Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Techniki uczenia się i nauczania języków obcych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-1UNE
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki uczenia się i nauczania języków obcych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację podstawowych tekstów akademickich z zakresu metodyki nauczania języka obcego.



Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uczenia się i nauczania wybranych elementów języka obcego

Zapewnienie studentom ćwiczeń o charakterze warsztatowym i refleksyjnym odnoszenie się do doświadczeń nabytych w procesie nauki języka obcego oraz do zaleceń współczesnej metodyki nauczania języków obcych;

Rozwijanie umiejętności refleksji, oceny, stworzenie forum do dyskusji na temat trudności edukacyjnych związanych z uczeniem się i nauczaniem słownictwa, gramatyki, fonetyki i pisowni w języku obcym oraz problemów dydaktycznych i wychowawczych związanych z ich nauczaniem, udzielenia pomocy merytorycznej przy przechodzeniu od teorii do praktyki.

Rozwój znajomości technik nauczania związanych z najnowszymi tendencjami w kształceniu językowym i umiejętności rozpoznawania indywidualnych predyspozycje uczniów,rozwijanie autonomii w procesie nauczania; rozwój umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu języków obcych.

Pełny opis:

Forma studiów Stacjonarne

Profil studiów Ogólnoakademicki

Kod przedmiotu 340- AS1- 1UNE

Język przedmiotu Język angielski

Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy (M_9.)

Rok studiów I ; semestr drugi

Liczba godzin: 30 h ćwiczeń

4 ECTS

Literatura:

Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman.

Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin.

Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP.

Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN.

Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP.

Lightdown, P., N. Spada. 2001. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press

Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk.

Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP.

Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman.

Efekty uczenia się:

KA6_WG2, KA6_WG5,

Absolwent zna i rozumie:

podstawowe pojęcia dotyczące uczenia się i nauczania elementów języka obcego (słownictwa, gramatyki, fonetyki, ortografii), pojęcie autonomii i sposoby jej promowania na lekcji języka obcego w odniesieniu do uczenia się i nauczania elementów języka; pojęcie kreatywności w nauczaniu języka obcego, metody i techniki nauczania-uczenia się języka angielskiego;

podstawowe środki technologiczne używane na lekcji języka obcego przydatne w nauczaniu słownictwa i gramatyki;

KA6_UW2, KA6_UW6

KA6_UW7

KA6_UK2

KA6_UK4

KA6_UO1

KA6_UU1

Absolwent potrafi:

Wyselekcjonować i ocenić materiały dydaktyczne niezbędne ćwiczenia i ewentualnego przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranych elementów leksykalnych

Opracować materiały dydaktyczne niezbędne do wspierania siebie jako ucznia oraz ewentualnego przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranych aspektów gramatycznych

Zaprojektować i ocenić ćwiczenia językowe z wykorzystaniem nowoczesnych mediów elektronicznych przydatnych do uczenia się i nauczania wybranych elementów języka, głównie słownictwa i gramatyki

Wykorzystać różne źródła projektując materiały dydaktyczne

KA6_KK1

KA6_KK2

Absolwent jest gotów do:

Współdziałania w grupie, przyjmować w niej różne funkcje i postawę krytyczną na temat jakości opracowanych i prezentowanych materiałów dydaktycznych

Dostrzec potrzebę ustawicznego kształcenia swoich kompetencji zawodowych i językowych i wykazać odpowiedzialności za rzetelność przekazywanych przez niego na lekcjach treści językowych i kulturowych (bycia ‘nośnikiem’ języka i kultury kraju docelowego) towarzyszącej zawodowi nauczyciela języka obcego

Metody i kryteria oceniania:

I. Metody dydaktyczne:

Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów – ocena koleżeńska (refleksja) i samoocena (autorefleksja)

II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu: zaliczenie na ocenę

Uzyskanie zaliczeń z indywidualnych prac projektowych (‘microteaching assignements’)

Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Komponenty językowe w procesie uczenia się i nauczania języka obcego.

