Język angielski w kulturze i sztuce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AG1-3CGPs |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język angielski w kulturze i sztuce |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska z niemieckim 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest rozwijanie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak filmy, taniec, teatr i literatura. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów: stacjonarne, rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_5), dziedzina: praktyczna nauka j. ang. III rok, 1 semestr, wymagania wstępne: znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom CAE, 30 godzin ćwiczenia, 3 ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: udział w świczeniach 30h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10h, przygotowanie do zaliczenia - 20h Razem: 60h (odpowiada 2 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+10=40 h /1,3 ECTS |
Literatura: |
Flower, J., Berman, M., Build Your Vocabulary, LTP Harmer, J. Rossner, R., More Than Words, CUP Hadfield, J., Advanced Communication Games, Nelson Jones, L., Ideas, CUP Kuropatnicki, A., Mały słownik tematyczny, Wiedza Powszechna Ladousse, G. P., Speaking Personally, CUP McCarthy, M., English Vocabulary in Use, CUP Misztal, M., Tests in English Thematic Vocabulary, Wyd. Szkolne I Pedagogiczne Thomas, B. J., Indermediate Vocabulary and Idiom, Longman Thomas, B. J., Advanced Vocabulary and Idiom, Longman Vince, M., FC Language Practice, Heineman Vince, M., Advanced Language Practice, Heineman Wellman, G., The Heineman English Wordbuilder, Heineman Matase, M., English Advanced Vocabulary and Structure Practice, Altravox Press Le Robert & Nathan, Angielski współczesny słownik tematyczny, REA Prodromou, L., Grammar and Vocabulary for First Certificate, Longman Matasek M., Słownictwo agnielskie dla zaawansowanych. Handybooks, Poznań, 2003. Informacje i broszury na temat instytucji kulturalnych. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi KA6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych KA6_WG7 podstawowe pojęcia translatoryczne oraz metody i strategie tłumaczenia KA6_WG9 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji KA6_WG11 uwarunkowania historyczno-kulturowe danego obszaru językowego KA6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji KA6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki KA6_UW4 przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historycznokulturowym KA6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) KA6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KA6_UK4 brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KA6_UO1 planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole KA6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie KA6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy KA6_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych KA6_KO3 świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy KA6_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KA6_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: praca projektowa, dyskusja i analiza problemu, obserwacja nauczyciela Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu jest: • Aktywny udział w zajęciach i zaliczenie wszystkich powierzonych zadań - Dopuszczone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione • Przygotowanie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zdzisław Głębocki | |
Prowadzący grup: | Zdzisław Głębocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu. |
|
Literatura: |
Filmy: Wybór dokonany wspólnie ze studentami Teksty: Martin Heidegger, „The Origin of The Work of Art” (Cambridge University Press, https://assets.cambridge.org/97805218/01140/excerpt/9780521801140_excerpt.pdf) Thinking Film: Philosophy At The Movies (ed. By Richard Kearney, Murray Littlejohn, Bloomsbury 2023) Anacarnation and Returning to the Lived Body with Richard Kearney (ed. by Brian Tranor, James L. Tanor, Routledge 2023) Not for Profit: Why Democracy Needs The Humanities (Martha Nussbaum, The Public Sqare, 2010) The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy (Martha Nussbaum, Cambridge University Press 2001) Longhurst, B., Introducing Cultural Studies (3rd Edition). Taylor & Francis, 2016. Broukal M. All About the USA: A Cultural Reader, Pearson Education 2007 Christopher D., British Culture. An Introduction. Routledge 2015 Payne M., Barbera J.R (ed), A Dictionary of cultural and critical theory, Wiley-Blackwell 2010 Wybrane materiały z: www.englishcurrent.com, www.kialo.com, www.onestopenglish.com (MacMillan), culture.pl, Audycje i wykłady z: transom.org, www.ted.com, www.linguahouse.com, www.bbc.co.uk, learnenglish.britishcouncil.org, channel.louisiana.dk, artsandculture.google.com Additional