PNJA - fonetyka praktyczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AG1-1PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA - fonetyka praktyczna 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem. zimowy 1 stopień Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Skrócony opis: |
Fonetyka praktyczna jest przedmiotem należącym do bloku przedmiotów Praktyczna Nauka Języka Angielskiego, w skład którego wchodzą następujące kursy: Słownictwo Gramatyka praktyczna Fonetyka praktyczna Umiejętności łączone Pisanie akademickie Konwersacja Przedmiot fonetyka praktyczna ma na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie wymowy, akcentu, intonacji. TREŚCI KSZTAŁCENIA obejmują: budowa aparatu artykulacyjnego artykulacja poszczególnych dźwięków funkcje intonacji |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy (GZ_1) Rok studiów /semestr rok I, I i II semestr 48 godz., laboratorium Punkty ECTS : 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 48 godz. - udział w konsultacjach - 4 godz. - przygotowanie do zajęć - 32 godz. - przygotowanie do zaliczenia - 16 godz. Razem - 100 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 52 godz., 2.08 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela : 48 godz., 1.92 ECTS |
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 3.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 4.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 5.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 6.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: W1. system fonologiczny (fonetyczny) języka angielskiego w wybranym wariancie wymowy oraz wybrane zjawiska i procesy w nim zachodzące; KP6_WG1 W2. podstawową terminologię z zakresu fonetyki; KP6_WG4 Student potrafi: U1. rozróżniać percepcyjne oraz produkować elementy foniczne na poziomie segmentalnym oraz supraswegmentalnym w wybranym wariancie wymowy angielskiej; KP6_UW1. U2. posługiwać się transkrypcją fonologiczną, aby oddać spotkane w tekście zjawiska fonetyczne; KP6_UW1. Student jest gotów do: K1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KP6_KK1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmioty w ramach PNJA- zaliczenie na ocenę (zgodnie z informacjami w sylabusie B) cykl PNJA - egzamin ustny i pisemny. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko | |
Prowadzący grup: | Michał Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 48 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.