Gramatyka opisowa języka angielskiego - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AG1-1GOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka angielskiego - ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem. zimowy 1 stopień Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy (M_5). Nauki humanistyczne, językoznawstwo. I rok, semestr I i II. Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu. Liczba godzin: 60h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne. 4 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w ćwiczeniach: 60h - Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h - Konsultacje z nauczycielem: 10h - Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983 2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002 3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992 4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007 5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002 6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993 7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994 8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008 9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998 10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996 11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent zna i rozumie: KP6_WG1: podstawowe zjawiska, procesy i systemy gramatyczne języka angielskiego oraz teorie opisujące ich działanie. Zdobytą wiedzę student wykorzystuje w analizie struktur gramatycznych i podczas porównywania systemów językowych. KP6_WG4: terminologię i podstawowy aparat metodologiczny językoznawstwa, co pozwala na samodzielne posługiwanie się fachowym językiem w kontekście gramatycznym. KP6_WG9: pojęcia kulturowe niezbędne do analizy funkcji językowych w różnych kontekstach komunikacyjnych. KP6_WK1: aktualne wyzwania związane z językiem i komunikacją, z uwzględnieniem ich roli w kulturze i cywilizacji. Umiejętności Absolwent potrafi: KP6_UW1: analizować i rozwiązywać problemy gramatyczne poprzez dobór odpowiednich metod opisu i klasyfikacji. KP6_UW6: wykorzystywać techniki i narzędzia językoznawcze w analizie zjawisk morfologicznych, składniowych i semantycznych. KP6_UW7: wyszukiwać i oceniać informacje językowe w źródłach naukowych, a także dokonywać ich krytycznej analizy. KP6_UK1: precyzyjnie komunikować się w zakresie tematyki gramatycznej z użyciem terminologii specjalistycznej. KP6_UO1: organizować indywidualną i grupową pracę analityczną w zakresie opisu gramatycznego. KP6_UU1: planować rozwój własnych kompetencji językowych. Kompetencje społeczne Absolwent jest gotów do: KP6_KK1: krytycznej refleksji nad własną wiedzą gramatyczną i sposobami jej poszerzania. KA_KK2: uznawania wartości wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie semestru odbywają się punktowane testy sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów w zakresie morfologii, składni i semantyki języka angielskiego. Zasady oceniania są następujące: 60-69=3, 70-75=3+, 76-81=4, 82-87=4+, 88-100=5 (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Kowalewska-Buraczewska, Justyna Wawrzyniuk | |
Prowadzący grup: | Justyna Wawrzyniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy (M_5). Nauki humanistyczne, językoznawstwo. I rok, semestr I i II. Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu. Liczba godzin: 60h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: prezentacje, dyskusje, praca w grupach. 4 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w ćwiczeniach: 60h - Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h - Konsultacje z nauczycielem: 10h - Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983 2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002 3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992 4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007 5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002 6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993 7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994 8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008 9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998 10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996 11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 4 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej51% punktów ze wszystkich testów i prezentacji pozwala na otrzymania zaliczenia. 51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5 Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna. Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Romaniuk-Cholewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Romaniuk-Cholewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu morfologii, składni i semantyki języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw między systemami gramatycznymi języka angielskiego i polskiego. Studenci uczą się analizować struktury gramatyczne, stosować odpowiednią terminologię językoznawczą, a także samodzielnie identyfikować i opisywać zjawiska gramatyczne. Kurs kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności analitycznych i interpretacyjnych oraz przygotowuje do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu gramatyki. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy (M_5). Nauki humanistyczne, językoznawstwo. I rok, semestr I i II. Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu. Liczba godzin: 60h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne. 4 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w ćwiczeniach: 60h - Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h - Konsultacje z nauczycielem: 10h - Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983 2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002 3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992 4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007 5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002 6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993 7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994 8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008 9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998 10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996 11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 51% punktów ze wszystkich testów pozwala na otrzymania zaliczenia. 51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5 Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna. (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu morfologii, składni i semantyki języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw między systemami gramatycznymi języka angielskiego i polskiego. Studenci uczą się analizować struktury gramatyczne, stosować odpowiednią terminologię językoznawczą, a także samodzielnie identyfikować i opisywać zjawiska gramatyczne. Kurs kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności analitycznych i interpretacyjnych oraz przygotowuje do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu gramatyki. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy (M_5). Nauki humanistyczne, językoznawstwo. I rok, semestr I i II. Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu. Liczba godzin: 60h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne. 4 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w ćwiczeniach: 60h - Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h - Konsultacje z nauczycielem: 10h - Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983 2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002 3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992 4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007 5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002 6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993 7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994 8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008 9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998 10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996 11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012 |
|
Uwagi: |
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 51% punktów ze wszystkich testów pozwala na otrzymania zaliczenia. 51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5 Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna. (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.