3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Biologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2020 - Rok akademicki 2020/21 2021 - Rok akademicki 2021/22 2022 - Rok akademicki 2022/23 2023 - Rok akademicki 2023/24 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
320-ES1-1BEZ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiaru jest zapoznanie studentów z pojęciem bezpieczeństwa ekologicznego, wskazanie jego potencjalnych zagrożeń, a także przedstawienie zasad i działań wspierających bezpieczeństwo ekologiczne. Studenci poznają akty prawne zapewniające zasady bezpieczeństwa ekologicznego w aspekcie wody pitnej, kąpielisk i ścieków, powietrza i żywności. Poznają podmioty publiczne, strategie i programy dedykowane bezpieczeństwu ekologicznemu ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji miejskich. Studenci poznają rolę edukacji ekologicznej w kształtowaniu odpowiednich zachowań ekologicznych społeczeństwa. |
|
||
320-ES1-1BHP | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
320-ES1-2BRT |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
320-ES1-1BIOI |
![]() |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia związane z bioróżnorodnością na różnych jej poziomach. Student poznaje różnorodność, budowę, rozmnażanie, wymagania ekologiczne i zróżnicowanie taksonomiczne roślin zarodnikowych (glonów, mszaków, paprotników) i nasiennych. Przedmiot pokazuje procesy związane z ewolucją roślin, ich tendencje rozwojowe i specjalizację, wskazuje ich rolę w środowisku przyrodniczym, a także zagrożenia związane z różnorodnymi zmianami środowiska ich życia oraz konieczność ochrony. Student poznaje zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych: leśnych (bory, grądy, łęgi, olsy) i otwartych (szuwary, turzycowiska, łąki, zbiorowiska ruderalne i segetalne, murawy) oraz czynniki warunkujące ich funkcjonowanie. Poznaje miary bioróżnorodności, dowiaduje się jak kształtuje się bioróżnorodność w skali kontynentów, poznaje światowe centra bioróżnorodności oraz śledzi zmiany bioróżnorodności w czasie. Poznaje czynniki zagrażąjące różnorodności biologicznej. |
|
||
320-ES1-1BIOII |
![]() |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest poznanie różnorodności gatunkowej fauny bezkręgowej i kręgowej świata, ze szczególnym uwzględnieniem fauny Polski. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje cechy budowy najliczniejszych grup bezkręgowców oraz głównych gromad kręgowców, ich różnorodność i cechy wspólne. Przedmiot ukazuje także stan poznania fauny Polski. Student poznaje gatunki fauny Polski porządkując je pod względem systematyki, liczebności ich populacji, wielkości zasięgu, pochodzenia geograficznego. Omawiane są zagadnienia ochrony bioróżnorodności gatunkowej i genetycznej w skali kraju i Polski płn.-wsch. oraz jej wykorzystanie w turystyce przyrodniczej. |
|
||
320-ES1-1EDE |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zrozumienie przez studentów celów i zadań edukacji ekologicznej oraz pojmowanie tej edukacji w aspekcie interdyscyplinarnym. Podczas zajęć studenci nabędą umiejętność analizy celów nieformalnej edukacji ekologicznej w świetle rekomendacji krajowych i międzynarodowych (Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030). Podczas zajęć studenci pogłębią rozumienie związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań przyrodniczych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Będą analizować przyczyny i przewidywać skutki niekorzystnych zmian w środowisku człowieka oraz wskazywać sposoby zapobiegania niekorzystnym zmianom. Nabędą przekonania, że podstawą zmian w środowisku człowieka jest edukacja ekologiczna społeczności lokalnych. |
|
||
