PNJA – fonetyka praktyczna 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-2PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA – fonetyka praktyczna 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | ukończenie kursu z fonetyki praktycznej na I roku |
Skrócony opis: |
Przedmiot należy do bloku przedmiotów (GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2), w skład którego wchodzą następujące przedmioty: - Umiejętności łączone - Pisanie - gramatyka praktyczna -fonetyka praktyczna -słownictwo Przedmiot fonetyka praktyczna ma na celu: - doskonalenie oraz ćwiczenie poprawnej wymowy -poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie fonetyki języka angielskiego - przesunięcie akcentu w derywatach; - procesy zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe); - typy akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazu w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu; - akcent w jęz. angielskim oraz formy mocne i słabe, transkrybowanie krótkich dialogów; - rodzaje stóp rytmicznych i tendencje rytmiczne w j. angielskim; - różne funkcje intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. |
Pełny opis: |
GRUPA ZAJĘĆ_2, Praktyczna Nauka Języka Angielskiego 2 Forma studiów Stacjonarne Profil studiów Ogólnoakademicki Język przedmiotu Angielski Rodzaj przedmiotu obowiązkowy (GZ_2) Rok studiów II /semestr I i II 60 godz., laboratorium Punkty ECTS : 4 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 60 h. - udział w konsultacjach - 15 h. - dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć 15 h. - przygotowanie do zajęć - 15h. - przygotowanie do zaliczenia - 15 godz. Razem - 120 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela :-75 godz.. 2.5 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela : 45 godz., 1.5 ECTS |
Literatura: |
1.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 2.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 3.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 4.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 5.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: KP6_WG1 -zjawiska, procesy i systemy językowe w zakresie wymowy i intonacji angielskiej oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi KP6_WK1 - problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją w zakresie wymowy angielskiej i jej odmian i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji Student potrafi: KP6_UW6 - dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) w celu utrwalenia nabytych umiejętności w zakresie fonetyki j. angielskiego KP6_UK5 -posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie (poprawna wymowa i intonacja) i w piśmie na poziomie B2 plus Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KP6_UO1 - planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole na zajęciach z fonetyki KP6_UU1 - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie Student jest gotów do: KP6_KK2 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie wymowy i intonacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i kryteria oceniania: Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum przystępują do poprawy niezaliczonych testów w ostatnim tygodniu semestru. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z każdego poprawianego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% 2- = 50% - 0 % |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. UWAGA: w przypadku zajęć zdalnych wymagane jest włączenie kamery i uczestnictwo w zajęciach. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. Na zajęciach z fonetyki wymagana jest praca na materiałach papierowych, dopuszczalne są tablety. Niedopuszczalna jest praca na telefonach komórkowych. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
wprowadzenie procesów prozodycznych: rytm, akcent zdaniowy, intonacja, mowa szybka właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, znajomośc oraz stosowanie procesów zachodzące w mowie szybkiej (asymilacja, elizja, alternacje dźwiękowe), znajomośc istoty i typów akcentu zdaniowego i właściwe akcentowanie wyrazów w zdaniu zależnie od wagi przekazywanego komunikatu, znajomośc tendencji akcentuacyjnych w jęz. angielskim oraz właściwe stosowanie form mocnych i słabych transkrypcja zdań i dialogów |
|
Pełny opis: |
1. homofony:wyrazy o tej samej wymowie, lecz innym znaczeniu 2. cechy rytmu j.angielskiego, teoria, przesunięcie akcentu związane z rytmem, podział zdań na stopy rytmiczne 3. akcent zdaniowy,przesuwanie akcentu zależnie od znaczenia komunikatu 4. mowa łączona, aktualne tendencje w mowie szybkiej, procesy mowy łączonej: asymilacje, elizje etc. 5. intonacja: podstawowe tony, ich funkcje, intonacja różnego typu zdań 6.właściwe akcentowanie wyrazów oraz umiejętność przesunięcia akcentu w derywatywach, 7. znajomośc, rozróżnianie oraz właściwe stosowanie w odpowiednich sytuacjach i kontekstach podstawowych tonów oraz wzorów intonacyjnych 8. odpowiednie stosowanie różnych funkcji intonacji, np. uwydatnianie pewnych informacji, wtrącanie dodatkowych informacji, wprowadzanie nowych informacji itp. 9. nazwy własne i geograficzne, poprawna wymowa, transkrypcja |
|
Literatura: |
1.Brazil, David, Pronunciation for Advanced Learners of English, Cambridge University Press, 2003. 2.Gimson A C. A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hewings, Martin, English Pronunciation in Use (Advanced), Cambridge University Press, 2007. 4.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 5.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 6.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 7.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987 8.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, CUP, 2009. 9.Sobkowiak, Włodzimierz, English Phonetics for Poles, Bene Nati, 2007. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Wymagania i kryteria oceniania: 1.obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności, czynny udział w zajęciach, przygotowywanie się do zajęć). W przypadku choroby należy okazać zaświadczenie lekarskie w ciągu 7 dni. 2. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. System oceniania testów polega na zbieraniu przez studenta punktów. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51% z wszystkich testów łącznie, które odbędą się w ciągu roku. W trakcie kursu odbędą się testy pisemne + testy ustne. Nie przewiduje się terminów poprawkowych testów pisemnych. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Osoby, które nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do jednego testu poprawkowego, który obejmie materiał całego kursu. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. 3. Na zajęciach z fonetyki wymagana jest praca na materiałach papierowych, dopuszczalne są tablety. Niedopuszczalna jest praca na telefonach komórkowych. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.