Techniki uczenia się i nauczania języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-1UNE |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki uczenia się i nauczania języków obcych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację podstawowych tekstów akademickich z zakresu metodyki nauczania języka obcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uczenia się i nauczania wybranych elementów języka obcego Zapewnienie studentom ćwiczeń o charakterze warsztatowym i refleksyjnym odnoszenie się do doświadczeń nabytych w procesie nauki języka obcego oraz do zaleceń współczesnej metodyki nauczania języków obcych; Rozwijanie umiejętności refleksji, oceny, stworzenie forum do dyskusji na temat trudności edukacyjnych związanych z uczeniem się i nauczaniem słownictwa, gramatyki, fonetyki i pisowni w języku obcym oraz problemów dydaktycznych i wychowawczych związanych z ich nauczaniem, udzielenia pomocy merytorycznej przy przechodzeniu od teorii do praktyki. Rozwój znajomości technik nauczania związanych z najnowszymi tendencjami w kształceniu językowym i umiejętności rozpoznawania indywidualnych predyspozycje uczniów,rozwijanie autonomii w procesie nauczania; rozwój umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu języków obcych. |
Pełny opis: |
Forma studiów Stacjonarne Profil studiów Ogólnoakademicki Kod przedmiotu 340- AS1- 1UNE Język przedmiotu Język angielski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy (M_9.) Rok studiów I ; semestr drugi Liczba godzin: 30 h ćwiczeń 4 ECTS |
Literatura: |
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin. Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP. Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP. Lightdown, P., N. Spada. 2001. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk. Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP. Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG2, KA6_WG5, Absolwent zna i rozumie: podstawowe pojęcia dotyczące uczenia się i nauczania elementów języka obcego (słownictwa, gramatyki, fonetyki, ortografii), pojęcie autonomii i sposoby jej promowania na lekcji języka obcego w odniesieniu do uczenia się i nauczania elementów języka; pojęcie kreatywności w nauczaniu języka obcego, metody i techniki nauczania-uczenia się języka angielskiego; podstawowe środki technologiczne używane na lekcji języka obcego przydatne w nauczaniu słownictwa i gramatyki; KA6_UW2, KA6_UW6 KA6_UW7 KA6_UK2 KA6_UK4 KA6_UO1 KA6_UU1 Absolwent potrafi: Wyselekcjonować i ocenić materiały dydaktyczne niezbędne ćwiczenia i ewentualnego przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranych elementów leksykalnych Opracować materiały dydaktyczne niezbędne do wspierania siebie jako ucznia oraz ewentualnego przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranych aspektów gramatycznych Zaprojektować i ocenić ćwiczenia językowe z wykorzystaniem nowoczesnych mediów elektronicznych przydatnych do uczenia się i nauczania wybranych elementów języka, głównie słownictwa i gramatyki Wykorzystać różne źródła projektując materiały dydaktyczne KA6_KK1 KA6_KK2 Absolwent jest gotów do: Współdziałania w grupie, przyjmować w niej różne funkcje i postawę krytyczną na temat jakości opracowanych i prezentowanych materiałów dydaktycznych Dostrzec potrzebę ustawicznego kształcenia swoich kompetencji zawodowych i językowych i wykazać odpowiedzialności za rzetelność przekazywanych przez niego na lekcjach treści językowych i kulturowych (bycia ‘nośnikiem’ języka i kultury kraju docelowego) towarzyszącej zawodowi nauczyciela języka obcego |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów – ocena koleżeńska (refleksja) i samoocena (autorefleksja) II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu: zaliczenie na ocenę Uzyskanie zaliczeń z indywidualnych prac projektowych (‘microteaching assignements’) Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Komponenty językowe w procesie uczenia się i nauczania języka obcego. 2. Pomoce i materiały dydaktyczne w nauczaniu wybranych komponentów języka obcego. 3. Podejścia w nauczaniu nowych treści w języku obcym. 4. Techniki nauczania wybranych elementów językowych, ćwiczenia ukierunkowane na nauczyciela i ucznia. 5. Słownictwo - uczenie się i nauczanie. 6.Ćwiczenia wspomagające rozwój słownictwa. 7. Uczenie się i nauczanie gramatyki. 8. Selekcja ćwiczeń wspomagających opanowanie gramatyki języka obcego. 9. Uczenie się i nauczanie fonetyki i ortografii. 10. Dobór i ocena ćwiczeń wspomagających pracę własna ucznia/studenta w opanowywaniu wybranych komponentów języka obcego. |
|
Literatura: |
Carter, R., Nunan, D. 2004. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: CUP. Chapers 5, 6, 7, 8, 9, 12. Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part IV. Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin. Droździał-Szelest , K. Pawlak , M. (eds.). 2013. Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives on Second Language Learning and Teaching, Second Language Learning and Teaching. Berlin-Heidelberg: Springer. Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP. Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. Hiebert E.H., M.L. Kamil (Eds.), (2005), Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. Mahwah, NJ: Erlbaum. Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP. Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Część II i III. Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education. A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum. |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (bez względu na formę pracy stacjonarna czy zdalna w trybie rzeczywistym). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność). Zwolnienia lekarskie przyjmowane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach. Warunki Zaliczenia: Semestr letni 1. projekt indywidualny prezentacja nowych treści językowych z użyciem pomocy dydaktycznych 2. prezentacja indywidualna - mikronauczanie wybranego słownictwa 3. zaangażowanie i udział w zajęciach Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Szuchalska, Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Anna Szuchalska, Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Komponenty językowe w procesie uczenia się i nauczania języka obcego. 2. Pomoce i materiały dydaktyczne w nauczaniu wybranych komponentów języka obcego. 3. Podejścia w nauczaniu nowych treści w języku obcym. 4. Techniki nauczania wybranych elementów językowych, ćwiczenia ukierunkowane na nauczyciela i ucznia. 5. Słownictwo - uczenie się i nauczanie. 6.Ćwiczenia wspomagające rozwój słownictwa. 7. Uczenie się i nauczanie gramatyki. 8. Selekcja ćwiczeń wspomagających opanowanie gramatyki języka obcego. 9. Uczenie się i nauczanie fonetyki i ortografii. 10. Dobór i ocena ćwiczeń wspomagających pracę własna ucznia/studenta w opanowywaniu wybranych komponentów języka obcego. |
|
Literatura: |
Carter, R., Nunan, D. 2004. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: CUP. Chapers 5, 6, 7, 8, 9, 12. Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part IV. Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin. Droździał-Szelest , K. Pawlak , M. (eds.). 2013. Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives on Second Language Learning and Teaching, Second Language Learning and Teaching. Berlin-Heidelberg: Springer. Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP. Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. Hiebert E.H., M.L. Kamil (Eds.), (2005), Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. Mahwah, NJ: Erlbaum. Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP. Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Część II i III. Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education. A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum. |
|
Uwagi: |
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (bez względu na formę pracy stacjonarna czy zdalna w trybie rzeczywistym). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność). Zwolnienia lekarskie przyjmowane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach. Warunki Zaliczenia: Semestr letni 1. projekt indywidualny prezentacja nowych treści językowych z użyciem pomocy dydaktycznych 2. prezentacja indywidualna - mikronauczanie wybranego słownictwa 3. zaangażowanie i udział w zajęciach Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.