Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Odnawialne źródła energii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-ES1-3OEN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Odnawialne źródła energii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 3L stac. I stopnia studia ekobiznesu - przedm. obowiązkowe
III rok Ekobiznesu Semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładu oraz laboratoriów. Laboratoria prowadzone są w terenie w oparciu o inwestycje wykorzystujące odnawialne źródła energii do jej produkcji. Dodatkowo treści programowe realizowane są w ramach konsultacji prowadzącymi zajęcia. W ramach wykładu prezentowane są treści dotyczące globalnego aspektu wykorzystania OZE. W ramach laboratoriów poznawane są mechanizmy produkcji energii z różnych źródeł odnawialnych oraz jej wykorzystanie w regionie.

Pełny opis:

Kierunek studiów: ekobiznes

Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy

Dziedzina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki o Ziemi i środowisku

Rok studiów/semestr: III rok / semestr 5 (zimowy)

Wymagania wstępne: student powinien posiadać ogólne wiadomości dotyczące produkcji energii na świecie i w Polsce

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz. laboratorium – 20 godz.

Metody dydaktyczne: wykład z elementami prezentacji multimedialnej, pokaz, praca z literaturą, konsultacje, obserwacja

Metody dydaktyczne dostosowane są do zasad projektowania uniwersalnego.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:

Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godz., w tym:

1) udział w wykładach: 15 godz.

2) udział w zajęciach poza wykładowych: 20 godz.

3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz.

Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 13 godz.

Literatura:

1. Curkowski A., Mroczkowski P., Oniszk-Popławska A., Wiśniewski G. 2009. Biogaz rolniczy - produkcja i wykorzystanie, Warszawa, 64 ss, http://www.mae.com.pl/files/poradnik_biogazowy_mae.pdf

2. Dec B., Krupa J. 2014. Wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w aspekcie ochrony środowiska. Przegląd Naukowo-Metodyczny „Edukacja dla Bezpieczeństwa” 7, 3(24) 722-757, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-28dae8d2-5227-4223-af39-1c732b7a4b65

3. Kępińska B. 2011. Energia geotermalna w Polsce – stan wykorzystania perspektywy rozwoju. Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, nr 1–2, 7-18, https://min-pan.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/4/2017/12/01-kepinska.pdf

4. Norwisz J., Musielak T., Boryczko B., 2006. Odnawialne źródła energii – polskie definicje i standardy. Rynek Energii 1, 1-15, https://www.cire.pl/pliki/2/oze_def_stand.pdf

5. Popkiewicz M., 2019. Rewolucja energetyczna? Ale po co? Wyd. Draga, Katowice, 423 ss.

Literatura uzupełniająca:

1. Błaszczak M., Przybylski Ł., 2010. Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Warszawa, 119 ss.https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html

2. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. Oblicza życia. Księga jubileuszowa prof. D. Kornas- Bieli., 858-870. https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk
Prowadzący grup: Elżbieta Jekatierynczuk-Rudczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)