Psychologia ekonomiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES2-1PSE |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.501
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ekonomiczna |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 2 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyjaśnienie kluczowych pojęć z zakresu psychologii ekonomicznej, zapoznanie studentów z dorobkiem psychologii ekonomicznej oraz usytuowanie psychologii ekonomicznej w polu dziedzin pokrewnych. Omówione zostaną psychologiczne procesy leżące u podstaw decyzji ekonomicznych podejmowanych przez jednostki i gospodarstwa domowe, podstawowe metody badawcze oraz sposoby zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce ekonomicznej. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – Grupa zajęć 3: przedmioty kierunkowe Dziedzina nauk społecznych Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok/ sem 1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Studiowanie literatury: 5 godz. Udział w konsultacjach: 6 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 9 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 50 godz. Nakład pracy: wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 36 godz. 1,44 pkt |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Efekty uczenia się: |
1PSE_W01 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę więzi społeczno-ekonomicznych zachodzących między jednostkami oraz występujących między nimi prawidłowości KP7_WG4 1PSE_W02 Student w pogłębionym stopniu zna psychologiczne reguły i normy leżące u podstaw zachowań ekonomicznych KP7_WG6 1PSE_W03 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę procesu podejmowania decyzji ekonomicznych oraz prawidłowości rządzących tymi procesami w aspekcie uwarunkowań psychologicznych KP7_WG7 1PSE_W04 Student zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące człowieka jako twórcy i aktywnego uczestnika struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania z uwzględnieniem kontekstu psychologicznego KP7_WK1 1PSE_K01Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w prawidłowej identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniu zawodu KP7_KK4 1PSE_K02 Student jest gotowy do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej , umiejętności i odbieranych treści w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności KP7_KK5 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład z prezentacją multimedialną test [pisemny, zaliczenie po uzyskaniu 51% ogólnej liczny punktów ] |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm. kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Studiowanie literatury: 10 godz. Udział w konsultacjach: 4 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz. Zaliczenie: 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,4 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm. kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. Stacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 30 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 30 godz. Studiowanie literatury: 10 godz. Udział w konsultacjach: 4 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 30 godz. Zaliczenie: 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1,4 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.