Różnorodność świata roślin cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS1-1RSR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnorodność świata roślin cz.1 |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu biologii roślin zarodnikowych. W czasie realizacji przedmiotu student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie,wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne glonów, mszaków i paprotników. Przedmiot ukazuje studentowi procesy związane z ewolucją roślin zarodnikowych, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina/dyscyplina nauki: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych/nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy) Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 45 godz. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 45 godz. 3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2,5 godz. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz. |
Literatura: |
Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa. Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków. Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa. Lee R. E. 2008. Phycology. Cambridge University Press, New York. Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. PWN, Warszawa. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa. Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa. Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie: - jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1); - rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2); - zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4); - aktualne problemy badań biologicznych i powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami nauki (KA6_WG6); - podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7); - podstawowe zasady prawne dotyczące ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy a także ochrony własności intelektualnej (KA6_WK9). 2. Student potrafi: - zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2); - identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4); - wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW6); - dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW7); - stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK8); - planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9). 3. Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej (KA6_KO2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i pisemnego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z laboratorium aby móc przystąpić do egzaminu. Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.