Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język angielski w kulturze i sztuce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AG1-3CGPs
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język angielski w kulturze i sztuce
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska z niemieckim 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest rozwijanie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak filmy, taniec, teatr i literatura.

Skrócony opis:

Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki, forma studiów: stacjonarne, rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_5), dziedzina: praktyczna nauka j. ang. III rok, 1 semestr, wymagania wstępne: znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom CAE, 30 godzin ćwiczenia, 3 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta: udział w świczeniach 30h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 10h, przygotowanie do zaliczenia - 20h

Razem: 60h (odpowiada 2 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30+10=40 h /1,3 ECTS

Literatura:

Flower, J., Berman, M., Build Your Vocabulary, LTP

Harmer, J. Rossner, R., More Than Words, CUP

Hadfield, J., Advanced Communication Games, Nelson

Jones, L., Ideas, CUP

Kuropatnicki, A., Mały słownik tematyczny, Wiedza Powszechna

Ladousse, G. P., Speaking Personally, CUP

McCarthy, M., English Vocabulary in Use, CUP

Misztal, M., Tests in English Thematic Vocabulary, Wyd. Szkolne I Pedagogiczne

Thomas, B. J., Indermediate Vocabulary and Idiom, Longman

Thomas, B. J., Advanced Vocabulary and Idiom, Longman

Vince, M., FC Language Practice, Heineman

Vince, M., Advanced Language Practice, Heineman

Wellman, G., The Heineman English Wordbuilder, Heineman

Matase, M., English Advanced Vocabulary and Structure Practice, Altravox Press

Le Robert & Nathan, Angielski współczesny słownik tematyczny, REA

Prodromou, L., Grammar and Vocabulary for First Certificate, Longman

Matasek M., Słownictwo agnielskie dla zaawansowanych. Handybooks, Poznań, 2003.

Informacje i broszury na temat instytucji kulturalnych.

Efekty uczenia się:

KA6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi

KA6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych

KA6_WG7 podstawowe pojęcia translatoryczne oraz metody i strategie tłumaczenia

KA6_WG9 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji

KA6_WG11 uwarunkowania historyczno-kulturowe danego obszaru językowego

KA6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji

KA6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki

KA6_UW4 przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem

metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historycznokulturowym

KA6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT)

KA6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KA6_UK4 brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KA6_UO1 planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole

KA6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

KA6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy

KA6_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

KA6_KO3 świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

KA6_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa

KA6_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: praca projektowa, dyskusja i analiza problemu, obserwacja nauczyciela

Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu jest:

• Aktywny udział w zajęciach i zaliczenie wszystkich powierzonych zadań

- Dopuszczone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione

• Przygotowanie prezentacji

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zdzisław Głębocki
Prowadzący grup: Zdzisław Głębocki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu.

Literatura:

Filmy:

Wybór dokonany wspólnie ze studentami

Teksty:

Martin Heidegger, „The Origin of The Work of Art” (Cambridge University Press, https://assets.cambridge.org/97805218/01140/excerpt/9780521801140_excerpt.pdf)

Thinking Film: Philosophy At The Movies (ed. By Richard Kearney, Murray Littlejohn, Bloomsbury 2023)

Anacarnation and Returning to the Lived Body with Richard Kearney (ed. by Brian Tranor, James L. Tanor, Routledge 2023)

Not for Profit: Why Democracy Needs The Humanities (Martha Nussbaum, The Public Sqare, 2010)

The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy (Martha Nussbaum, Cambridge University Press 2001)

Longhurst, B., Introducing Cultural Studies (3rd Edition). Taylor & Francis, 2016.

Broukal M. All About the USA: A Cultural Reader, Pearson Education 2007

Christopher D., British Culture. An Introduction. Routledge 2015

Payne M., Barbera J.R (ed), A Dictionary of cultural and critical theory, Wiley-Blackwell 2010

Wybrane materiały z:

www.englishcurrent.com, www.kialo.com, www.onestopenglish.com (MacMillan), culture.pl,

Audycje i wykłady z:

transom.org, www.ted.com, www.linguahouse.com, www.bbc.co.uk, learnenglish.britishcouncil.org, channel.louisiana.dk,

artsandculture.google.com

Additional Literature:

Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by Murray Littlejohn (Rowman & Littlefield Publishers; Illustrated edition, 2020)

Selected readings by Byung chul han

Selected readings from The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series

(https://andphilosophy.com/books/)

Uwagi: (tylko po angielsku)

Final credit

The final grade will be based on attendance, active participation and a Project Work – Artists and their Work prepared by every student and presented to the group on the assigned date.

