Edukacja środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-1EDU | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja środowiskowa | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok I st. Biologia - semestr letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyzwania środowiskowe oraz rolę człowieka w powstawaniu zagrożeń wraz ze sposobami ich przeciwdziałania. Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz wynikające z tej idei style życia. Student będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych. |
||
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów podstawowych Wymagania wstępne: brak Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne, Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., konwersatoria - 15 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Metody dydaktyczne: wykład ilustrowany prezentacja multimedialna, referat ilustrowany prezentacją, dyskusja, obserwacja Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., tym: a/ udział w wykładzie - 15 godz. b/ udział w konwersatoriach: 15 godz.; c/ udział w zajęciach terenowych 16 godz.; d/ udział w konsultacjach/ zaliczeniach 4 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 50 godz.; W ramach wykładu studenci zapoznają się z celami i zadaniami edukacji o środowisku i dla środowiska, formalnej i nieformalnej. Poznają również założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz edukacji globalnej. Studenci poznają relacje człowiek -przyroda w różnych okresach historycznych (od powstania homo sapiens po współczesność), a także współczesne aspekty tych relacji i znaczenie wiedzy środowiskowej w podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom środowiska. W ramach konwersatorium analizuje się współczesne problemy środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Analizuje skutki konsumpcyjnego stylu życia oraz poznaje alternatywne style życia wynikające z idei zrównoważonego rozwoju. Omawia się znaczenie działalności ruchów społecznych i działań jednostek w budowaniu postaw prośrodowiskowych. W ramach zajęć terenowych studenci poznają formy edukacji nieformalnej prowadzone przez wybrane instytucje (np. ogród botaniczny , ośrodki edukacji przyrodniczej, muzea przyrodnicze) funkcjonujące w województwie podlaskim oraz konstruują przyrodniczą grę terenowe lub przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną z wykorzystaniem terenu wokół kampusu uniwersyteckiego. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Godlewska –Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007 – Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn 2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 3. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 4. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa Literatura uzupelniająca: 1. Kozłowski S. 2005 – Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin 2. Wolański L. 2006 – Ekologia człowieka. Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 3. Karaczun Z., M., Obidosko G., Indeka L. 2016- Ochrona środowiska - współczesne problemy. Wyd. SGGW Warszawa 4. Berdo J. 2006 – Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą. Wydawnictwo Earth Conservation, Sopot (dostępna w Internecie pod adresem www.ziemia.org 5. Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001 7.Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf The Economic Cost of Climate Change in Europe: Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Student zna i rozumie zasadnicze procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz podstawowe formy i metody ochrony zasobów przyrodniczych KA6_WG5 2. Student zna i rozumie uwarunkowania etyczne i prawne funkcjonowania nauk biologicznych i innych dyscyplin naukowych KA6_WK10 Umiejętności: 3. Student potrafi identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione KA6_UW4 4. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych KA6_UW6 5. Student potrafi stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach KA6_UK8 Kompetencje społeczne: 6. Student jest gotów krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność KA6_KK1 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się: Wykład - udział w rozmowie, dyskusji podczas wykładu Konwersatorium - ocena wygłoszenia przez studenta referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną i pisemne streszczenie wystąpienia Zajęcia terenowe - ocena pisemnego sprawozdania z zajęć terenowych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() Zajęcia terenowe, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Alina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyzwania środowiskowe oraz rolę człowieka w powstawaniu zagrożeń wraz ze sposobami ich przeciwdziałania. Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz wynikające z tej idei style życia. Student będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: Student powinien posiadać ugruntowane podstawy wiedzy przyrodniczej, opanowaną umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji podczas studiowania przedmiotu Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., konwersatoria - 15 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 120 godz. w tym: udział w wykładzie - 15 godz. udział w konwersatoriach: 15 godz.; udział w zajęciach terenowych 16 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 59godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 15 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 61 godz., 2,03 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 120 godz., 4 pkt. ECTS W ramach wykładu studenci zapoznają się z celami i zadaniami edukacji o środowisku i dla środowiska, formalnej i nieformalnej. Poznają również założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz edukacji globalnej. Studenci poznają relacje człowiek -przyroda w różnych okresach historycznych (od powstania homo sapiens po współczesność), a także współczesne aspekty tych relacji i znaczenie wiedzy środowiskowej w podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom środowiska. W ramach konwersatorium analizuje się współczesne problemy środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Analizuje skutki konsumpcyjnego stylu życia oraz poznaje alternatywne style życia wynikające z idei zrównoważonego rozwoju. Omawia się znaczenie działalności ruchów społecznych i działań jednostek w budowaniu postaw prośrodowiskowych. W ramach zajęć terenowych studenci poznają formy edukacji nieformalnej prowadzone przez wybrane instytucje (np. ogród botaniczny , ośrodki edukacji przyrodniczej, muzea przyrodnicze) funkcjonujące w województwie podlaskim oraz konstruują przyrodniczą grę terenowe lub przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną z wykorzystaniem terenu wokół kampusu uniwersyteckiego. | |
Literatura: |
1. Godlewska –Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007 – Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn 2. Kozłowski S. 2005 – Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin 3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 4. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 5. Wolański L. 2006 – Ekologia człowieka. Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa 7. Karaczun Z., M., Obidosko G., Indeka L. 2016- Ochrona środowiska - współczesne problemy. Wyd. SGGW Warszawa 8. Goldstein J. 2020- Energia dla klimatu, jak niektóre kraje poradziły sobie ze zmianami klimatu. Wyd. PWN, Warszawa 9. Harari Y. N. 2018- Sapiens od zwierząt do bogów. Wyd. PWN, Warszawa 10. Berdo J. 2006 – Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą. Wydawnictwo Earth Conservation, Sopot (dostępna w Internecie pod adresem www.ziemia.org 11. Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 12. Witryny internetowe organizacji i instytucji związanych z edukacją ekologiczną Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() Zajęcia terenowe, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Alina Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Scharakteryzowane zostaną najważniejsze wyzwania środowiskowe oraz rolę człowieka w powstawaniu zagrożeń wraz ze sposobami ich przeciwdziałania. Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz wynikające z tej idei style życia. Student będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: Student powinien posiadać ugruntowane podstawy wiedzy przyrodniczej, opanowaną umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji podczas studiowania przedmiotu Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., konwersatoria - 15 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., tym: a/ udział w wykładzie - 15 godz. b/ udział w konwersatoriach: 15 godz.; c/ udział w zajęciach terenowych 16 godz.; d/ udział w konsultacjach/ zaliczeniach 4 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 50 godz.; W ramach wykładu studenci zapoznają się z celami i zadaniami edukacji o środowisku i dla środowiska, formalnej i nieformalnej. Poznają również założenia Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, edukacji dla zrównoważonego rozwoju oraz edukacji globalnej. Studenci poznają relacje człowiek -przyroda w różnych okresach historycznych (od powstania homo sapiens po współczesność), a także współczesne aspekty tych relacji i znaczenie wiedzy środowiskowej w podejmowania działań na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom środowiska. W ramach konwersatorium analizuje się współczesne problemy środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Analizuje skutki konsumpcyjnego stylu życia oraz poznaje alternatywne style życia wynikające z idei zrównoważonego rozwoju. Omawia się znaczenie działalności ruchów społecznych i działań jednostek w budowaniu postaw prośrodowiskowych. W ramach zajęć terenowych studenci poznają formy edukacji nieformalnej prowadzone przez wybrane instytucje (np. ogród botaniczny , ośrodki edukacji przyrodniczej, muzea przyrodnicze) funkcjonujące w województwie podlaskim oraz konstruują przyrodniczą grę terenowe lub przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną z wykorzystaniem terenu wokół kampusu uniwersyteckiego. | |
Literatura: |
1. Godlewska –Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007 – Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn 2. Kozłowski S. 2005 – Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin 3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 4. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 5. Wolański L. 2006 – Ekologia człowieka. Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa 7. Karaczun Z., M., Obidosko G., Indeka L. 2016- Ochrona środowiska - współczesne problemy. Wyd. SGGW Warszawa 8. Berdo J. 2006 – Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą. Wydawnictwo Earth Conservation, Sopot (dostępna w Internecie pod adresem www.ziemia.org 9. Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 6. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001 7.Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf The Economic Cost of Climate Change in Europe: Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.