Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju przedsiębiorstw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 330-PS1-3RSRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie rozwoju przedsiębiorstw
Jednostka: Wydział Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomiczno-prawny 1 stopień 3 rok Stacjonarne zima
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedza w zakresie zarządzania i marketingu

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają procedurę formułowania strategii przedsiębiorstwa. Zapoznają się także z najważniejszymi klasyfikacjami strategii.

Poznają podstawowe metody analizy strategicznej przydatne przy opracowywaniu strategii.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse

Forma studiów: Stacjonarne

Moduł: Grupa 4.1. Przedmioty specjalizacyjne - sektor prywatny

Rok studiów: 3, Semestr: 5 (I St.)

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykład

Wymagania wstępne: Podstawy zarządzania

Metody dydaktyczne:

- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu,

- studia przypadku

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykład 30 godz.

- przygotowanie do wykładu - 20 godz.

- studiowanie literatury - 21 godz.

- udział w konsultacjach - 4 godz.

- przygotowanie do zaliczenia - 11 godz.

ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 75

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

1. wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin 33; punkty ECTS 1,36

Literatura:

Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2015.

G. Gierszewska, M. Jaksa, Ocena potencjału strategicznego przedsiębiorstwa,

Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2023

K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2014.

Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

Absolwent:

KP6_WG3 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, kategorie oraz teorie sformułowane na gruncie dyscypliny zarządzania

KP6_WG6 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania struktur i instytucji gospodarczych i prawnych i zależności między nimi oraz zmiany i sposoby działania strategicznego organizacji

KP6_WK4 zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w okresie długofalowym

KP6_UW1 potrafi identyfikować, analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych w dłuższej perspektywie czasowej

KP6_UW3 potrafi dokonać wyboru i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w celu formułowania i rozwiązywania złożonych problemów o charakterze strategicznym

KP6_UW5 potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu zarządzania w podejmowaniu i rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej

jest gotów do wzięcia udziału w opracowywaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty w dziedzinie zarządzania i prawa

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne w formie zdalnej, warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 51% punktów możliwych do zdobycia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Citkowski
Prowadzący grup: Mariusz Citkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają procedurę formułowania strategii przedsiębiorstwa. Zapoznają się także z najważniejszymi klasyfikacjami strategii. Poznają podstawowe metody analizy strategicznej przydatne przy opracowywaniu strategii.

Pełny opis:

SRP_W01 Studenta zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, kategorie oraz teorie sformułowane na gruncie zarządzania strategicznego (KP6_WG3) (egzamin test wiedzy)

SRP_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania przedsiębiorstw na tle innych podmiotów w gospodarce w kontekście tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WG6)

SRP_W03 Student zna i rozumie zasady tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WK4) (egzamin - test wiedzy)

SRP_U01 Student potrafi identyfikować, analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych mających wpływ na strategię przedsiębiorstwa (KP6_UW1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U02 Student potrafi dokonać wyboru i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w wymiarze strategicznym (KP6_UW3) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U03 Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii i prawa w podejmowaniu i rozwiązywaniu problemów strategicznych w pracy zawodowej (KP6_UW5) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_K01 Student jest skłonny do wzięcia udziału w opracowywaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty ekonomiczne i prawne (KP6_KO1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

Literatura:

Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa, 2015

Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2001.

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

E. Bukłaha, Wdrażanie strategii przez projekty, Oficyn Wydawnicza SGH, Warszawa 2022

M. Sajdak, Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań 2019

W. Nasierowski, Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka, Difin, Warszawa 2018

K. Obłój, Praktyka strategii firmy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Citkowski, Renata Przygodzka
Prowadzący grup: Mariusz Citkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają procedurę formułowania strategii przedsiębiorstwa. Zapoznają się także z najważniejszymi klasyfikacjami strategii. Poznają podstawowe metody analizy strategicznej przydatne przy opracowywaniu strategii.

Pełny opis:

SRP_W01 Studenta zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, kategorie oraz teorie sformułowane na gruncie zarządzania strategicznego (KP6_WG3) (egzamin test wiedzy)

SRP_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania przedsiębiorstw na tle innych podmiotów w gospodarce w kontekście tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WG6)

SRP_W03 Student zna i rozumie zasady tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WK4) (egzamin - test wiedzy)

SRP_U01 Student potrafi identyfikować, analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych mających wpływ na strategię przedsiębiorstwa (KP6_UW1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U02 Student potrafi dokonać wyboru i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w wymiarze strategicznym (KP6_UW3) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U03 Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii i prawa w podejmowaniu i rozwiązywaniu problemów strategicznych w pracy zawodowej (KP6_UW5) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_K01 Student jest skłonny do wzięcia udziału w opracowywaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty ekonomiczne i prawne (KP6_KO1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

Literatura:

Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa, 2015

B. Plawgo, M. Citkowski, Wyzwania zarządzania strategicznego. Analiza Studiów Przypadku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2023

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

E. Bukłaha, Wdrażanie strategii przez projekty, Oficyn Wydawnicza SGH, Warszawa 2022

M. Sajdak, Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań 2019

W. Nasierowski, Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka, Difin, Warszawa 2018

K. Obłój, Praktyka strategii firmy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają procedurę formułowania strategii przedsiębiorstwa. Zapoznają się także z najważniejszymi klasyfikacjami strategii. Poznają podstawowe metody analizy strategicznej przydatne przy opracowywaniu strategii.

Pełny opis:

SRP_W01 Studenta zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia, kategorie oraz teorie sformułowane na gruncie zarządzania strategicznego (KP6_WG3) (egzamin test wiedzy)

SRP_W02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania przedsiębiorstw na tle innych podmiotów w gospodarce w kontekście tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WG6)

SRP_W03 Student zna i rozumie zasady tworzenia i wdrażania strategii przedsiębiorstwa (KP6_WK4) (egzamin - test wiedzy)

SRP_U01 Student potrafi identyfikować, analizować oraz interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych mających wpływ na strategię przedsiębiorstwa (KP6_UW1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U02 Student potrafi dokonać wyboru i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w wymiarze strategicznym (KP6_UW3) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_U03 Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii i prawa w podejmowaniu i rozwiązywaniu problemów strategicznych w pracy zawodowej (KP6_UW5) (egzamin - pytania do autoanalizy)

SRP_K01 Student jest skłonny do wzięcia udziału w opracowywaniu projektów społecznych uwzględniając aspekty ekonomiczne i prawne (KP6_KO1) (egzamin - pytania do autoanalizy)

Literatura:

Z. Pierścionek, Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN Warszawa, 2015

B. Plawgo, M. Citkowski, Wyzwania zarządzania strategicznego. Analiza Studiów Przypadku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2023

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca:

E. Bukłaha, Wdrażanie strategii przez projekty, Oficyn Wydawnicza SGH, Warszawa 2022

M. Sajdak, Zwinność strategiczna przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań 2019

W. Nasierowski, Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. Klasyka, Difin, Warszawa 2018

K. Obłój, Praktyka strategii firmy, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)