Artists and their Work Presentation - Guidelines:

Each student selects a video clip from https://channel.louisiana.dk in which an artist presents his/her work. The clip should be at least 10 minutes long (optionally, you may also select several shorter clips).

On the assigned date each student presents the project and conducts the activities with the group. The whole presentation should be about 20 minutes long.

The final, full version of the project, including a full, word-by-word script of the clip is to be uploaded to group Google folder.

The project should consist of:

1. Front page with your name, URL to the selected clip, length of the clip.

2. Activities to the selected clip. The language level of the activities should be adjusted to the language level of the group.

a. Short introduction to the clip. Information about: the author, the topic, reasons for selection, language overview (register)

b. 2-3 comprehension questions

c. 2 vocabulary activities

d. follow-up activity (eg. writing activity, role play, etc.)

3. Full script of the clip

Grade for the Project will be based on the quality and inventiveness of the activities, accuracy of the script and the quality of the presentation.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem kursu jest zwiększenie umiejętności studentów w zakresie krytycznej analizy tekstów kultury i sztuki, takich jak sztuki plastyczne, film, taniec, teatr, literatura i nie tylko, przy jednoczesnym rozwijaniu niezbędnych umiejętności językowych. Zagłębimy się w koncepcję wyobraźni artystycznej i twórczej: zbadamy, w jaki sposób jest ona przedstawiana w różnych dziełach kultury oraz zastanowimy się nad jej znaczeniem w naszym codziennym życiu.

Literatura:

Filmy:

Wybór dokonany wspólnie ze studentami

Teksty:

Martin Heidegger, „The Origin of The Work of Art” (Cambridge University Press, https://assets.cambridge.org/97805218/01140/excerpt/9780521801140_excerpt.pdf)

Thinking Film: Philosophy At The Movies (ed. By Richard Kearney, Murray Littlejohn, Bloomsbury 2023)

Anacarnation and Returning to the Lived Body with Richard Kearney (ed. by Brian Tranor, James L. Tanor, Routledge 2023)

Not for Profit: Why Democracy Needs The Humanities (Martha Nussbaum, The Public Sqare, 2010)

The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy (Martha Nussbaum, Cambridge University Press 2001)

Longhurst, B., Introducing Cultural Studies (3rd Edition). Taylor & Francis, 2016.

Broukal M. All About the USA: A Cultural Reader, Pearson Education 2007

Christopher D., British Culture. An Introduction. Routledge 2015

Payne M., Barbera J.R (ed), A Dictionary of cultural and critical theory, Wiley-Blackwell 2010

Wybrane materiały z:

www.englishcurrent.com, www.kialo.com, www.onestopenglish.com (MacMillan), culture.pl,

Audycje i wykłady z:

transom.org, www.ted.com, www.linguahouse.com, www.bbc.co.uk, learnenglish.britishcouncil.org, channel.louisiana.dk,

artsandculture.google.com

Additional Literature:

Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by Murray Littlejohn (Rowman & Littlefield Publishers; Illustrated edition, 2020)

Selected readings by Byung chul han

Selected readings from The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series

(https://andphilosophy.com/books/)

Uwagi: (tylko po angielsku)

Final credit

The final grade will be based on attendance, active participation and a Project Work – Artists and their Work prepared by every student and presented to the group on the assigned date.

Artists and their Work Presentation - Guidelines:

Each student selects a video clip from https://channel.louisiana.dk in which an artist presents his/her work. The clip should be at least 10 minutes long (optionally, you may also select several shorter clips).

On the assigned date each student presents the project and conducts the activities with the group. The whole presentation should be about 20 minutes long.

The final, full version of the project, including a full, word-by-word script of the clip is to be uploaded to group Google folder.

The project should consist of:

1. Front page with your name, URL to the selected clip, length of the clip.

2. Activities to the selected clip. The language level of the activities should be adjusted to the language level of the group.

a. Short introduction to the clip. Information about: the author, the topic, reasons for selection, language overview (register)

b. 2-3 comprehension questions

c. 2 vocabulary activities

d. follow-up activity (eg. writing activity, role play, etc.)

3. Full script of the clip

Grade for the Project will be based on the quality and inventiveness of the activities, accuracy of the script and the quality of the presentation.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)