23 zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, KP7_WG25 zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczania chemii, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; KP7_WG26 rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; KP7_WG27 zna egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu; KP7_WG28 zna diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; KP7_WK8 zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; KP7_WK9 zna potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, KP7_UW11 potrafi projektować i realizować program nauczania chemii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_UW15 potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; KP7_UW17 potrafi przeanalizować rozkład materiału; KP7_UW22 potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, KP7_UW24 potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; KP7_UK3 potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią chemiczną; KP7_UK5 potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; KP7_KK5 jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; KP7_KO6 jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; KP7_KR6 jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, ale odrobiona). Pozytywna ocena udziału w dyskusjach, pozytywna ocena opracowanych samodzielnie prac (np. konspekt, sprawdzian), aktywność na zajęciach. |
Copyright by University of Bialystok.