Literature: Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by Murray Littlejohn (Rowman & Littlefield Publishers; Illustrated edition, 2020) Selected readings by Byung chul han Selected readings from The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series (https://andphilosophy.com/books/) |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Final credit The final grade will be based on attendance, active participation and a Project Work – Artists and their Work prepared by every student and presented to the group on the assigned date. Artists and their Work Presentation - Guidelines: Each student selects a video clip from https://channel.louisiana.dk in which an artist presents his/her work. The clip should be at least 10 minutes long (optionally, you may also select several shorter clips). On the assigned date each student presents the project and conducts the activities with the group. The whole presentation should be about 20 minutes long. The final, full version of the project, including a full, word-by-word script of the clip is to be uploaded to group Google folder. The project should consist of: 1. Front page with your name, URL to the selected clip, length of the clip. 2. Activities to the selected clip. The language level of the activities should be adjusted to the language level of the group. a. Short introduction to the clip. Information about: the author, the topic, reasons for selection, language overview (register) b. 2-3 comprehension questions c. 2 vocabulary activities d. follow-up activity (eg. writing activity, role play, etc.) 3. Full script of the clip Grade for the Project will be based on the quality and inventiveness of the activities, accuracy of the script and the quality of the presentation. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu. |
|
Literatura: |
Filmy: Wybór dokonany wspólnie ze studentami Teksty: Martin Heidegger, „The Origin of The Work of Art” (Cambridge University Press, https://assets.cambridge.org/97805218/01140/excerpt/9780521801140_excerpt.pdf) Thinking Film: Philosophy At The Movies (ed. By Richard Kearney, Murray Littlejohn, Bloomsbury 2023) Anacarnation and Returning to the Lived Body with Richard Kearney (ed. by Brian Tranor, James L. Tanor, Routledge 2023) Not for Profit: Why Democracy Needs The Humanities (Martha Nussbaum, The Public Sqare, 2010) The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy (Martha Nussbaum, Cambridge University Press 2001) Longhurst, B., Introducing Cultural Studies (3rd Edition). Taylor & Francis, 2016. Broukal M. All About the USA: A Cultural Reader, Pearson Education 2007 Christopher D., British Culture. An Introduction. Routledge 2015 Payne M., Barbera J.R (ed), A Dictionary of cultural and critical theory, Wiley-Blackwell 2010 Wybrane materiały z: www.englishcurrent.com, www.kialo.com, www.onestopenglish.com (MacMillan), culture.pl, Audycje i wykłady z: transom.org, www.ted.com, www.linguahouse.com, www.bbc.co.uk, learnenglish.britishcouncil.org, channel.louisiana.dk, artsandculture.google.com Additional Literature: Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by Murray Littlejohn (Rowman & Littlefield Publishers; Illustrated edition, 2020) Selected readings by Byung chul han Selected readings from The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series (https://andphilosophy.com/books/) |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Final credit The final grade will be based on attendance, active participation and a Project Work – Artists and their Work prepared by every student and presented to the group on the assigned date. Artists and their Work Presentation - Guidelines: Each student selects a video clip from https://channel.louisiana.dk in which an artist presents his/her work. The clip should be at least 10 minutes long (optionally, you may also select several shorter clips). On the assigned date each student presents the project and conducts the activities with the group. The whole presentation should be about 20 minutes long. The final, full version of the project, including a full, word-by-word script of the clip is to be uploaded to group Google folder. The project should consist of: 1. Front page with your name, URL to the selected clip, length of the clip. 2. Activities to the selected clip. The language level of the activities should be adjusted to the language level of the group. a. Short introduction to the clip. Information about: the author, the topic, reasons for selection, language overview (register) b. 2-3 comprehension questions c. 2 vocabulary activities d. follow-up activity (eg. writing activity, role play, etc.) 3. Full script of the clip Grade for the Project will be based on the quality and inventiveness of the activities, accuracy of the script and the quality of the presentation. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.