320-ES1-1EKL |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot ma za zadanie zaprezentować słuchaczom świat organizmów żywych (biosferę) jako efekt działania doboru naturalnego, powstały w specyficznych warunkach jakie istnieją na Ziemi. Zmiany funkcjonowania biosfery, ekosystemów czy populacji są efektem doboru preferującego maksymalizację dostosowania, rozumianego jako liczba genów przekazywanych przez osobniki następnym pokoleniom. Podkreślony też zostanie wpływ człowieka na zmianę biosfery oraz wyjaśnione niektóre mity i zabobony pokutujące w świadomości ludzi, a dotyczące wiedzy o środowisku |
|
||
320-ES1-3BMB |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
320-ES1-1EKO |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z przedmiotu ekonomia służą zapoznaniu studenta z głównymi kategoriami ekonomicznymi, aktualną wiedzą dotyczącą funkcjonowania gospodarki na poziomie mikro- i makroekonomicznym. Wykłady i ćwiczenia mają za zadanie nie tylko przedstawienie przydatnej wiedzy merytorycznej z zakresu mikro- i makroekonomii, ale również wzbudzenie motywacji do zwiększenia starań w kierunku śledzenia zjawisk we współczesnej gospodarce. Ćwiczenia poświęcone są poszerzeniu i weryfikacji wiedzy zdobytej na wykładach i w wyniku samodzielnej pracy studenta. |
|
||
320-ES1-1EKS |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu „Ekonomia środowiska” jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami ekonomii środowiska, rolą środowiska w procesach rozwoju gospodarczego, funkcjonowaniu przedsiębiorstw i kształtowaniu jakości życia społeczeństwa. Studenci uzyskają wiedzę na temat roli rynku w efektywnym użytkowaniu zasobów naturalnych oraz problemach związanych z zawodnością rynku. W szczególności, poznają teorię kosztów zewnętrznych, metody ekonomicznej wyceny dóbr środowiskowych, problematykę dóbr publicznych. |
|
||
320-ES1-3EOP |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu „Ekonomiczna ocena projektów środowiskowych” jest zapoznanie studentów z istotą efektywności inwestycji ze szczególnym zwróceniem uwagi na inwestycje ekologiczne oraz przekazanie wiedzy dającej podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Studenci nabywają podstawową wiedzę z zakresu matematyki finansowej oraz umiejętności kalkulacji podstawowych wskaźników stanowiących główny element oceny ekonomicznej opłacalności projektów środowiskowych. Studenci uczą się również interpretacji analizowanych wskaźników oraz podejmowania na ich podstawie odpowiednich decyzji dotyczących realizacji inwestycji ekologicznych. |
|
||
320-ES1-3EOŚ |
Ekonomiczna ocena projektów środowiskowych (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
Skrócony opis
Celem kształcenia w zakresie przedmiotu „Ekonomiczna ocena projektów środowiskowych” jest zapoznanie studentów z istotą efektywności inwestycji ze szczególnym zwróceniem uwagi na inwestycje ekologiczne oraz przekazanie wiedzy dającej podstawy do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Studenci nabywają podstawową wiedzę z zakresu matematyki finansowej oraz umiejętności kalkulacji podstawowych wskaźników stanowiących główny element oceny ekonomicznej opłacalności projektów środowiskowych. Studenci uczą się również interpretacji analizowanych wskaźników oraz podejmowania na ich podstawie odpowiednich decyzji dotyczących realizacji inwestycji ekologicznych. |
|
|
320-ES1-2EKP |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z prowadzeniem działalności gospodarczej na poziomie mikroekonomicznym w przedsiębiorstwie. Zostaną oni zapoznani z formami organizacyjno-prawnymi przedsiębiorstw, instrumentami i sposobami racjonalnego gospodarowania. W ramach wykładu zostaną omówione historyczne i współczesne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw, cykl życia przedsiębiorstwa, zagadnienia dotyczące formułowania i realizacji celów przedsiębiorstwa, analizy jego otocznia, procesów inwestycyjnych i intenacjonalizacji oraz inne obszary aktywności przedsiębiorstwa. W ramach ćwiczeń analizowane będą studia przypadków przyczyn sukcesów i porażek wybranych przedsiębiorstw, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą. Ponadto zostaną omówione zagadnienia związane m.in. z konkurencyjnością przedsiębiorstwa oraz racjonalnym gospodarowaniem zasobami pracy i kapitału, pozostającymi w dyspozycji przedsiębiorstwa. |
