Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-1LCS2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 2 stopień 1 rok sem.letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_5)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo

Rok studiów: I rok.

Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Liczba godzin: 30h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: analiza tekstu, dyskusja.

Punkty ECTS: 2.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 30h

- Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami / projekty / przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 30h.

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,5.

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 0,5.

Literatura:

Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student zna:

KP7_WG3 - złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi

KP7_WG8 - zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych

KP7_WG10 - pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury anglojęzycznej

KP7_WG11 - współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego

Student potrafi:

KP7_UW3 - przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW4 - przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW7 - właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzą

KP7_UK3 - komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP7_UK4 - prowadzić w debatę w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KP7_UK5 - posługiwać się kierunkowym językiem angielskim w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

KP7_UO1 - kierować pracą zespołu

KP7_UU1 - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

Student ma świadomość:

KP7_KK1 - krytycznej oceny odbieranych treści

KP7_KK2 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

KP7_KO3 - aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania anglojęzycznego dziedzictwa kulturowego

KP7_KO4 - tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa

KP7_KO5 - uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach

Metody weryfikacji: obserwacja aktywności na zajęciach, prezentacja, test pisemny z pytaniami zamkniętymi i/lub otwartymi.

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę (patrz wytyczne poniżej).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Weronika Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami).

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami). Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Literatura:

1.Sacvan Bercovitch (ed.), The Cambridge History of American Literature, CUP 2005.

2.Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature, CUP 2005.

3.Arnold Krupat, The Voice in the Margin, Univ. of California Press 1989.

4.Harlod Bloom (ed.), Native American Writers, Bloom’s Literary Criticism 2010.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Weronika Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami).

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami). Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Literatura:

1.Sacvan Bercovitch (ed.), The Cambridge History of American Literature, CUP 2005.

2.Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature, CUP 2005.

3.Arnold Krupat, The Voice in the Margin, Univ. of California Press 1989.

4.Harlod Bloom (ed.), Native American Writers, Bloom’s Literary Criticism 2010.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami).

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami). Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Literatura:

1.Sacvan Bercovitch (ed.), The Cambridge History of American Literature, CUP 2005.

2.Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature, CUP 2005.

3.Arnold Krupat, The Voice in the Margin, Univ. of California Press 1989.

4.Harlod Bloom (ed.), Native American Writers, Bloom’s Literary Criticism 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)