Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PZJA - pisanie akademickie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-2PWR
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PZJA - pisanie akademickie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Blok przedmiotów Praktyczna Znajomość Języka Angielskiego obejmuje kursy takie jak:

- Umiejętności łączone

- Pisanie akademickie

Przedmioty wchodzące w skład PZJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju umiejętności pozwalających mu na samodzielnie przygotowanie dłuższych wypowiedzi akademickich (w odniesieniu do przyszłej pracy magisterskiej) oraz wykorzystanie informacji zawartych w innych tekstach, w poszanowaniu praw autorskich, a także rozwoju umiejętności przedstawienia uporządkowanej argumentacji i kontrargumentacji dobierając odpowiednie przykłady.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, Grupa Zajęć_1 Praktyczna Znajomość Języka Angielskiego

Dziedzina nauki: nauki humanistyczne

Rok studiów/semestr: II rok studiów stacjonarnych II stopnia, semestr 1 i 2

Wymagania wstępne: student powinien posiadać opanowany i zaliczony materiał z I roku studiów magisterskich na kierunku: filologia

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 godz., ćwiczenia

Metody dydaktyczne: dyskusja, praca indywidualna, w parach i grupach, metoda ćwiczeń oraz metoda pracy z tekstem.

Punkty ECTS: 10 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności:

- Udział w ćwiczeniach 60h

- Przygotowanie do zajęć 60h

- Przygotowanie do pisemnych prac kontrolnych 30h

- Przygotowanie pisemnych prac domowych 30h

- Udział w konsultacjach 85h

- Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 25+5=30h

- Razem: 295h (co odpowiada 10 ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60+30+5=95h (3,2 ECTS),

- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 60+85+30+25=200h (6,8 ECTS)

Literatura:

Booth, W. et al. (2007). A Manual for Writers of Research Papers, Thesis, and Dissertations.

Boardman, C. A. (2008). Writing to Communicate 3: Essays and the Short Research Paper.

Dooley, J. (2023). The Art of Writing C2. Express Publishing.

Jordan, R. R. (2003). Academic Writing Course.

Latham-Koenig, C., Oxenden, C. and HudsonJ. (2018). English File 4th edition. Advanced Plus. OUP.

McCarthy, M., English Vocabulary in Use. CUP.

Oshima, A. Hogue A. (1981). Writing Academic English, Addison-Wesley Publishing Co.

Side, R. and Wellman, G. (1999). Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

KP7_WG1 - Student zna złożone zjawiska i procesy językowe związane z akademickim pisaniem, w tym struktury tekstów naukowych, zasady argumentacji oraz techniki organizacji treści. Zna teorie wyjaśniające zależności między spójnością tekstu, stylem akademickim i precyzją językową. Śledzi współczesne trendy w pisaniu akademickim, w tym wpływ technologii na proces redakcji i publikacji naukowej.

KP7_WG9 - student zna pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji w kontekście akademickiego dyskursu.

KP7_WG11 - student rozumie współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe (edukacja, polityka, kultura) angielskiego obszaru językowego, które wpływają na sposób tworzenia, odbioru i oceny tekstów akademickich.

KP7_UK4 - student potrafi prowadzić w debatę w języku angielskim, przedstawiać i oceniać różne opinie oraz stanowiska w kontekście akademickim.

KP7_UK5 - student potrafi posługiwać się językiem angielskim w mowie i w piśmie na poziomie co najmniej C1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi tworzyć poprawne gramatycznie, stylistycznie i logicznie uporządkowane teksty akademickie, stosując odpowiednie rejestry językowe, terminologię specjalistyczną i konwencje redakcyjne.

KP7_UW4 - student potrafi przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury, w tym tekstów naukowych, prac badawczych i publikacji akademickich, z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_KO4 - student jest gotowy do tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa. Rozumie różnice w podejściu do argumentacji, stylu akademickiego i metodologii badawczej wynikające z różnych tradycji kulturowych i systemów edukacyjnych.

KP7_KK1 - student jest gotowy do krytycznej oceny odbieranych treści, w tym tekstów pisanych. Potrafi identyfikować błędy logiczne, niespójności w argumentacji oraz oceniać wiarygodność źródeł akademickich. Umie odróżniać rzetelną naukową argumentację od manipulacji i pseudonauki.

KP7_KK2 - student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. Rozumie wartość rzetelnego pisania akademickiego, zna zasady samodzielnej pracy badawczej i potrafi efektywnie wykorzystywać literaturę naukową w celu formułowania własnych wniosków i argumentów.

Metody i kryteria oceniania:

Formy pracy: praca indywidualna, w parach i grupach

Zaliczenie przedmiotu na ocenę po obu semestrach - ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen z prac pisemnych, z uwzględnieniem regularnego uczestnictwa w zajęciach oraz aktywności w trakcie zajęć.

Egzamin z grupy przedmiotów PZJA w semestrze letnim: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z zajęć.

