Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia człowieka z elementami antropologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS1-3BCA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia człowieka z elementami antropologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 3L stac. I stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
III r. I st. Biologia i zdrowie człowieka - semestr zimowy
III r. I st. Biologia sądowa - sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
obowiązkowe specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawowe wiadomości z anatomii człowieka i ewolucji człowieka

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pokazanie człowieka jako jednostki w społeczeństwie w kontekście jego historycznej zmienności. Przedmiot zwraca uwagę na pochodzenie człowieka, warunki socjalno-ekonomiczne oraz kulturowe w ukształtowaniu dzisiejszych społeczeństw. Ukazuje zmienność morfologiczną i ontogenetyczną człowieka, ewolucję systemu kojarzeń jakim jest monogamia.

Pełny opis:

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (Biologia i zdrowie człowieka)

Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczna

Rok studiów/semestr: III rok /V semestr (zimowy)

Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z anatomii i embriologii zwierząt i mechanizmów ewolucji

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., laboratorium 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, laboratorium, konsultacje

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela, w tym:

1) udział w wykładach: 15 godz.;

2) udział w zajęciach pozawykładowych 15 godz.,

3) udział w konsultacjach/zaliczeniu 3 godz. (zaliczenie przedmiotu 2 godz., konsultacje 1 godz.)

Przygotowanie się do zajęć/zaliczeń (praca własna studenta): 25 godz.

Literatura:

Baturo W. (red.). 2014. Biologia. Spojrzenie na człowieka. Encyklopedia PWN.

Calgano J.M., Fuentes A. 2012. What makes us human? Answers from evolutionary anthropology. Evolutionary Anthropology 21:182–194. (https://www.semanticscholar.org/paper/What-makes-us-human-Answers-from-evolutionary-Calcagno-Fuentes/d139618b54b7d47a5a2415c5cd6d9237b20b74b7)

Kramer K.L., Rassell A.F. 2015. Was monogamy a key step on the Hominin road? Reevaluating the monogamy hypothesis in the evolution of cooperative breeding. Evolutionary Anthropology 24:73–83

(https://www.researchgate.net/publication/275412070_Was_Monogamy_A_Key_Step_on_the_Hominin_Road_Reevaluating_the_Monogamy_Hypothesis_in_the_Evolution_of_Cooperative_Breeding)

Malinowski A., Bożiłow W. 1997. Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. PWN Warszawa-Łódź.

Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R. 2008. Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski.

Malinowski A., Strzałko J. (red.). 1989. Antropologia. PWN Warszawa-Poznań.

Sokołowski M. (red.) 2020. Antropologia. Podstawy teoretyczne. Silva Rerum.

Efekty uczenia się:

1. Student zna i rozumie zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KP6_WG5)

2. Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej, szczegółowej wiedzy biologicznej (KP6_WG9)

3. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, krytycznego analizowania i syntetyzowania wiedzy przyrodniczej, a także na potrzeby rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonania określonych zadań (KP6_UW3)

4. Student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy ogólnej i specjalistycznej z zakresu biologii w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (KP6_KK2)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę zajęć laboratoryjnych, zaliczenie na ocenę wykładów. Kryteria oceny pisemnych prac

zaliczeniowych zgodnie z Regulaminem Studiów Uniwersytetu w Białymstoku.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anetta Borkowska
Prowadzący grup: Anetta Borkowska, Magdalena Świsłocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)