PNJA – fonetyka praktyczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA – fonetyka praktyczna 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | ukończenie kursu z fonetyki praktycznej na I roku |
Skrócony opis: |
rOmawiane zagadnienia: • procesy prozodyczne jak rytm, akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja; fonostylistyka • właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatach, • znajomość oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), • znajomość istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, • znajomość tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych • transkrypcja zdań i dialogów • znajomość rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych • odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. • znajomość podstawowych stóp rytmicznych; cechy rytmu angielskiego; przesunięcie akcentu związane z rytmem |
Pełny opis: |
Opis dotyczy przedmiotu Praktyczna Nauka Języka Angielskiego jako całość (bez podziału na poszczególne elementy). Przedmiot ogólnoakademicki, obowiązkowy, II rok studia stacjonarne, III i IV semestr, zajęcia laboratoryjne- Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 325 godz., ćwiczenia Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa, prezentacje, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta Liczba godzin Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach / lektoratach / seminariach / zajęciach terenowych i.in.). 325 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.). 325x1h= 325h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.). 80h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami / lektoratami / seminariami i.in.).25 h Realizacja zadań projektowych.20h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 17h + 3h=20 Razem:750h (odpowiada 30 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Liczba godzin Punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 325 +25 +3h = 353h odpowiada 14 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 325+300 + 80 + 25+ 17 = 747 odpowiada 29,5 pkt. ECTS Powyższy opis dotyczy całości Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (bez podziału na poszczególne przedmioty). |
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KP6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi; KP6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa; KP6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji; weryfikacja: obserwacja, praca na zajęciach KP6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno- komunikacyjne (ICT); KP6_UK4 brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich; KP6_UK5 posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; KP6_UO1 planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole; KP6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie student jest gotów do: KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KA_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; KP6_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa; KP6_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. Na zajęciach z fonetyki wymagana jest praca na materiałach papierowych, dopuszczalne są tablety. Niedopuszczalna jest praca na telefonach komórkowych. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. UWAGA: w przypadku zajęć zdalnych wymagane jest włączenie kamery i uczestnictwo w zajęciach. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. Na zajęciach z fonetyki wymagana jest praca na materiałach papierowych, dopuszczalne są tablety. Niedopuszczalna jest praca na telefonach komórkowych. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.