2. Pomoce i materiały dydaktyczne w nauczaniu wybranych komponentów języka obcego.

3. Podejścia w nauczaniu nowych treści w języku obcym.

4. Techniki nauczania wybranych elementów językowych, ćwiczenia ukierunkowane na nauczyciela i ucznia.

5. Słownictwo - uczenie się i nauczanie.

6.Ćwiczenia wspomagające rozwój słownictwa.

7. Uczenie się i nauczanie gramatyki.

8. Selekcja ćwiczeń wspomagających opanowanie gramatyki języka obcego.

9. Uczenie się i nauczanie fonetyki i ortografii.

10. Dobór i ocena ćwiczeń wspomagających pracę własna ucznia/studenta w opanowywaniu wybranych komponentów języka obcego.

Literatura:

Carter, R., Nunan, D. 2004. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: CUP. Chapers 5, 6, 7, 8, 9, 12.

Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part IV.

Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin.

Droździał-Szelest , K. Pawlak , M. (eds.). 2013. Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives on Second Language Learning and Teaching, Second Language Learning and Teaching. Berlin-Heidelberg: Springer.

Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP.

Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman.

Hiebert E.H., M.L. Kamil (Eds.), (2005), Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN.

Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP.

Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Część II i III.

Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP.

Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan.

Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education. A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education.

Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum.

Uwagi:

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (bez względu na formę pracy stacjonarna czy zdalna w trybie rzeczywistym).

W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność).

Zwolnienia lekarskie przyjmowane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach.

Warunki Zaliczenia:

Semestr letni

1. projekt indywidualny prezentacja nowych treści językowych z użyciem pomocy dydaktycznych

2. prezentacja indywidualna - mikronauczanie wybranego słownictwa

3. zaangażowanie i udział w zajęciach

Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Szuchalska, Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Anna Szuchalska, Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Komponenty językowe w procesie uczenia się i nauczania języka obcego.

2. Pomoce i materiały dydaktyczne w nauczaniu wybranych komponentów języka obcego.

3. Podejścia w nauczaniu nowych treści w języku obcym.

4. Techniki nauczania wybranych elementów językowych, ćwiczenia ukierunkowane na nauczyciela i ucznia.

5. Słownictwo - uczenie się i nauczanie.

6.Ćwiczenia wspomagające rozwój słownictwa.

7. Uczenie się i nauczanie gramatyki.

8. Selekcja ćwiczeń wspomagających opanowanie gramatyki języka obcego.

9. Uczenie się i nauczanie fonetyki i ortografii.

10. Dobór i ocena ćwiczeń wspomagających pracę własna ucznia/studenta w opanowywaniu wybranych komponentów języka obcego.

Literatura:

Carter, R., Nunan, D. 2004. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: CUP. Chapers 5, 6, 7, 8, 9, 12.

Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part IV.

Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin.

Droździał-Szelest , K. Pawlak , M. (eds.). 2013. Psycholinguistic and Sociolinguistic Perspectives on Second Language Learning and Teaching, Second Language Learning and Teaching. Berlin-Heidelberg: Springer.

Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP.

Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman.

Hiebert E.H., M.L. Kamil (Eds.), (2005), Teaching and learning vocabulary: Bringing research to practice. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN.

Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP.

Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Część II i III.

Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP.

Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan.

Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education. A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education.

Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum.

Uwagi:

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (bez względu na formę pracy stacjonarna czy zdalna w trybie rzeczywistym).

W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność).

Zwolnienia lekarskie przyjmowane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach.

Warunki Zaliczenia:

Semestr letni

1. projekt indywidualny prezentacja nowych treści językowych z użyciem pomocy dydaktycznych

2. prezentacja indywidualna - mikronauczanie wybranego słownictwa

3. zaangażowanie i udział w zajęciach

Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)