Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AT2-1SEM2
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 1 rok sem.letni
Filologia angielska z elemetami translatoryki 2 stopień 1 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 15.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Wymagania (lista przedmiotów):

Metody badań językoznawczych 0400-AS1-3SRML

Założenia (lista przedmiotów):

Metody badań językoznawczych 0400-AS1-3SRML

Założenia (opisowo):

Student powinien spełniać wymogi dotyczące efektów kształcenia przewidziane przez Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, studiów pierwszego stopnia, z obszaru nauk humanistycznych (preferowany ukończony kierunek pierwszego stopnia: filologia angielska).

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

1. Zapoznanie studentów z oczekiwaniami i wymogami dotyczącymi pisania pracy magisterskiej oraz zasadami uczestnictwa w zajęciach seminaryjnych.

2. Przygotowanie studentów do świadomego wyboru tematu pracy, dyskusja i refleksja nad tematami i treścią prac osób uczestniczących w seminarium.

3. Wskazanie kierunku poszukiwań badawczych oraz zasugerowanie pierwszych pozycji bibliograficznych, które będą punktem wyjścia do dalszej samodzielnej pracy.

4. Przygotowanie studentów do analizy zebranego materiału i omówienie napisanych przez studentów fragmentów prac.

5. Napisanie i złożenie pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_6)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/językoznawstwo

rok studiów: I i II

semestr: I, II, III, IV

Wymagania wstępne:

Student powinien spełniać wymogi dotyczące efektów kształcenia przewidziane przez Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, studiów pierwszego stopnia, z obszaru nauk humanistycznych.

Liczba godzin dydaktycznych:

2x30h=60h ćwiczenia (I rok)

2x30h=60h ćwiczenia (II rok)

Metody dydaktyczne: dyskusje, analiza tekstów naukowych z zakresu przekładoznawstwa, wykłady konwersatoryjne.

Punkty ECTS: 30

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach seminaryjnych, dodatkowych konsultacjach, kontakt mailowy z promotorem: 4x30h + 180h

Samodzielne powtarzanie materiału z przedmiotów z wybranej specjalizacji: 70h

Przygotowanie referatu / prezentacji multimedialnej: 30h

Kwerenda biblioteczna: 60h

Gromadzenie materiału badawczego: 60h

Pisanie pracy: 250h

Redagowanie pracy, poprawki, korekty itd: 50h

Razem: 820 h

(odpowiada 30 punktom ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300h (12 punktów ECTS)

Nakład pracy studenta związany z udziałem w seminarium (referat, prezentacja multimedialna) i przygotowaniem pracy dyplomowej : 820h (30 punktów ECTS)

Literatura:

Literatura przedmiotu jest uzależniona od specyfiki tematów podejmowanych w ramach danego seminarium. Została ona wyszczególniona w części B sylabusa.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

KP7_WG2 złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach o uczeniu i nabywaniu języka

KP7_WG3 złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi

KP7_WG8 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych

KP7_WG10 pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego

KP7_WG11 współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe danego obszaru językowego

KP7_WK2 złożone prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania działań związanych z daną kwalifikacją

KP7_WK3 zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

Absolwent potrafi:

KP7_UW1 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody

i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki

KP7_UW3 przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych

pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW4 przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod

filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym

KP7_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji

KP7_UK3 komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu

literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP7_UK4 prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KP7_UK5 posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

KP7_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie

Absolwent jest gotów do:

KP7_KK1 krytycznej oceny odbieranych treści

KP7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

KP7_KO3 aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju

i Europy

KP7_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego

religijnie społeczeństwa

KP7_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia na I roku jest zrealizowanie zaplanowanych przez poszczególnych promotorów zadań, na II roku - ostateczna redakcja i złożenie pracy magisterskiej. Studenci są zobowiązani do aktywnego i systematycznego uczestnictwa w zajęciach, wywiązania się ze wszystkich zadań przewidzianych programem danego seminarium oraz do systematycznego prezentowania kolejnych etapów pracy magisterskiej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Borowska-Szerszun
Prowadzący grup: Sylwia Borowska-Szerszun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Cel: przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy magisterskiej i podjęcia egzaminu magisterskiego.

Dwuletni kurs przewiduje pomoc przy wyborze kierunku badań i tematu pracy magisterskiej, konsultacje w zakresie doboru i sposobu pracy z tekstami literackimi i krytycznoliterackimi oraz piśmiennictwem dotyczącym tekstów kultury.

Pełny opis:

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu literaturoznawstwa. Podczas spotkań seminaryjnych uczestnicy zapoznają się z wymaganiami dotyczącymi pracy magisterskiej i technicznymi aspektami jej pisania, będą mieli okazję przedyskutować wybór tematów oraz otrzymają informacje zwrotne na temat postępów w pracy nad tematem. Zakres tematyczny seminarium obejmuje szeroko rozumiany mediewalizm (tj. nawiązania do tradycji średniowiecznej) w literaturze, zwłaszcza w fantastyce. Z jednej strony skupimy się więc na zjawisku przejmowania i wykorzystywania średniowiecznych idei, estetyki, wątków tematycznych, motywów w późniejszej literaturze (XIX, XX i XXI wiek), z drugiej zaś na teorii dot. literatury fantastycznej. Oprócz tego dopuszczalne będą również propozycje innych tematów związanych z szeroko rozumianą fantastyką (powieść gotycka, fantasy, dystopia, sci-fi, romans paranormalny, horror, itd.) zgodne z zainteresowaniami badawczymi seminarzystów.

