PNJA – umiejętności łączone 2
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 340-AS1-2PJS |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
| Nazwa przedmiotu: | PNJA – umiejętności łączone 2 |
| Jednostka: | Wydział Filologiczny |
| Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć PNJA jest kształcenie kompetencji językowej w zakresie wszystkich sprawności i subsystemów języka angielskiego celem osiągnięcia biegłości językowej na poziomie C1 zdefiniowanej w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego odpowiadającej temu poziomowi (polskie wydanie ESOKJ). Zakres trudności materiałów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla danego roku studiów: PNJA 1– poziom B2, PNJA 2– poziom B2+, PNJA 3 – poziom C1. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_2) Rok studiów/semestr: rok II; III i IV semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz. Forma prowadzenia zajęć: ćwiczenia Metody dydaktyczne: klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, metoda ćwiczeniowa, metoda stolików eksperckich, dyskusja okrągłego stołu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: -udział w zajęciach – 60h -udział w konsultacjach – 15h -przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 50 Razem – 125h Wskaźniki ilościowe: -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: udział w zajęciach i konsultacjach – 75h = 3 ECTS -nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 50h = 2 ECTS Powyższy opis dotyczy komponentu PNJA – Umiejętności łączone. |
| Literatura: |
Brook-Hart, G. 2014. Complete First (2nd ed.). Cambridge University Press. Cambridge English Language Assessment. 2015. First Certificate in English. Cambridge University Press. Dignen, S. & Warwick, L. 2022. Speakout B2+ (3rd ed.). Pearson. Evans, V. 2018. FCE Use of English 2. Express Publishing. Hewings, M. 2014. Cambridge Academic English: An Integrated Skills Course for EAP. Upper Intermediate. Cambridge University Press. Obee, B. & Evans, V. 2015. Upstream. Upper Intermediate B2+. Express Publishing. |
| Efekty uczenia się: |
Semestr zimowy: WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP6_WG1 – zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi niezbędne do płynnej komunikacji ustnej i pisemnej w języku angielskim; KP6_WG9 – podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla procesu komunikacji w zakresie zintegrowanych umiejętności językowych. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UK4 – brać udział w debacie w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych; KP6_UK5 – posługiwać się językiem angielskim w mowie i piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie językowych umiejętności łączonych; KP6_KO4 – tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych. Semestr letni: WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP6_WG1 – zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi niezbędne do płynnej komunikacji ustnej i pisemnej w języku angielskim; KP6_WG9 – podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla procesu komunikacji w zakresie zintegrowanych umiejętności językowych. UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UK4 – brać udział w debacie w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych; KP6_UK5 – posługiwać się językiem angielskim w mowie i piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie językowych umiejętności łączonych; KP6_KO4 – tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa z wykorzystaniem zintegrowanych umiejętności językowych. |
| Metody i kryteria oceniania: |
W każdym semestrze student zobowiązany jest do podejścia do pisemnego kolokwium obejmującego weryfikację opanowanych umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem oraz używania środków językowych w zakresie tematycznym omawianym w ramach zajęć. Ponadto, student przedstawia jedną prezentację w semestrze na temat ustalony z prowadzącym. Prezentacja oceniana jest według kryteriów obejmujących struktury gramatyczne, słownictwo, budowanie wypowiedzi, wymowę i umiejętność interakcji. Prace studenta oceniane są według poniższej skali: 51-60% = 3 61-70% = 3,5 71-80% = 4 81-90% = 4,5 91-100% = 5 Ocena semestralna wystawiana jest w oparciu o średnią ocen z kolokwium i z prezentacji. Aktywność studenta na zajęciach może wpłynąć na podniesienie oceny o 0,5 stopnia. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w ciągu semestru. Większa ilość takich nieobecności wymaga ich odrobienia w sposób wskazany indywidualnie przez prowadzącego. W trakcie kolokwium, prezentacji i ćwiczeń podczas zajęć (w szczególności ćwiczeń rozwijających umiejętność krytycznego myślenia i kreatywności) zakazane jest korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji (SI). Jeśli student korzysta ze sztucznej inteligencji w procesie przygotowania do zajęć lub zaliczenia, ma obowiązek skrupulatnie zweryfikować pozyskane w ten sposób informacje, a także wskazać i szczegółowo opisać każdy fragment pracy wygenerowany przez SI. Użycie SI w trakcie zaliczenia lub ćwiczeń skutkuje odpowiednio unieważnieniem pracy lub obniżeniem oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska, Eliza Krotke, Weronika Morozewicz | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska, Eliza Krotke, Weronika Morozewicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Kurs obejmuje zagadnienia z umiejętności łączonych. |
|
| Pełny opis: |
