Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003.
2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989.
3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007.
4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000.
5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990.
6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992.
7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987
8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009.
9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007.
10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002.
11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006.
12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.
|
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie:
KP6_WG1 -zjawiska, procesy i systemy językowe w zakresie wymowy i intonacji angielskiej oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi; sposób weryfikacji:test
KP6_WK1 - problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją w zakresie wymowy angielskiej i jej odmian i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji; sposób weryfikacji:test
Student potrafi:
KP6_UW6 - dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) w celu utrwalenia nabytych umiejętności w zakresie fonetyki j. angielskiego; sposób weryfikacji:test, bieżąca obserwacja aktywności
KP6_UK5 -posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie (poprawna wymowa i intonacja) i w piśmie na poziomie B2 plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; sposób weryfikacji: zaliczenie ustne
KP6_UO1 - planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole na zajęciach z fonetyki; sposób weryfikacji: bieżąca obserwacja aktywności
KP6_UU1 - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie; sposób weryfikacji: bieżąca obserwacja aktywności
Student jest gotów do:
KP6_KK2 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych na zajęciach z fonetyki praktycznej; sposób weryfikacji: bieżąca obserwacja aktywności
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i kryteria oceniania:
1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni.
2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego.
Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum przystępują do poprawy niezaliczonych testów w ostatnim tygodniu semestru. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z każdego poprawianego testu.
Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną.
Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%.
3.Na zajęciach z fonetyki wymagana jest praca na materiałach papierowych, dopuszczalne są tablety. Niedopuszczalna jest praca na telefonach komórkowych.
Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie.
Oceny:
5 = 91% - 100%
4+ = 81% - 90%
4 = 71% - 80%
3+ = 61% - 70%
3 = 51% - 60%
2- = 50% - 0 %
|
Zakres tematów: |
- homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu
- cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne
- akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu
- mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc.
- intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań
- właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia
akcentu w derywatywach,
- znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych
- odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp.
- nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja
|