Literatura:
Uwagi:

Każdy student będzie zobowiązany do przygotowania ustnej prezentacji na wybrany temat, pełnienia funkcji prowadzącego dyskusję i napisania pracy naukowej. Na ocenę końcową wpłynie również aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, a także regularna obecność. Pod koniec I semestru, studenci zostaną poproszeni o złożenie wstępnego projektu pracy magisterskiej, a pod koniec II semestru wymagane jest złożenie pierwszego rozdziału pracy. Warunkiem zaliczenia drugiego roku jest przedłożenie całej pracy magisterskiej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczewska
Prowadzący grup: Anna Karczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Cel: przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy magisterskiej i podjęcia egzaminu magisterskiego.

Dwuletni kurs przewiduje pomoc przy wyborze kierunku badań i tematu pracy magisterskiej, konsultacje w zakresie doboru i sposobu pracy z tekstami literackimi i krytycznoliterackimi oraz piśmiennictwem dotyczącym tekstów kultury.

Pełny opis:

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu literaturoznawstwa. Podczas spotkań seminaryjnych uczestnicy zapoznają się z wymaganiami dotyczącymi pracy magisterskiej i technicznymi aspektami jej pisania, będą mieli okazję przedyskutować wybór tematów oraz otrzymają informacje zwrotne na temat postępów w pracy nad tematem. Zakres tematyczny seminarium obejmuje szeroko rozumiany posthumanizm.Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na tematy związane z dyskursem posthumanizmu w literaturze.

Przykładowe obszary tematyczne:

- fikcja klimatyczna

- narracje ekstynktywne

- nie-ludzkie narracje

- studia nad zwierzętami

- relacje międzygatunkowe

- niebieska humanistyka

- narracje antropocenu

Literatura:

Braidotti, R. (2013). The Posthuman. Polity.

Derrida, J. (2006). The animal that therefore I am (D. Wills, Trans.). Fordham University Press.

Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.

Morton, T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and ecology after the end of the world. University of Minnesota Press.

Vermeulen, P. (2020). Literature and the anthropocene. Routledge.

Wolfe, C. (2010). What is Posthumanism? University of Minnesota Press.

Marzec, A. (2021). Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. PWN.

Uwagi:

Każdy student będzie zobowiązany do przygotowania ustnej prezentacji na wybrany temat, pełnienia funkcji prowadzącego dyskusję i napisania pracy naukowej. Na ocenę końcową wpłynie również aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, a także regularna obecność. Pod koniec I semestru, studenci zostaną poproszeni o złożenie wstępnego projektu pracy magisterskiej, a pod koniec II semestru wymagane jest złożenie pierwszego rozdziału pracy. Warunkiem zaliczenia drugiego roku jest przedłożenie całej pracy magisterskiej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Cel: przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy magisterskiej i podjęcia egzaminu magisterskiego.

Dwuletni kurs przewiduje pomoc przy wyborze kierunku badań i tematu pracy magisterskiej, konsultacje w zakresie doboru i sposobu pracy z tekstami literackimi i krytycznoliterackimi oraz piśmiennictwem dotyczącym tekstów kultury.

Pełny opis:

Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej z zakresu literaturoznawstwa. Podczas spotkań seminaryjnych uczestnicy zapoznają się z wymaganiami dotyczącymi pracy magisterskiej i technicznymi aspektami jej pisania, będą mieli okazję przedyskutować wybór tematów oraz otrzymają informacje zwrotne na temat postępów w pracy nad tematem. Zakres tematyczny seminarium obejmuje szeroko rozumiany posthumanizm.Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na tematy związane z dyskursem posthumanizmu w literaturze.

Przykładowe obszary tematyczne:

- fikcja klimatyczna

- narracje ekstynktywne

- nie-ludzkie narracje

- studia nad zwierzętami

- relacje międzygatunkowe

- niebieska humanistyka

- narracje antropocenu

Literatura:

Braidotti, R. (2013). The Posthuman. Polity.

Derrida, J. (2006). The animal that therefore I am (D. Wills, Trans.). Fordham University Press.

Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.

Morton, T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and ecology after the end of the world. University of Minnesota Press.

Vermeulen, P. (2020). Literature and the anthropocene. Routledge.

Wolfe, C. (2010). What is Posthumanism? University of Minnesota Press.

Marzec, A. (2021). Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. PWN.

Uwagi:

Każdy student będzie zobowiązany do przygotowania ustnej prezentacji na wybrany temat, pełnienia funkcji prowadzącego dyskusję i napisania pracy naukowej. Na ocenę końcową wpłynie również aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, a także regularna obecność. Pod koniec I semestru, studenci zostaną poproszeni o złożenie wstępnego projektu pracy magisterskiej, a pod koniec II semestru wymagane jest złożenie pierwszego rozdziału pracy. Warunkiem zaliczenia drugiego roku jest przedłożenie całej pracy magisterskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)