Biogeografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-1BGG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biogeografia |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe I rok II st. Biologia - semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie czynników kształtujących rozmieszczenie roślin i zwierząt na kuli ziemskiej teraz i w przeszłości. Przedmiot ukazuje współczesne rozmieszczenie gatunków na Ziemi w ujęciu ekologicznym (formacje, biomy), jak i w ujęciu chorologicznym (zasięgi, państwa roślinne, królestwa zwierzęce). Student poznaje zasady regionalizacji chorologicznych lądów i oceanów. Analizowane są czynniki kształtujące florę i faunę wysp w świetle teorii biogeografii wysp. Omawiane są także zagadnienia dotyczące biogeografii Polski. |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: biologia Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne Rok studiów/semestr: I rok /I semestr (zimowy) Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. konwersatorium – 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, konwersatorium, praca z literaturą Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz., w tym: 1) udział w wykładach: 15 godz. 2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz. 3) udział w egzaminach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. (egzamin 1 godz., zaliczenie konwersatorium - kolokwium - 1 godz.) Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. PWN. Warszawa. 2. Kostrowicki A. 1999. Geografia biosfery – biogeografia dynamika lądów. PWN. Warszawa. 3. Starkel L. (red.) 1999. Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. PWN. Warszawa. 4. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. PWN. Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.) 2003. Różnorodność biologiczna Polski. NFOŚ, Warszawa. 2. Ellis E.C., Ramankutty N. 2008. Putting people in the map: anthropogenic biomes of the world Front Ecol Environ; 6(8): 439–447, doi: 10.1890/070062 https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1890/070062 3. Piękoś H., Mirek Z. 2010. Zagrożenie i ochrona endemicznych roślin naczyniowych występujących w Polsce Chrońmy Przyr. Ojcz. 66 (1): 15–26 4. Podbielkowski Z. 1987. Fitogeografia części świata. PWN. Warszawa. 5. Podbielkowski Z. 1991. Geografia roślin. PWN. Warszawa. 6. Stanley S.M. 2002. Historia Ziemi. PWN. Warszawa. 7. Umiński T. 1986. Zwierzęta i kontynenty. WSiP. 8. Umiński T. 1986. Zwierzęta i oceany. WSiP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów, w tym zasady organizacji życia na poszczególnych poziomach, stosując przy tym właściwą terminologię oraz cechy charakterystyczne poszczególnych grup organizmów zgodnie z podziałem systematycznym (KA7_WG2) 2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem (KA7_WG3) Umiejętności: 3. Student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5) 4. Student potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji (KA7_UK6) 5. Student potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań (KA7_UU8) Kompetencje społeczne: 6. Student jest gotów do stałego poszerzania dorobku zawodowego (KA7_KR5) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena zaliczenia konwersatoriów. Konwersatoria - zaliczenie na ocenę (średnia z oceny prezentacji i kolokwium pisemnego) Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.