Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze prądy w językoznawstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-3SNTL
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Najnowsze prądy w językoznawstwie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 3 rok sem.letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student:

(1) powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze;

(2) powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych;

(3) powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć.

Pełny opis:

Forma studiów: stacjonarne

Studia I stopnia / III rok

Semestr V

Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane)

Punkty ECTS: 3 pkt.

Język prowadzenia: angielski

Rodzaj przedmiotu: fakultatywne

Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim

Rodzaj przedmiotu: wykład

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie: 30h

- samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h

- konsultacje: 5h

- przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h

-wskaźniki ilościowe:

-nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS

-udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Efekty uczenia się:

KA6_ WG1

zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi

KA6_WG4

terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa

KA6_WK1

problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji

KA6_UW1

formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki

KA6_UW7

właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

KA6_UK1

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KA6_KK1

krytycznej oceny posiadanej wiedzy

KA_KK2

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja. Warunki zaliczenia: aktywność na zajęciach, wygłoszenie prezentacji. Obecność nie może być podstawą zaliczenia, ale może być warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Oceny (wg Regulaminu studiów): 5 = 91%-100%, 4+ = 81%-90%, 4 = 71%-80%, 3+ = 61%-70%, 3 = 51%-60%, 2 = 0%-50%.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Karczewski
Prowadzący grup: Daniel Karczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Karczewski
Prowadzący grup: Daniel Karczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Studia I stopnia / III rok

Semestr V

Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane)

Punkty ECTS: 3 pkt.

Język prowadzenia: angielski

Rodzaj przedmiotu: fakultatywne

Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim

Rodzaj przedmiotu: wykład

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie: 30h

- samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h

-konsultacje: 5h

-przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h

-wskaźniki ilościowe:

-nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS

-udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Studia I stopnia / III rok

Semestr V

Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane)

Punkty ECTS: 3 pkt.

Język prowadzenia: angielski

Rodzaj przedmiotu: fakultatywne

Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim

Rodzaj przedmiotu: wykład

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładzie: 30h

- samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h

-konsultacje: 5h

-przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h

-wskaźniki ilościowe:

-nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS

-udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS

Literatura:

Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter.

Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002.

Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980.

Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001.

Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)