Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA - fonetyka praktyczna 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AG1-1PPH
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJA - fonetyka praktyczna 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem. zimowy 1 stopień
Filologia angielska z niemieckim 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)

Skrócony opis:

Fonetyka praktyczna jest przedmiotem należącym do bloku przedmiotów Praktyczna Nauka Języka Angielskiego, w skład którego wchodzą następujące kursy:

Słownictwo

Gramatyka praktyczna

Fonetyka praktyczna

Umiejętności łączone

Pisanie akademickie

Konwersacja

Przedmiot fonetyka praktyczna ma na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie wymowy, akcentu, intonacji.

TREŚCI KSZTAŁCENIA obejmują:

budowa aparatu artykulacyjnego

artykulacja poszczególnych dźwięków

funkcje intonacji

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy (GZ_1)

Rok studiów /semestr

rok I, I i II semestr

48 godz., laboratorium

Punkty ECTS : 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach - 48 godz.

- udział w konsultacjach - 4 godz.

- przygotowanie do zajęć - 32 godz.

- przygotowanie do zaliczenia - 16 godz.

Razem - 100 godz.

Wskaźniki ilościowe:

- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 52 godz., 2.08 ECTS

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela : 48 godz., 1.92 ECTS

Literatura:

1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990

2.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007.

3.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009.

4.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.

5.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987.

6.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

W1. system fonologiczny (fonetyczny) języka angielskiego w wybranym wariancie wymowy oraz wybrane zjawiska i procesy w nim zachodzące; KP6_WG1

W2. podstawową terminologię z zakresu fonetyki; KP6_WG4

Student potrafi:

U1. rozróżniać percepcyjne oraz produkować elementy foniczne na poziomie segmentalnym oraz supraswegmentalnym w wybranym wariancie wymowy angielskiej; KP6_UW1.

U2. posługiwać się transkrypcją fonologiczną, aby oddać spotkane w tekście zjawiska fonetyczne; KP6_UW1.

Student jest gotów do:

K1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KP6_KK1.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmioty w ramach PNJA- zaliczenie na ocenę (zgodnie z informacjami w sylabusie B)

cykl PNJA - egzamin ustny i pisemny.

Oceny:

5 = 91% - 100%

4+ = 81% - 90%

4 = 71% - 80%

3+ = 61% - 70%

3 = 51% - 60%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Citko
Prowadzący grup: Michał Citko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy).

Pełny opis:

1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin

2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium

3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium

4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium

5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych

6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium

7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji

Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium

Literatura:

1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990

2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989.

3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007.

4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009.

5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.

7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992.

8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987.

9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009.

10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002.

11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.

12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Citko
Prowadzący grup: Michał Citko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy).

Pełny opis:

1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin

2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium

3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium

4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium

5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych

6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium

7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji

Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium

Literatura:

1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990

2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989.

3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007.

4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009.

5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.

7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992.

8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987.

9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009.

10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002.

11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.

12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy).

Pełny opis:

1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin

2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium

3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium

4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium

5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych

6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium

7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji

Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium

Literatura:

1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990

2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989.

3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007.

4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009.

5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.

6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.

7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992.

8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987.

9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009.

10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002.

11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.

12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)