PNJA – fonetyka praktyczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA – fonetyka praktyczna 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | ukończenie kursu z fonetyki praktycznej na I roku |
Skrócony opis: |
rOmawiane zagadnienia: • procesy prozodyczne jak rytm, akcent wyrazowy i zdaniowy, intonacja; fonostylistyka • właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatach, • znajomość oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), • znajomość istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, • znajomość tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych • transkrypcja zdań i dialogów • znajomość rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych • odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. • znajomość podstawowych stóp rytmicznych; cechy rytmu angielskiego; przesunięcie akcentu związane z rytmem |
Pełny opis: |
Opis dotyczy przedmiotu Praktyczna Nauka Języka Angielskiego jako całość (bez podziału na poszczególne elementy). Przedmiot ogólnoakademicki, obowiązkowy, II rok studia stacjonarne, III i IV semestr, zajęcia laboratoryjne- 240 godz. /22 ECTS Bilans nakładu pracy studenta Liczba godzin Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach / lektoratach / seminariach / zajęciach terenowych i.in.). 240 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.). 200h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.) 40 x 1h= 40h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami / lektoratami / seminariami i.in.).20 x 1h=20h Realizacja zadań projektowych.40h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 16h + 3h=19h Razem:559h (odpowiada 22 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Liczba godzin Punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 240 +20+3h = 263h odpowiada 10, 25 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 240+200 + 20 +40+40 + 16 = 556h odpowiada 22 pkt. ECTS |
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Efekty uczenia się: |
K_W09 K_W10 K_W13 K_W04 K_W02 K_W02 K_U09 K_U08 K_U01 K_U06 K_U08 K_U02 K_U11 K_U13 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć) 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta kredytu. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 60% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 60% z tego testu. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 = 90% - 100% 4+ = 84% - 89% 4 = 77% - 83% 3+ = 70% - 76% 3 = 60% - 69% Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze z wyjątkiem zajęć na których zaplanowano i wcześniej zapowiedziano sprawdziany pisemne. Jeżeli student jest nieobecny i nieusprawiedliwiony, uzyskuje 0% ze sprawdzianu. Nota wchodzi do średniej ocen. Student ma obowiązek zaliczyć sprawdzian. Czyli na przykład 0% za nieusprawiedliwioną nieobecność na sprawdzianie + 100% za sprawdzian zaliczony na konsultacjach dale w sumie średnią 50% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 60% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 60% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Na zajęciach zdalnych oraz na testach wymagane jest włączenie kamery. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. UWAGA: w przypadku zajęć zdalnych wymagane jest włączenie kamery i uczestnictwo w zajęciach. Oceny: 5 = 90% - 100% 4+ = 85% - 89% 4 = 75% - 84% 3+ = 70% - 74% 3 = 60% - 69% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. UWAGA: w przypadku zajęć zdalnych wymagane jest włączenie kamery i uczestnictwo w zajęciach. Oceny: 5 = 90% - 100% 4+ = 85% - 89% 4 = 75% - 84% 3+ = 68% - 74% 3 = 51% - 67% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.