Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJA – umiejętności łączone 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-2PJS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJA – umiejętności łączone 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień
Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):




Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć PNJA jest kształcenie kompetencji językowej w zakresie wszystkich sprawności i subsystemów języka angielskiego celem osiągnięcia biegłości językowej na poziomie C1 zdefiniowanej w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego odpowiadającej temu poziomowi (polskie wydanie ESOKJ). Zakres trudności materiałów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów: PNJA 1– poziom B2, PNJA 2– poziom B2+, PNJA 3 – poziom C1.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_2)

Rok studiów/semestr: rok II; III i IV semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz.

Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia

Metody dydaktyczne: klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, metoda ćwiczeniowa, metoda stolików eksperckich, dyskusja okrągłego stołu

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w zajęciach – 60h

-udział w konsultacjach – 15h

-przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 50

Razem – 125h

Wskaźniki ilościowe:

-nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w zajęciach i konsultacjach – 75h = 3 ECTS

-nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 50h = 2 ECTS

Powyższy opis dotyczy komponentu PNJA – Umiejętności łączone.

Literatura:

Brook-Hart, G. 2014. Complete First (2nd ed.). Cambridge University Press.

Cambridge English Language Assessment. 2015. First Certificate in English. Cambridge University Press.

Dignen, S. & Warwick, L. 2022. Speakout B2+ (3rd ed.). Pearson.

Evans, V. 2018. FCE Use of English 2. Express Publishing.

Hewings, M. 2014. Cambridge Academic English: An Integrated Skills Course for EAP. Upper Intermediate. Cambridge University Press.

Obee, B. & Evans, V. 2015. Upstream. Upper Intermediate B2+. Express Publishing.

Efekty uczenia się:

Semestr zimowy:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1 – zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi niezbędne do płynnej komunikacji ustnej i pisemnej w języku angielskim;

KP6_WG9 – podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla procesu komunikacji w zakresie zintegrowanych umiejętności językowych.

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KP6_UK4 – brać udział w debacie w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych;

KP6_UK5 – posługiwać się językiem angielskim w mowie i piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KP6_KK1 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie językowych umiejętności łączonych;

KP6_KO4 – tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych.

Semestr letni:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1 – zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi niezbędne do płynnej komunikacji ustnej i pisemnej w języku angielskim;

KP6_WG9 – podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla procesu komunikacji w zakresie zintegrowanych umiejętności językowych.

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KP6_UK4 – brać udział w debacie w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych;

KP6_UK5 – posługiwać się językiem angielskim w mowie i piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KP6_KK1 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie językowych umiejętności łączonych;

KP6_KO4 – tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych.

Metody i kryteria oceniania:

W każdym semestrze student zobowiązany jest do podejścia do pisemnego kolokwium obejmującego weryfikację opanowanych umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem oraz używania środków językowych w zakresie tematycznym omawianym w ramach zajęć. Ponadto, student przedstawia jedną prezentację w semestrze na temat ustalony z prowadzącym. Prezentacja oceniana jest według kryteriów obejmujących struktury gramatyczne, słownictwo, budowanie wypowiedzi, wymowę i umiejętność interakcji. Prace studenta oceniane są według poniższej skali:

51-60% = 3

61-70% = 3,5

71-80% = 4

81-90% = 4,5

91-100% = 5

Ocena semestralna wystawiana jest w oparciu o średnią ocen z kolokwium i z prezentacji. Aktywność studenta na zajęciach może wpłynąć na podniesienie oceny o 0,5 stopnia. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru. Większa ilość takich nieobecności wymaga ich odrobienia w sposób wskazany indywidualnie przez prowadzącego. W trakcie kolokwium, prezentacji i ćwiczeń podczas zajęć (w szczególności ćwiczeń rozwijających umiejętność krytycznego myślenia i kreatywności) zakazane jest korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji (SI). Jeśli student korzysta ze sztucznej inteligencji w procesie przygotowania do zajęć lub zaliczenia, ma obowiązek skrupulatnie zweryfikować pozyskane w ten sposób informacje, a także wskazać i szczegółowo opisać każdy fragment pracy wygenerowany przez SI. Użycie SI w trakcie zaliczenia lub ćwiczeń skutkuje odpowiednio unieważnieniem pracy lub obniżeniem oceny końcowej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska, Eliza Krotke, Weronika Morozewicz
Prowadzący grup: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska, Eliza Krotke, Weronika Morozewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kurs obejmuje zagadnienia z umiejętności łączonych.