Po ukończeniu kursu student: • wykazuje opanowanie środków językowych koniecznych do formułowania myśli, • zaznajomił się ze słownictwem obejmującym następujący zakres: słownictwo tematyczne, synonimy, antonimy, kolokacje, czasowniki frazowe, wyrażenia idiomatyczne; • rozwinął techniki czytania takich jak np.: czytanie w celu znalezienia szczegółowych informacji, czytanie dla ogólnego zrozumienia; • jest zdolny formułować interpretacje oraz komentarze na temat przeczytanych treści; • rozwinął sprawności słuchania i rozumienia w skali 'mikro' • komponuje wypowiedzi ustnych we właściwym rejestrze oraz używając odpowiednich struktur (za i przeciw, przyczyna—skutek, porównanie i kontrast); • potrafi wypowiadać się wyczerpująco i w sposób naturalny; swobodnie nadąża za wypowiedziami innych, włączając się do dyskusji na temat; • komponuje przejrzystą i spójną wypowiedź ustną bez przygotowania; • wykazuje się umiejętnością analitycznego myślenia; • potrafi użyć kryteriów oceny zarówno w odniesieniu do wypowiedzi własnych jak i kolegów; • ma świadomość różnych stylów i rejestrów językowych; |
|
| Literatura: |
Lista lektur oraz materiałów dla poszczególnych przedmiotów znajduje się w części B sylabusa. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT LAB
|
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Dzięcioł-Pędich, Diana Ebelashvili, Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Dzięcioł-Pędich, Diana Ebelashvili, Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Przedmiot należy do większej grupy zajęć (GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2), treści kształcenia odpowiadające przedmiotowi: • rozszerzony zakres środków językowych koniecznych do precyzyjnego formułowania myśli, w tym struktury zdaniowe języka angielskiego style i rejestry językowe • dobieranie odpowiednich przykładów rozwijanie strategii skutecznej interakcji • struktury potrzebne do komponowania wypowiedzi ustnych i pisemnych we właściwym rejestrze językowym oraz z użyciem odpowiednich struktur (argumentacja za i przeciw, wyrażanie związku przyczynowo-skutkowego, porównanie i kontrastowanie) Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki języka angielskiego. |
|
| Pełny opis: |
GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2 Forma studiów Stacjonarne Profil studiów Ogólnoakademicki Język przedmiotu Angielski Rodzaj przedmiotu obowiązkowy (M_2) Rok studiów /semestr rok II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) zaliczenie PNJA 1 Bilans nakładu pracy studenta Liczba godzin Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach i.in.). 240 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.). 240h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.) 10h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami i.in.). 60h Realizacja zadań projektowych.30h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 12h + 4h(egzamin z uczestnictwem prowadzącego)=16h Razem:596h (odpowiada 22 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Liczba godzin Punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 240 +60+4h = 304h odpowiada 12 pkt. ECTS nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 240 + 10 + 30 + 12 = 292h odpowiada 10 pkt. ECTS |
|
| Literatura: |
Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Diana Ebelashvili, Urszula Sawicka | |
| Prowadzący grup: | Diana Ebelashvili, Urszula Sawicka | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Przedmiot należy do większej grupy zajęć (GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2). W skład bloku zajęć wchodzą następujące kursy: Słownictwo, Gramatyka praktyczna, Fonetyka praktyczna, Umiejętności łączone Pisanie akademickie, Konwersacja. Przedmioty wchodzące w skład PNJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie leksyki, wymowy, gramatyki i komunikacji, przygotowując go jednocześnie do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego oraz umożliwiając mu swobodną partycypację w programie studiów. Treści kształcenia odpowiadające przedmiotowi: • kolejne środki językowe konieczne do formułowania myśli; • czytanie w celu znalezienia szczegółowych informacji, czytanie ze zrozumieniem; • interpretacja oraz komentarz na temat przeczytanych treści; • dalszy rozwój sprawności słuchania i rozumienia w skali 'mikro'; • komponowanie wypowiedzi ustnych we właściwym rejestrze oraz używanie odpowiednich struktur (za i przeciw, przyczyna—skutek, porównanie i kontrast); • przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji; dobieranie odpowiednich przykładów; • komponowanie przejrzystych i spójnych wypowiedzi ustnych bez przygotowania; • style i rejestry językowe; |
|
| Pełny opis: |
GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2 Forma studiów: Stacjonarne Profil studiów: Ogólnoakademicki Język przedmiotu: Angielski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_2) Rok studiów /semestr: rok II Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): zaliczenie PNJA 1 Bilans nakładu pracy studenta: Liczba godzin: Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach i.in.). 240 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.). 240h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów i.in.) 10h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami i.in.). 60h Realizacja zadań projektowych.30h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 12h + 4h(egzamin z uczestnictwem prowadzącego)=16h Razem:596h (odpowiada 22 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 240 +60+4h = 304h odpowiada 12 pkt. ECTS nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 240 + 10 + 30 + 12 = 292h odpowiada 10 pkt. ECTS |
|
| Literatura: |
Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
