Rachunkowość jednostek sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-PS1-3URSP | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rachunkowość jednostek sektora publicznego | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: |
Ekonomiczno-prawne stacjonarne 3-letnie studia I stopnia - przedm.obowiązkowe Ekonomiczno-prawny 3 rok 1 st. Stacjonarne sem Zimowy |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zasad prowadzenia rachunkowości w jednostkach sektora publicznego i przepisów prawnych obowiązujących w tym zakresie. Studenci będą mieli możliwość poznać specyfikę rachunkowości budżetowej w porównaniu do rachunkowości podmiotów gospodarczych. Celem przedmiotu jest: - przekazanie reguł funkcjonowania rachunkowości finansowej w sektorze publicznym. - zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i aktualnymi przepisami w zakresie rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) - zapoznanie z merytorycznymi i prawnymi zasadami rachunkowości budżetowej - omówienie zakresu podmiotowego, jak i przedmiotowego rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych (JSFP) - przedstawienie wybranych problemów rachunkowości budżetowej - wyjaśnienie roli zasady kasowej i memoriałowej przy ewidencjonowaniu operacji gospodarczych w organach budżetu, jednostkach budżetowych i pozostałych jednostkach. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Moduł 4: Przedmioty specjalnościowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse Rok studiów /semestr III rok/semest r6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład: 15, ćwiczenia: 30 Metody dydaktyczne: Wykład: wykład wspomagany prezentacjami multimedialnymi, wykorzystanie form aktywizujących studentów (np. konwersacja) Ćwiczenia: wspólne omawianie zagadnień, których przygotowanie jest zlecane studentom do przygotowania w domu, rozwiązywanie zadań angażujących studentów do pracy grupowej. samodzielne rozwiązywanie zadań i przykładów księgowych z wykorzystaniem obowiązujących rozwiązań. Punkty ECTS: 4 pkt Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach 15 godz. udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. udział w konsultacjach 4 godz. przygotowanie do zaliczenia wykładu 21 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta w godz. 100 Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 49 godz., punkty ECTS 1,96 o charakterze praktycznym - 30 godz., punkty ECTS 1,2 |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Wojtaczak, Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2019. 2. K. Winiarska, M. Kaczurak-Kozak, Rachunkowość budżetowa, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2018. 3. A. Zysnarska, Rachunkowość sektora budżetowego z elementami analizy finansowej, ODDK, Gdańsk 2016. 4. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z póżn. zm. 4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm. 5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, Dz.U. 2017 poz. 1911. Literatura uzupełniająca: 1. W. Lachiewicz (red.) Klasyfikacja budżetowa 2017, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2017. 2. K. Winiarska, Sprawozdawczość finansowa i budżetowa jednostek sektora finansów publicznych, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 3. M. Kaczurak-Kozak (red.), Księgowania w samorządowych zakładach budżetowych , Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2015. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG4 posiada podstawową teoretyczną wiedzę o ekonomicznych zasadach funkcjonowania państwa oraz teoretycznych podstawach kształtowania polityki gospodarczej i społecznej KA6_WG8 posiada podstawową wiedzę teoretyczną o najważniejszych metodach i narzędziach gromadzenia, przetwarzania i prezentacji danych ekonomicznych oraz o metodach badawczych stosowanych w nauce ekonomii i finansów KA6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i gromadzić dane na potrzeby analizy konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych i prawnych KA6_UW7 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu ekonomii i prawa do analizy i rozstrzygania konkretnych problemów, proponując odpowiednie ich rozwiązania KA6_UU1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie pisemne (test) Ćwiczenia: praca w grupach na zajęciach - rozwiązywanie przykładów praktycznych (case study księgowe) (10%), aktywność (10%) zaliczenie pisemne (80%) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Wyszkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.