Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Ekonomia sektora publicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 330-ES2-1ESP Kod Erasmus / ISCED: 14.301 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomia sektora publicznego
Jednostka: Wydział Ekonomii i Finansów
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii

dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora

publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora

publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji

sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji

publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia

Rok studiów/semestr: I/2

Wymagania wstępne:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin

Metody dydaktyczne:

- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących;

- ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków;

- konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Katedry Ekonomii Politycznej (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach 15

Przygotowanie do egzaminu 35

Udział w ćwiczeniach 30

Przygotowanie i udział w dyskusji 10

Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20

Przygotowanie do pracy pisemnej 20

Czytanie literatury przedmiotu 19

Egzamin 1

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany

z zajęciami :

Liczba godzin Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczyciela 46 1,8

o charakterze praktycznym 104 4,2

Literatura:

Podstawowa:

Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010.

Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa

2005

Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005.

Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008.

Uzupełniająca:

Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w

Białymstoku, Białystok 2012.

Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005.

Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.

Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.

Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ESP_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekonomii i finansów, ze szczególnym uwzględnieniem teorii dobrobytu, ekonomii sektora publicznego i teorii finansów publicznych oraz zna rozszerzony zakres współczesnej terminologii ekonomii sektora publicznego. (KP7_WG1)

ESP_W02 Student ma pogłębioną wiedzę o roli państwa we współczesnej gospodarce, jej ewolucji i oddziaływaniu na funkcjonowanie pozostałych podmiotów gospodarczych (KP7_WG4)

ESP_W03 Student ma pogłębioną wiedzę o podstawowych zasadach (m.in.: prawnych, organizacyjnych, etycznych) determinujących funkcjonowanie sektora publicznego i jego podmiotów oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (KP7_WG6)

ESP_W04 Student ma pogłębioną wiedzę na temat podstawowych mechanizmów funkcjonowania sektora publicznego, jego współczesnych funkcji i zadań oraz powiązań sektora publicznego z otoczeniem, w tym zwłaszcza z sektorem rynkowym oraz pozarządowym (KP7_WG8)

ESP_W05 Student identyfikuje podstawowe dylematy funkcjonowania współczesnych społeczeństw i ich oczekiwań wobec państwa i sektora publicznego (KP7_WK1)

Umiejętności:

ESP_U01 Student potrafi, w oparciu o poznane kategorie ekonomii sektora publicznego, prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska oraz procesy ekonomiczne zachodzące w sektorze publicznym oraz wzajemne relacje między nimi (KP7_UW2)

ESP_U02 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z ekonomii sektora publicznego do krytycznej analizy i syntezy problemów związanych z jego funkcjonowaniem (KP7_UW5)

ESP_U03 Student potrafi komunikować się i prowadzić debaty wykorzystując terminologię z zakresu ekonomii sektora publicznego (KP7_UK1)

ESP_U04 Student potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych związanych z rozwiązywaniem problemów z ekonomii sektora publicznego (KP7_UO2)

Kompetencje społeczne:

ESP_K01 Student jest gotów do pracy w grupie przyjmując w niej różne role, w szczególności role przywódcze związane ze wspólnym planowaniem i organizowaniem pracy w obszarze opracowywaniem różnych zagadnień z ekonomii sektora publicznego (KP7_KK2)

ESP_K02 Student jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego poprzez udział w opracowywaniu projektów z zakresu ekonomii sektora publicznego (KP7_KO1)

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

Cykl wykładów kończy się egzaminem pisemnym przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Egzamin będzie miał formę testu składającego

się z 30 pytań. Ocena końcowa może być podniesiona dzięki punktom uzyskanym za aktywność podczas zajęć.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie kolokwium, wykonanie pracy zespołowej i ustna jej prezentacja, aktywność w dyskusjach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Przygodzka
Prowadzący grup: Anna Gardocka-Jałowiec, Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii

dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora

publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora

publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji

sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji

publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia

Rok studiów/semestr: I/2

Wymagania wstępne:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin

Metody dydaktyczne:

- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących;

- ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków;

- konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Katedry Ekonomii Politycznej (s. 220) w zależności od

potrzeb Studenta.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach 15

Przygotowanie do egzaminu 30

Udział w ćwiczeniach 30

Przygotowanie i udział w dyskusji 5

Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 5

Przygotowanie do pracy pisemnej 5

Czytanie literatury przedmiotu 10

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany

z zajęciami :

Liczba godzin Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczyciela 50 2,0

o charakterze praktycznym 50 2,0

Literatura:

Podstawowa:

Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010.

Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005

Uzupełniająca:

Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005.

Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004.

Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005.

Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

Przygodzka R. (red.), Sektor publiczny we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.

Uwagi:

W cyklu 2020/2021 z uwagi na ograniczenia wynikające z pandemii COVID-19 zajęcia (wykłady i ćwiczenia) oraz weryfikacja efektów kształcenia odbywa się w trybie zdalnym z wykorzystaniem platform Ms Teams i Blackboard.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Przygodzka
Prowadzący grup: Anna Gardocka-Jałowiec, Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii

dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora

publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora

publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji

sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji

publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, ekonomia

Rok studiów/semestr: I/2

Wymagania wstępne:

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin

Metody dydaktyczne:

- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących;

- ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków;

- konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Katedry Ekonomii Politycznej (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach 15

Przygotowanie do egzaminu 35

Udział w ćwiczeniach 30

Przygotowanie i udział w dyskusji 10

Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20

Przygotowanie do pracy pisemnej 20

Czytanie literatury przedmiotu 19

Egzamin 1

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany

z zajęciami :

Liczba godzin Punkty ECTS

wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczyciela 46 1,8

o charakterze praktycznym 104 4,2

Literatura:

Podstawowa:

Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010.

Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa

2005

Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005.

Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008.

Uzupełniająca:

Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w

Białymstoku, Białystok 2012.

Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005.

Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.

Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.

Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.

Uwagi:

Zgodnie z Decyzją nr 6/2022 Dziekana Wydziału Ekonomii i Finansów UwB z dnia 14 lutego 2022 r. w sprawie czasowej zmiany formy prowadzenia wykładów na Wydziale Ekonomii i Finansów UwB z formy kontaktu bezpośredniego na formę synchroniczną, od 26 lutego 2022 do 3 kwietnia 2022 r. wykłady są prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, przy użyciu platformy eduPortal.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Gardocka-Jałowiec, Mateusz Łajewski, Renata Przygodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.