Najnowsze prądy w językoznawstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-3SNTL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsze prądy w językoznawstwie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 3 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student: (1) powinien posiadać podstawowe wiadomości językoznawcze; (2) powinien posiadać umiejętności zbierania i analizowania danych językowych; (3) powinien mieć naukowe kompetencje niezbędne do analizy charakterystycznych cech języka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne Studia I stopnia / III rok Semestr V Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) Punkty ECTS: 3 pkt. Język prowadzenia: angielski Rodzaj przedmiotu: fakultatywne Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim Rodzaj przedmiotu: wykład Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie: 30h - samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h - konsultacje: 5h - przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h -wskaźniki ilościowe: -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS -udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS |
Literatura: |
Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002. Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980. Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001. Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007. |
Efekty uczenia się: |
KA6_ WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi KA6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa KA6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji KA6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki KA6_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KA6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KA6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy KA_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Metody: wykład, dyskusja, prezentacja. Warunki zaliczenia: aktywność na zajęciach, wygłoszenie prezentacji. Obecność nie może być podstawą zaliczenia, ale może być warunkiem dopuszczenia do zaliczenia. Oceny (wg Regulaminu studiów): 5 = 91%-100%, 4+ = 81%-90%, 4 = 71%-80%, 3+ = 61%-70%, 3 = 51%-60%, 2 = 0%-50%. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Karczewski | |
Prowadzący grup: | Daniel Karczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002. Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980. Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001. Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Karczewski | |
Prowadzący grup: | Daniel Karczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Studia I stopnia / III rok Semestr V Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) Punkty ECTS: 3 pkt. Język prowadzenia: angielski Rodzaj przedmiotu: fakultatywne Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim Rodzaj przedmiotu: wykład Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie: 30h - samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h -konsultacje: 5h -przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h -wskaźniki ilościowe: -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS -udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002. Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980. Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001. Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają formę konwersatorium a ich celem jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami oraz aparatem terminologiczno-pojęciowym wykorzystywanym we współczesnym językoznawstwie kognitywnym. Prezentacja obejmuje ważniejsze teorie językoznawstwa kognitywnego, a także określenie miejsca i roli, jakie zajmuje językoznawstwo kognitywne we współczesnych naukach humanistycznych. Uzyskana wiedza pozwala studentom zrozumieć problem złożoności i zmienności zjawisk językowych z perspektywy kognitywnej, a także umożliwia dokonywanie własnych interpretacji i opisów tych zjawisk w ramach wiedzy nabytej podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Studia I stopnia / III rok Semestr V Wykład (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane) Punkty ECTS: 3 pkt. Język prowadzenia: angielski Rodzaj przedmiotu: fakultatywne Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze letnim Rodzaj przedmiotu: wykład Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie: 30h - samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć: 15h -konsultacje: 5h -przygotowanie do końcowego testu pisemnego i obecność na nim: 23h+2h=25h -wskaźniki ilościowe: -nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30+5++2=37h, 1,5 pkt ECTS -udział w zajęciach o charakterze praktycznym: 30h, 1 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Evans, Vyvyan and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Geeraerts, Dirk (ed.). 2006. Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter. Kövecses, Zoltan. Metahpor. A Practical Introduction. Oxford: OUP 2002. Lakoff, George and Mark Johnson. Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press 1980. Lee, David. Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: OUP 2001. Radden, Gunther and Rene Dirven. Cognitive English Grammar. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.