Pełny opis:

Po ukończeniu kursu student:

• wykazuje opanowanie środków językowych koniecznych do formułowania myśli,

• zaznajomił się ze słownictwem obejmującym następujący zakres: słownictwo

tematyczne, synonimy, antonimy, kolokacje, czasowniki frazowe, wyrażenia idiomatyczne;

• rozwinął techniki czytania takich jak np.: czytanie w celu znalezienia szczegółowych

informacji, czytanie dla ogólnego zrozumienia;

• jest zdolny formułować interpretacje oraz komentarze na temat przeczytanych treści;

• rozwinął sprawności słuchania i rozumienia w skali 'mikro'

• komponuje wypowiedzi ustnych we właściwym rejestrze oraz używając odpowiednich struktur (za i przeciw, przyczyna—skutek, porównanie i kontrast);

• potrafi wypowiadać się wyczerpująco i w sposób naturalny; swobodnie nadąża za wypowiedziami innych, włączając się do dyskusji na temat;

• komponuje przejrzystą i spójną wypowiedź ustną bez przygotowania;

• wykazuje się umiejętnością analitycznego myślenia;

• potrafi użyć kryteriów oceny zarówno w odniesieniu do wypowiedzi własnych jak i kolegów;

• ma świadomość różnych stylów i rejestrów językowych;

Literatura:

Lista lektur oraz materiałów dla poszczególnych przedmiotów znajduje się w części B sylabusa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dzięcioł-Pędich, Diana Ebelashvili, Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Prowadzący grup: Agnieszka Dzięcioł-Pędich, Diana Ebelashvili, Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do większej grupy zajęć (GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2), treści kształcenia

odpowiadające przedmiotowi:

• rozszerzony zakres środków językowych koniecznych do precyzyjnego formułowania myśli, w tym struktury zdaniowe języka

angielskiego style i rejestry językowe

• dobieranie odpowiednich przykładów rozwijanie strategii skutecznej interakcji

• struktury potrzebne do komponowania wypowiedzi ustnych i pisemnych we właściwym rejestrze językowym oraz z użyciem

odpowiednich struktur (argumentacja za i przeciw, wyrażanie związku przyczynowo-skutkowego, porównanie i kontrastowanie)

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki języka angielskiego.

Pełny opis:

GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2

Forma studiów Stacjonarne

Profil studiów Ogólnoakademicki

Język przedmiotu Angielski

Rodzaj przedmiotu obowiązkowy (M_2)

Rok studiów /semestr rok II

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) zaliczenie PNJA 1

Bilans nakładu pracy studenta

Liczba godzin

Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach i.in.).

240 h

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.). 240h

Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.) 10h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami i.in.). 60h

Realizacja zadań projektowych.30h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim.

12h + 4h(egzamin z uczestnictwem prowadzącego)=16h

Razem:596h (odpowiada 22 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe

Liczba godzin

Punkty ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela;

240 +60+4h = 304h odpowiada 12 pkt. ECTS

nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela

240 + 10 + 30 + 12 = 292h odpowiada 10 pkt. ECTS

Literatura:

Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Ebelashvili, Urszula Sawicka
Prowadzący grup: Diana Ebelashvili, Urszula Sawicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot należy do większej grupy zajęć (GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2). W skład bloku zajęć wchodzą następujące kursy: Słownictwo, Gramatyka praktyczna, Fonetyka praktyczna, Umiejętności łączone Pisanie akademickie, Konwersacja. Przedmioty wchodzące w skład PNJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie leksyki, wymowy, gramatyki i komunikacji, przygotowując go jednocześnie do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego oraz umożliwiając mu swobodną partycypację w programie studiów.

Treści kształcenia odpowiadające przedmiotowi:

• kolejne środki językowe konieczne do formułowania myśli;

• czytanie w celu znalezienia szczegółowych informacji, czytanie ze zrozumieniem;

• interpretacja oraz komentarz na temat przeczytanych treści;

• dalszy rozwój sprawności słuchania i rozumienia w skali 'mikro';

• komponowanie wypowiedzi ustnych we właściwym rejestrze oraz używanie odpowiednich struktur (za i przeciw, przyczyna—skutek, porównanie i kontrast);

• przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji; dobieranie odpowiednich przykładów;

• komponowanie przejrzystych i spójnych wypowiedzi ustnych bez przygotowania;

• style i rejestry językowe;

Pełny opis:

GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2

Forma studiów: Stacjonarne

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Język przedmiotu: Angielski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_2)

Rok studiów /semestr: rok II

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): zaliczenie PNJA 1

Bilans nakładu pracy studenta:

Liczba godzin:

Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach i.in.). 240 h

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.). 240h

Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.) 10h

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami i.in.). 60h

Realizacja zadań projektowych.30h

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 12h + 4h(egzamin z uczestnictwem prowadzącego)=16h

Razem:596h (odpowiada 22 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe

Punkty ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 240 +60+4h = 304h odpowiada 12 pkt. ECTS

nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 240 + 10 + 30 + 12 = 292h odpowiada 10 pkt. ECTS

Literatura:

Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)