Podstawy funkcjonowania komórek
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-ES1-1PFO | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy funkcjonowania komórek | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe I rok Ekobiznesu Semestr Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
||
Założenia (opisowo): | Ogólna znajomość biologii i chemii na poziomie podstawy programowej liceum, ewentualnie zdany egzamin maturalny z biologii na poziomie podstawowym. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot „Podstawy Funkcjonowania Komórek” wprowadza studentów w zagadnienia struktury chemicznej związków budujących komórki i ich udziału w podstawowych procesach metabolicznych. Celem przedmiotu jest również ukazanie studentowi komórki jako wysoce dynamicznej struktury budującej wszystkie organizmy żywe. W trakcie zajęć laboratoryjnych student nabiera umiejętności praktycznych i kompetencji ugruntowujących wiedzę wykładową, poznając metody i sprzęt, które są wykorzystywane w laboratoriach biologicznych. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok pierwszego stopnia, semestr zimowy Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., laboratorium - 15 godz. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz. zajęciach laboratoryjnych: 15 godz. przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 40 godz. udział w konsultacjach, zaliczeniach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60 godz., 2,4 pkt. ECTS Wykład: Wykład wprowadza studentów w zagadnienia pochodzenia życia na Ziemi, struktury chemicznej związków budujących komórki i ich udziału w podstawowych procesach metabolicznych (szlakach katabolicznych głównie w celu uzyskiwania energii, oraz reakcjach anabolicznych prowadzących do syntezy różnorodnych cząsteczek biologicznych głównie kwasów nukleinowych i białek). Celem przedmiotu jest również ukazanie studentowi komórki jako wysoce dynamicznej struktury budującej wszystkie organizmy żywe, jej budowy z uwzględnieniem podobieństw i różnic na poziomie organizacji w zależności od typu komórki. Laboratoria: W trakcie zajęć laboratoryjnych student nabiera umiejętności praktycznych i kompetencji ugruntowujących wiedzę wykładową, poznając metody i sprzęt, które są wykorzystywane w laboratoriach biologicznych. Poznaje ogólne zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń optycznych (mikroskop świetlny i fluorescencyjny), wykonywania preparatów mikroskopowych, pracy w laboratorium mikrobiologicznym i biochemicznym. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bańkowski E. - Biochemia podręcznik dla studentów studiów licencjackich i magisterskich” wyd. II, MedPharm Polska, Wrocław 2014 2. W. Kilarski, Strukturalne podstawy biologii komórki., PWN Warszawa, 2013 Literatura uzupełniająca: 1. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. – Biochemia. PWN, W-wa, 2019 2. R. Southwood, Historia Życia, Świat Książki, Warszawa 2004. 3. B. Alberts, D. Bray, K. Hopkin, A. Johnson, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, P. Walter, Podstawy biologii komórki., PWN Warszawa, 2016. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje strukturę i rolę podstawowych związków organicznych budujących komórki jak też znaczenie biologiczne głównych szlaków metabolicznych. KA6_WG1 2. Student identyfikuje pochodzenie i podstawowe cechy komórek posługując się terminologią fachową. KA6_UK1 3. Student opisuje podstawowe elementy struktury różnych komórek w powiązaniu z ich funkcją. KA6_WK1 4. Student poznaje podstawowy sprzęt laboratoryjny i nabiera praktycznej umiejętności jego wykorzystania w celu rozwiązywania problemu i analizy wyników. KA6_UW2, KA6_KK1, KA6_KK2 5. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych. KA6_UO1, KA6_KR1 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z Regulaminem studiów (Uchwała Senatu UwB nr 2527 z dn. 26 czerwca 2019 r.) Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów, egzamin podsumowujący przedmiot |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Tylicki | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bonda-Ostaszewska, Urszula Czyżewska, Adam Tylicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Tylicki | |
Prowadzący grup: | Alicja Piotrowska-Niczyporuk, Adam Tylicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.