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

• Obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności nieusprawiedliwiona)

• Ocena prac pisemnych na zadany temat przygotowywanych w ramach pracy własnej studenta

• Przygotowywania zadań́ domowych

• Krytyczna analiza i streszczenia tekstów akademickich

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sańczyk-Cruz
Prowadzący grup: Anna Sańczyk-Cruz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Celem kursu jest doskonalenie oraz konsolidacja umiejętności pisania w j. angielskim a w szczególności pisania akademickiego w przygotowaniu do prac magisterskich.

Literatura:

Booth, W. et al., A Manual for Writers of Research Papers, Thesis, and Dissertations., 2007.

Boardman, C. A., Writing to Communicate 3: Essays and the Short Research Paper., 2008.

Jordan, R. R., Academic Writing Course., 2003.

Oshima, A. Hogue A., Writing Academic English, Addison-Wesley Publishing Co.,1981.

Wybrane materiały przygotowane przez prowadzącego.

Uwagi:

Formy pracy: praca indywidualna, w parach i grupach

Podstawą zaliczenia jest:

• Obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczone sa 2 nieobecność nieusprawiedliwiona)

• Ocena prac pisemnych na zadany temat przygotowywanych w ramach pracy własnej studenta

• Przygotowywania zadań́ domowych

• Krytyczna analiza i streszczenia tekstów akademickich

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Gorbacz-Dailida
Prowadzący grup: Grażyna Gorbacz-Dailida
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu Pisanie Akademickie jest doskonalenie oraz konsolidacja umiejętności pisania w j. angielskim a w szczególności pisania akademickiego w przygotowaniu do prac magisterskich.

Pełny opis:

Celem kursu Pisanie Akademickie jest doskonalenie oraz konsolidacja umiejętności pisania w języku angielskim, ze szczególnym uwzględnieniem akademickiego stylu pisania. Kurs ma na celu przygotowanie studentów do tworzenia tekstów na poziomie zaawansowanym (C2), z naciskiem na spójność, logiczność i precyzję argumentacji. Studenci będą rozwijać umiejętność krytycznej analizy tekstów źródłowych, poprawnego cytowania oraz formułowania i rozwijania własnych tez, co jest kluczowe przy pisaniu pracy magisterskiej. Ważnym elementem kursu będzie również doskonalenie pisania formalnych tekstów egzaminacyjnych w ramach Cambridge English Proficiency (CPE), takich jak eseje, raporty, recenzje czy propozycje, co umożliwi studentom opanowanie różnych stylów pisania i dostosowanie ich do wymogów akademickich oraz egzaminacyjnych.

Literatura:

Materiały przygotowane przez prowadzącego są udostępniane za pośrednictwem Dysku Google, do którego link jest wysyłany za pośrednictwem systemu USOS.

Side, R. and Wellman, G. (1999). Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman

Dooley, J. (2023). The Art of Writing C2. Express Publishing

Evans, W. (2000). Successful Writing Proficiency. Express Publishing.

Latham-Koenig, C., Oxenden, C. and Hudson J. (2018). English File 4th edition. Advanced Plus. OUP.

McCarthy, M. (2017). English Vocabulary in Use. CUP.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu Pisanie Akademickie jest doskonalenie oraz konsolidacja umiejętności pisania w j. angielskim a w szczególności pisania akademickiego w przygotowaniu do prac magisterskich.

Pełny opis:

Celem kursu Pisanie Akademickie jest doskonalenie oraz konsolidacja umiejętności pisania w języku angielskim, ze szczególnym uwzględnieniem akademickiego stylu pisania. Kurs ma na celu przygotowanie studentów do tworzenia tekstów na poziomie zaawansowanym (C2), z naciskiem na spójność, logiczność i precyzję argumentacji. Studenci będą rozwijać umiejętność krytycznej analizy tekstów źródłowych, poprawnego cytowania oraz formułowania i rozwijania własnych tez, co jest kluczowe przy pisaniu pracy magisterskiej. Ważnym elementem kursu będzie również doskonalenie pisania formalnych tekstów egzaminacyjnych w ramach Cambridge English Proficiency (CPE), takich jak eseje, raporty, recenzje czy propozycje, co umożliwi studentom opanowanie różnych stylów pisania i dostosowanie ich do wymogów akademickich oraz egzaminacyjnych.

Literatura:

Materiały przygotowane przez prowadzącego są udostępniane za pośrednictwem Dysku Google, do którego link jest wysyłany za pośrednictwem systemu USOS.

Side, R. and Wellman, G. (1999). Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman

Dooley, J. (2023). The Art of Writing C2. Express Publishing

Evans, W. (2000). Successful Writing Proficiency. Express Publishing.

Latham-Koenig, C., Oxenden, C. and Hudson J. (2018). English File 4th edition. Advanced Plus. OUP.

McCarthy, M. (2017). English Vocabulary in Use. CUP.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)