|
||
320-ES1-3ETU |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ekoturystyka jest formą aktywnego i dogłębnego zwiedzania obszarów o wybitnych walorach przyrodniczych i kulturowych. Strzeże harmonii ekosystemów przyrodniczych i odrębności kulturowej lokalnych społeczności. Dodatkowo dostarcza środków finansowych skutecznej ochronie wartości dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz przynosi realne korzyści ekonomiczno-społeczne ludności miejscowej. Wymienione cechy ekoturystyki zostaną zaprezentowane na zajęciach terenowych. W ramach zajęć terenowych studenci poznają możliwości rozwoju ekoturystyki w dwóch parkach narodowych województwa podlaskiego: w Białowieskim Parku Narodowym i Narwiańskim Parku Narodowym. Dodatkowo zostaną zaprezentowane elementy ekoturystyki na obszarach sąsiadujących, np. Kraina Otwartych Okiennic. |
|
||
320-ES1-1EPE |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student poznane podstawowe instytucje prawne. Treścią wykładu są podstawowe kwestie z zakresu teorii prawa, prawa konstytucyjnego, administracyjnego,, karnego, cywilnego i gospodarczego w kontekście ekobiznesu. |
|
||
320-ES1-1GZS |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Obserwowane w ostatnich dekadach nasilone, globalne zmiany środowiska są przedmiotem intensywnych badań na różnych poziomach od biogeochemicznego, fizjologicznego, ekologicznego do krajobrazowego. W czasie wykładów i konwersatoriów poruszone zostaną problemy związane z odpowiedzią środowiska przyrodniczego na globalne zmiany obserwowane w przeszłości jak też te notowane obecnie. Przedstawione zostaną przyczyny jak i skutki globalnych zmian obserwowanych w atmosferze, hydrosferze i różnych biomach Ziemi. Zaprezentowane zostaną różne teorie i modele przewidywanych zmian środowiska. |
|
||
320-ES1-2GOD |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest poznanie głównych wytycznych i zasad stosowanych we współczesnej gospodarce odpadami. Omawiane są źródła, klasyfikacja, charakterystyka odpadów oraz aspekty prawne dotyczące odpadów. Student zapoznaje się z procedurami recyklingu tworzyw sztucznych oraz uzyskuje informacje na temat praktycznego wykorzystania odpadów. Jednym z celów zajęć jest również teoretyczna i praktyczna ocena jakości gospodarki odpadami w województwie podlaskim. |
|
||
320-ES1-2GWS |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć student poznaje podstawowe zasady obiegu wody w przyrodzie z uwzględnieniem jej ilości i jakości. Potrafi ocenić wielkość zasobów wodnych w wybranych regionach hydrologicznych i administracyjnych. poznaje najważniejsze miary odpływu pozwalające na oceną wielkości zasobów wodnych. Potrafi ocenić potrzebę zwiększenia wielkości zasobów wodnych w wybranym regionie i racjonalne gospodarowanie nimi. Potrafi wskazać technologie stosowane w oczyszczaniu ścieków i uzdatnianiu wody. |
|
||
320-ES1-2INB |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się wpływowi obcych i inwazyjnych gatunków na różnorodność biologiczną, gospodarkę, zdrowie publiczne i inne sfery naszego życia. Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie z problemem inwazji biologicznych, jego genezą, mechanizmami, skalą i konsekwencjami. Student poznaje problem od strony teoretycznej na wykładach oraz od strony praktycznej na zajęciach konwersatoryjnych, skupionych głównie na ocenie skali i konsekwencji inwazji oraz mechanizmów inwazji na przykładzie inwazji obcych gatunków roślin na siedliskach ruderalnych. |
|
||
320-ES1-2JOBIII |
Język obcy (od 2023-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
- (od 2023-10-01) 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
- (od 2023-10-01) II rok Ekobiznesu Semestr zimowy
Skrócony opis
Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń wszystkich sprawności językowych: mówienie/komunikacja, pisanie, rozumienie tekstu pisanego i mówionego, Założeniem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym w sytuacjach codziennych, jak również wymagających znajomości języka zawodowego. |
|
|
320-ES1-2JOBIV |
Język obcy (od 2023-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
- (od 2023-10-01) 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
Skrócony opis
Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń wszystkich sprawności językowych: mówienie/komunikacja, pisanie, rozumienie tekstu pisanego i mówionego, Założeniem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności czynnego posługiwania się językiem obcym w sytuacjach codziennych, jak również wymagających znajomości języka zawodowego. |
|
|
320-ES1-3GIS |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
320-ES1-1MAT |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program przedmiotu obejmuje elementy analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych oraz algebry liniowej. Szczególna uwaga jest zwrócona na zapoznanie z metodami matematycznymi stosowanymi w rozwiązywaniu problemów ekobiznesu. Wykład zawiera definicje, wzory i twierdzenia z matematyki oraz przykłady. Na ćwiczeniach studenci rozwiązują zadania, które oswajają z teorią. |
|
||
320-ES1-3MBP | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawy projektowania i prowadzenia badań w naukach przyrodniczych. Metoda naukowa oparta na stawianiu i testowaniu falsyfikowalnych hipotez badawczych |
|
||
320-ES1-3MBS | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Studenci w formie konwersatorium z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych zapoznają się z metodologią nauk społecznych oraz w formie opracowania planów badawczych nabywają umiejętność przygotowywania własnych badań (formułowanie problemu badawczego, celu i hipotezy, przegląd literatury) |
|
||
320-ES1-2MZS |
![]() |
![]() |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie zajęć (wykłady i laboratoria) studenci poznają naturalną mikroflorę żywności ze szczególnym uwzględnieniem żywności ekologicznej oraz nauczą się identyfikować gatunki potencjalnie niebezpiecznych mikroorganizmów obecnych w produktach ekologicznych. Nabędą umiejętności identyfikacji zagrożeń oraz podejmowania działań służących poprawie jakości produktów. Nauczą się także podstaw kontroli mikrobiologicznej żywności ze szczególnym uwzględnieniem produktów ekologicznych. |
|
||
320-ES1-3MZE |
Mikrobiologia żywności ekologicznej (od 2024-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
- (od 2024-10-01) 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
320-ES1-3MOS |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2020/21
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
320-ES1-2MOS |
Monitoring środowiska i bioindykacja (od 2023-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2023/24
Grupy przedmiotu
- (od 2023-10-01) 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
320-ES1-3MIB | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2021/22
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie zajęć studenci będą zapoznani z celami i zakresem monitoringu środowiska ze szczególnym uwzględnieniem sposobu organizacji Państwowego Monitoringu Środowiska w Polsce. Student zostanie zapoznany z różnymi poziomami funkcjonującej sieci monitoringu, jej organizacją i zasadami funkcjonowania. W trakcie zajęć omówione zostanie wykorzystanie bioindykacji w badaniach środowiskowych oraz w opisywaniu stanu środowiska w Polsce, w świetle aktualnych przepisów. W trakcie zajęć terenowych prowadzonych na terenach zurbanizowanych (Białystok) i dolinie Biebrzy (Stacja Terenowa Instytutu Biologii UwB w Gugnach) studenci zdobędą umiejętność samodzielnego przygotowania i przeprowadzenia monitoringu stanu środowiska w skali lokalnej, samodzielnego wykonywania obserwacji. |
|
||