Psychologia ekonomiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES2-1PSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.501
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ekonomiczna |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 2 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu psychologii ekonomicznej, zapoznanie studentów z dorobkiem psychologii ekonomicznej oraz usytuowanie psychologii ekonomicznej w polu dziedzin pokrewnych. Omówione zostaną psychologiczne procesy leżące u podstaw decyzji ekonomicznych podejmowanych przez jednostki i gospodarstwa domowe, podstawowe metody badawcze oraz sposoby zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce ekonomicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Punkty ECTS 2 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,8 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 2 pkt |
Literatura: |
Ariey, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirchler, E. (2007). The economic psychology of tax behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna.Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach psychologicznych organizujących funkcjonowanie ekonomiczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach,naturze, zmianach KP7_WG5 Student ma pogłębioną wiedzę o procesach psychologicznych leżących u podstaw funkcjonowania ekonomicznego oraz o prawidłowościach rządzących tymi procesami KP7_WG6 Student ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i aktywnym uczestniku struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania KP7_WG8 Student ma wiedzę na temat różnych rodzajów więzi społeczno-ekonomicznych oraz o występujących między nimi prawidłowościach, a także ma pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społeczno-ekonomicznych KP7_WK1 Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk gospodarczych i społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze, w zakresie dyscypliny nauk ekonomicznych i je weryfikować KP7_UW3 Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych z zakresu dyscypliny nauk psychologicznych i ekonomicznych KP7_UO1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób KP7_KK1 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniem zawodu KP7_KK4 Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny KP7_KK5 |
Metody i kryteria oceniania: |
test pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Punkty ECTS 2 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,8 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 2 pkt |
|
Literatura: |
Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirchler, E. (2007). The economic psychology of tax behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna.Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Punkty ECTS 2 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,8 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 2 pkt |
|
Literatura: |
Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirchler, E. (2007). The economic psychology of tax behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna.Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,8 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Literatura: |
Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kirchler, E. (2007). The economic psychology of tax behavior. Cambridge: Cambridge University Press. Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna.Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.